Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

ahlsell skrev:
Fin häst i typen trodde inte att det var en travare :) Synd att man inte är mer intresserade av travarkorsningar i sverige. Din häst har bra exteriör och korsat med en bra hopphingst så skulle det säkert bli bra

Självklart så skall man ju inte använda henne i avel om det på ngt sätt påverkar henne negativt. Då hade jag nog också tagit bort henne. :(

Tack, det var snällt! Jo, dom flesta tror det är ett fullblod faktiskt, men det hjälps inte nu..

Hon fick ett föl i fjol efter Cathageno som jag tror och hoppas blir jättebra, och jag hade ganska många spekulanter på honom. Det klart, prisläget blir ju ett annat, det får man ju vara beredd på. Men hade hon varit hel hade jag säkert gjort en till.

Men nu får vi väl se. Ska höra om veterinären kan rekommendera någon kiropraktor om det nu inte blivit bättre med buttan. Men i vilket fall kommer jag att lita på veterinärens ord och säger hon att det blir bäst för henne att ta bort henne blir det förmodligen så. Man får inte vara egoistisk heller och ha kvar henne för sin egen skull..
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Hej!

Vart i småland bor du?
Jag brukar anlita en mycket duktig vet. som även jobbar kiropraktoriskt till min häst, och han är därifrån krokarna. Han hittade en låsning av Si-leden på min häst på 2 minuter, något som flera andra veterinärer totalt missat. Och det tog ca 15 minuter att åtgärda problemet. Min häst hade ett helt nytt steg efteråt.

Du kan pm:a mig om du vill!
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Tackar för alla goda råd och puttar lite försiktigt.. :angel:
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Tänkte bara berätta att jag tagit kontakt med en av de kiropraktorer jag fick pm om. Skickade ett mail med filmsekvensen och en beskrivning av hästens problem och enligt honom är det mycket som tyder på en låsning i SI-leden precis som några av er sa. :bow:

Så nu ska vi bara se vad veterinären har att säga på återbesöket, ger hon klartecken för kiropraktik så gör vi ett försök.

Tack igen till alla! :bow:
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Vad bra!:)

Si-ledsproblem har enligt min erfarenhet god prognos. Alla hästar jag känner till som haft dessa problem har blivit återställda med rätt behandling.
Ibland kan behövas fler behandlingar och att man sen tänker på att stärka hästen och få den att använda kroppen rätt igen, så inte leden går tillbaka till "felläge".
Är det si-leds problem din häst har så kommer du få råd av kiro. hur du ska sätta igång;) .

På min räckte en behandling och hon har inte haft problem sen dess:)
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Sitter här i den sena timmen med tårarna rinnande nerför kinderna.. :cry:

Är jag en hemsk människa om jag funderar på att ta bort henne vid återbesöket på onsdag?

För det första har hon inte svarat på buttan alls. Hon har nästan blivit ännu sämre, står mest och hänger, vilar benet mycket, är sur mot de andra hästarna. När de springer och busar är hon inte längre den som springer först och hittar på alla galenskaper, utan hon lunkar efter.

Dessutom är hon inte helt fräsch i övrigt. Hon är 17 år, har haft upprepade kotsenskideinflammationer på grund av gammal skada och kommer förmodligen inte hålla för ridning bara på grund av det. Sen detta med bakbenet också.

Funderade ju ett tag på kiropraktor och har även diskuterat med en, men det skulle krävas en resa på 60 mil tur och retur, och jag har egentligen inga garantier på att det funkar. Vet inte om jag vill utsätta henne för det.

Usch, jag mår så dåligt över detta, känns som jag har hela hennes liv i mina händer... :cry:

Någon som har nån åsikt eller lite stöd? :bow:
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Thera skrev:
Usch, jag mår så dåligt över detta, känns som jag har hela hennes liv i mina händer... :cry:

Det har du också. Det är det värsta i den situationen. Jag känner med dej. Det är förfärligt när man står där med beslutet. MEn bara du kan ju besluta. Med stöd av veterinären.
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Det där är ett hemskt beslut men du kanske måste se det som att hon har mått bra under sitt liv och då finns ingen anledning till att inte låta henne sluta sina dagar på samma vis.. Ser man att saker bara blir sämre och man vet att oavsett vad man gör blir det inte bättre mer än kanske på sin höjd tillfälligt så tror då jag att det bästa är att låta dem somna in.. Beslutet är väldigt hårt att ta men när det väl är gjort och djuret avlivat blir det oftast en lättnad.
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Sissan skrev:
Det där är ett hemskt beslut men du kanske måste se det som att hon har mått bra under sitt liv och då finns ingen anledning till att inte låta henne sluta sina dagar på samma vis.. Ser man att saker bara blir sämre och man vet att oavsett vad man gör blir det inte bättre mer än kanske på sin höjd tillfälligt så tror då jag att det bästa är att låta dem somna in.. Beslutet är väldigt hårt att ta men när det väl är gjort och djuret avlivat blir det oftast en lättnad.

Tack, det är ungefär så jag resonerar.. Ett kiropraktorbesök kanske skulle hjälpa en del tillfälligt, men samtidigt är hon inte någon ungdom längre, och jag tror snarare det blir värre när kylan och halkan kommer.
 
Sv: Vad tror ni, och hur skulle ni ha gjort? (Film)

Var på återbesök idag, och var helt förberedd på en utdömning.. Hade till och med klippt av en bit tagel från svansen för att spara...

Döm om min förvåning när veterinären glatt utbrister "oj, hon har ju svarat jättebra på buttan!" Hältan på vänster bak hade gått ner från 3 till 1,5 grad på böjt spår, de övriga benen hade gått ner från 2 till 1 grad vid böjprov.

Så var det med min förmåga att känna igen min egen hästs rörelsemönster.. :o

Naturligtvis är det inte bra fortfarande, men vi kör en kur butta till och så får vi hoppas det blir ännu lite bättre. Sen ska vi dessutom gärna kombinera med kiropraktik, dock trodde inte veterinären att det huvudsakliga problemet kunde lösas kiropraktiskt, däremot kan man få hästen att känna sig mycket bättre i övrigt.
Hon trodde inte heller problemet satt i SI-leden, för de hästarna brukar ha väldigt tydliga och specifika symtom från hela bakdelen, och inte hälta på ett av bakbenen som här. Detta är nåt annat, förmodligen en gammal skada i korsband eller menisk.

Så nu är jag glad, och hoppas att det fortsätter att bli bättre, ska på återbesök om tre veckor igen. Förmodligen kommer hon aldrig att hålla för någon allvarligare träning mer, men mig kvittar det egentligen. Så länge hon inte har ont..

Veterinären lovade att hon kommer säga till mig när det inte är lönt att kämpa vidare, vilket känns väldigt skönt. Har hållt på att grubbla ihjäl mig de här dagarna för hur jag ska göra...
Men nu känns allt frid och fröjd!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 476
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 244
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 624
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp