Vad tror ni om denna rasblandning?

A

alfur

Jag och min sambo har bestämt oss för att ta hand om en lite äldre omplaceringshund, och annonssvaren har haglat..:cry:det skär i hjärtat av alla hundar som ingen vill ha. Men det var en parentes. Vi väljer nu mellan två alternativ. Bella 5 år, 80 % golden och resten new foundland/setter och Floyd 6 år, flat. Helst vill vi ha flatten men om det inte blir så tänkte jag höra vad ni tror om Bellas raskombination. Ägaren säger att hon är i väldigt god kondition, pigg och aktiv men jag oroar mig lite för att hon är för "tung" för att orka vara ute med mig på ridturer i 1,5 timme. Vad tror ni?

Sedan vill jag gärna ha tips på saker att tänka på om man tar över en lite äldre hund. Det som vi tycker känns viktigt är en prövotid så vi vet att hunden funkar med alla katter och livet i övrigt. Brukar man besiktiga hundar? Mer saker att tänka på?

Sv: Vad tror ni om denna rasblandning?

Titta på hundarna IRL är mitt råd. Hur ser den ut? Hur reagerar den på olika saker? (Hur ägarens bostad ser ut kan ibland ge ledtrådar till varför den omplaceras...)
Är de röntgade?
Prövotid är mycket bra, men tänk på att det kan dröja innan hundens rätta sidor visar sig med en ny ägare. En hund kan vara som natt och dag beroende på vem den är med.

Gör en veterinärbesikting innan köp om de inte redan är försäkrade - är de försäkrade så skriv ÖVER försäkringen på er istället för att teckna en ny.

Hur menar du med att titta på bostaden? Om den inte varit lämplig för hund, eller blivit förstörd?

Vi kommer ju så att säga ha prövotiden på oss för att lära känna hunden, vad som händer sedan är svårt att veta. Men nu blir jag väldigt osäker, man vill inte hamna med en hund som inte alls fungerar:crazy:. Om nu ägarna är sanningsenliga så borde det väl vara ett tecken på att det är trevliga hundar att ägarna haft dem i 5-6 år? Om man jämför med alla 1-3 åriga hundar som är till salu.

Hur möter hunden er när ni kommer in i hemmet? Hur verkar relationen mellan hunden och nuvarande ägare? Finns det en hundgård på tomten?

Gå en promenad med nuvarande ägaren och kolla hur det går.
Och fråga mycket, om allting.
Hoppas det går bra och att ni hittar en hund som passar er :bump:

Hur menar du med att titta på bostaden? Om den inte varit lämplig för hund, eller blivit förstörd?

Uppätna dörrkarmar, rivmärken på ytterdörrar, kompostgaller överallt, luktande skurmoppar bekvämt placerade inom räckhåll och en soffa som ser ut som den blivit styckad med en yxa KAN ge vissa ledtrådar:angel:

Fast det var mest skämtsamt skrivit, titta på hunden först och främst och tänk både på att ni kan bli lurade av ägarna "han är sååå snäll" och det faktumet att hunden faktiskt kan ha varit snäll hos dem och inte hos dig - och vice versa givetvis.
Flera "han hugger alla han ser" har visat sig var helt okey med vettig hantering

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros