vad tror ni om denna?

starcraft

Trådstartare
Kan börja med att tid är bokad för att kolla hästen på klinik, men skulle vara intresserad av att höra vad ni tror att det kan vara för fel på denna häst:

Hästen rör sig stelt båda bak och kort steg fram. har 1 grad båda bak vid longering/böjt spår.

Vid böjprov är det det 2 grader båda bak (högt). Stel i båda fram (högt) vid böjprovet varav det ena inte går att böja alls, utan hästen kasta sig framåt samt åt sidan och stegra sig över veterinär och medhjälpare vid upprepande försök att böja hästen.

Hästen är även något fylld i båda haserna. Springer liksom lite knipt i bakmuskelaturen, men efterföljden att haserna vinklas utåt.

I övrigt var allt bra på hästen (även böjprov lågt på samtliga ben).

Detta är en relativt ung häst, som inte gått speciellt hårt under sitt liv, och det senaste halvåret-året endast motionsridits på lättare nivå.

Självklart är allt väldigt individuellt, men skulle vilja förberedda mig lite på vad det kan vara innan vi är på kliniken...

Sv: vad tror ni om denna?

Spatt? Ryggbesvär som blir runtvandrande hältor?

Stört omöjligt att gissa om du inte lägger upp en film på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka