Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Ja, det är ju vad du personligen tycker. Men är det vad hästköpare i allmänhet tycker?

Nej jag tror de flesta vill ha en bild men söker man ett svårklassämne så tror jag att folk hör av sig om stammen är tillräckligt intressant oavsett bilder eller ej. Men i andra steget vill man ha bilder och film.
Men en riktigt bra bild säljer, så är det.

Såg att Camaro redan hade en jäkligt bra idé i sitt sista inlägg.

Camaro: Vad säger du? Kan man anlita dig som konsult? :D

Men lanserades det inte ett koncept för något/några år sedan där man som uppfödare lämnade sin unghäst till en ryttare, denne fick en viss procent i hästen resten ägde ridsport.
Som uppfödare förlorade man egentligen alla rättigheter till sin häst, men fick i gengäld reklam för sin uppfödning om det gick bra för ryttaren. :confused:

Jag är inte helt säker på min sak & kan ha blandat ihop det med någonting helt annat.

Hittat projektet, det heter "Trojka" & är inriktat på dressyrhästar, som uppfödare har man halva hästen kvar. Skulle den inte räcka hela vägen säljs den, ryttare & uppfödare delar på vinsten.

Senast ändrad:

Jag skulle definitivt vara öppen för förslag.
Om det nu är så att "laget" inte skulle tycka att mina ston jag har nu håller måttet, så skulle jag gladeligen tänka mg att köpa in de ston som laget kanske haft ögonen på. Och sen stå för hållning av märr och unghäst fram till dess att det är dags för unghästutbildaren att ta vid. Då skulle man ju verligen känna att man höll på med en produktion som var eftertraktad redan från början.

Ett fungerande upplägg som C föreslagit skulle vara en dröm.
Jag är på!

Såg att Camaro redan hade en jäkligt bra idé i sitt sista inlägg.

Camaro: Vad säger du? Kan man anlita dig som konsult? :D

Ha ha, vilken fin komplimang :D

Ja det verkar ju som vi har 4 intressenter här inne, då saknas det ju "bara" en styck hingsthållare av god kvalité, 1 st unghästutbildare av bästa sort, och så förstås, en toppryttare av bästa märke ;), se där, nu har vi recepten för OS medaljerna om några år :) :)

Ja, vi kan ju skicka länken till Hopphästklubben och så kan vi ju se om de är sugna på att organisera det hela :rofl:
Detta hade jag kunnat göra utan att gå in med tanken att tjäna pengar, insatsen man gör är inte så stor och den utdelning man får om man " räknas som uppfödare" är enligt mig mer värt än pengar i detta läget...

Man måste tänka utanför ( häst-) boxen ( ha, ha:) om man ska lyckas, mitt motto, den som vågar kan vinna......

Precis!
Hmmm, ska nog rycka i lite trådar med det här innan jag kastar in handduken för gott...
Jag tycker absolut att du ska skicka den! Och att räknas som uppfödare skulle räcka nog för mig, jag tror insatsen man gör nu i så fall kommer betala sig i slutändan, precis som du säger. :)

Men lanserades det inte ett koncept för något/några år sedan där man som uppfödare lämnade sin unghäst till en ryttare, denne fick en viss procent i hästen resten ägde ridsport.
Som uppfödare förlorade man egentligen alla rättigheter till sin häst, men fick i gengäld reklam för sin uppfödning om det gick bra för ryttaren. :confused:

Jag är inte helt säker på min sak & kan ha blandat ihop det med någonting helt annat.

Hittat projektet, det heter "Trojka" & är inriktat på dressyrhästar, som uppfödare har man halva hästen kvar. Skulle den inte räcka hela vägen säljs den, ryttare & uppfödare delar på vinsten.

Det fanns något liknande sammankomst för hopphästar, ryttarna fanns på plats men uppfödarna var inte alls intresserade att "ge bort" sina hästar i något samarbete som dom kallade det.

Trojka har väl inte heller fallit så väl ut :crazy:

Jag är ingen uppfödare, utan bara tagit ett föl på vårat sto, i hopp om att hon skulle landa mentalt, då hon haft ett hårt liv innan hon kom till mig.
Ville inte bara ta ett föl................. bara för att, utan ville göra kombinationen så bra som möjligt utifrån mina "låga" kunskaper. Bra kvalité borde borga för bättre köpare på fölet trodde jag.

Då flertalet uppfödare sa att hon var väldigt fin, åkte jag på fölvisning & Riksföl, för utlåtande & visa upp henne för ev. köpare. Eftersom man är okänd måste vi visa upp oss tänkte jag, men det var knappt någon publik alls, mer än familjemedlemmar till deltagarna *ler*

Alla som sett/träffat henne har tyckt att hon är så ädel & vacker..........................men trotts det är det ingen som hört av sig på annonserna.
Den första var inte den bästa :( , efter råd här på Buke så gjorde jag en video & ändrade i texten...............inte så lätt att veta hur man ska skriva som inte har linje kunskaperna............... trotts det så har ingen hört av sig.
Har haft lite olika priser på henne efter rekommendationer av dom som "vet" bättre, men det har inte heller gett resultat. Så det sista kvar att kritisera måste vara att kombinationen inte är rätt, el. på modet.Det är överkurs för mig !

Vissa har nog bara flyt & kontakter, medans andra får kämpa trotts fina föl. Hade inte planerat att spara fölet då jag inte har någon nytta av henne, som hobby ryttare bara. Idag borde jag kanske bara tagit en billig hingt, så fölet blev mediokert & behållt den som ridhäst. Men vi amatörer är inte insatta i marknadern, så nu sitter jag här med ett toppföl.

Skriver inte detta i syfte att göra reklam för vårat föl, utan ville bara dela med mig om hur svårt jag tycker det är att sälja föl. Trodde att bra föl alltid gick åt, visste om överflödet av bra föl då jag betäckte stoet. Utan handlade bara utifrån mitt egna tänk som kattuppfödare..............
Vi får se tiden ann.......................................

Ewa & Florentina

Vilken stam är det?

Ja men föl är väl ganska svårt att sälja?

Har travaveln i sverige stor konkurrens ifrån aveln utomlands ?

Jag inbillar mig att problemet inom SWB inte är svenskt utan helt igenom europeiskt, Tyskland och Holland har stora kullar av hästar de inte blir av med på inhemska marknaden de dumpar priserna och de hästarna hamnar i Sverige bland annat, det gör att marknaden här blir mättad och svenska hästar är svåra att sälja iallafall inom landet

Såg din första annons och såg även tråden du skrev om. Tycker annonsen är mkt bättre, även om fölet givetvis var fint från början! :)
Jag tror överlag att föl är svårsålda, men inbillar mig att det är lättare att sälja hoppföl och om du är en lite större uppfödare med fler ston?
Är det någon som prövat att annonserat ut sina föl på utländska sidor? Är efterfrågan bättre där?

Cirkus: Jag tror lite som du, att vi påverkas här pga billiga importhästar med häftig stam. Ser rätt så mkt annonser på välstammade hästar som tävlat en del för samma pris som lite dyrare fölungar... Tror att större delen av sådana som letar häst inte är ute efter ett föl när dom kan få en riden, relativt fin häst för nästan samma peng.. Säg att ska lägga runt 50-60 000 kr, man får en rätt fin häst för dom pengarna så länge du inte har högre tävlingsambitioner. Tror dom som köper föl köper pga att dom vill ha just den stammen, men som sagt det är vad jag tror...

Vet du vad Troijka föll på? Det skulle vara intressant att veta.

Det som kan vara lurigt i ett samarbete kan jag tänka mig är just själva ansvarsbiten. Vad händer om hästen dör i en olycka hos unghästutbildaren? Då ligger den personen ute med sin tid och uppehälleskostnader för hästen, likaså hingsthållare och uppfödare går ju miste om vinsten av såväl reklam och eventuell ekonomisk vinst. Har man otur kan det kanske bli obalans av input/output i "laget" som främjar osämja?
Men å andra sidan så kostar ju förmodligen de hästar som slutligen sedan ska starta OS mest! ;)
Pengar och fördelning av dessa brukar ju vara det som saker faller på tyvärr...

Men jag tycker fortfarande det är en strålande idé och skulle gärna ge bort hälften av en uppfödning till en elitryttare för att ge den den chansen.

Jag tror precis som Camaro föreslog att man kanske måste ha något slags samarbete med ett team eller med någon om man inte kan utbilda hästarna själv, annars blir det för dyrt. Avkommorna måste ju kunna visas upp på ett eller annat sätt så att syskonen kan bli enklare att sälja.
Sen får man kanske arbeta upp något slags kontaktnät, men jag inbillar mig att det nog tar lång tid att bygga upp en framgångsrik avel för att göra sig ett namn men att det sen blir lättare att sälja iallafall när det gäller föl och upp till 3 år.
I början kanske man får behålla avkommorna över championaten eller se till att dom går där för att bygga upp sitt uppfödarnamn. Det är ju viktigt för uppfödarna att hästarna visas och syns på div tillställningar och då är det ju oxå viktigt att man säljer till en ryttare som kan ta den dit alternativt att man anlitar en genom något slags samarbete.

Frågan är ju då hur får jag en duktig ryttare att köpa just min avkomma så att den får chansen... därför kan det nog löna sig ibörjan att behålla avkommorna och anlita någon till detta även om det blir dyrt en tid.

Trojka håller väl på fortfarande i sin smala överlevnad men ryttaren får 40% förbundet 10% och uppfödaren/ägaren 50% tror jag. I det här fallet kan man ju hellre ge ryttaren 50% direkt och skita i förbundet. :D

Jag tror precis som Camaro föreslog att man kanske måste ha något slags samarbete med ett team eller med någon om man inte kan utbilda hästarna själv, annars blir det för dyrt. Avkommorna måste ju kunna visas upp på ett eller annat sätt så att syskonen kan bli enklare att sälja.
Sen får man kanske arbeta upp något slags kontaktnät, men jag inbillar mig att det nog tar lång tid att bygga upp en framgångsrik avel för att göra sig ett namn men att det sen blir lättare att sälja iallafall när det gäller föl och upp till 3 år.
I början kanske man får behålla avkommorna över championaten eller se till att dom går där för att bygga upp sitt uppfödarnamn. Det är ju viktigt för uppfödarna att hästarna visas och syns på div tillställningar och då är det ju oxå viktigt att man säljer till en ryttare som kan ta den dit alternativt att man anlitar en genom något slags samarbete.

Frågan är ju då hur får jag en duktig ryttare att köpa just min avkomma så att den får chansen... därför kan det nog löna sig ibörjan att behålla avkommorna och anlita någon till detta även om det blir dyrt en tid.

Skänka bort den till dom eller iaf sälja den så billigt att dom bara inte kan motstå den? Visst du går back ett par år, men blir det nästa superhäst hos den ryttaren så kanske det lossar lite sen..
Men nja, jag håller nog mer på Camaros idé med, men kan tänka mig att det i längden kan bli en del osämja i dom där teamen om alla inte tycker olika. Och vem är det då som bestämmer vad som ska hända med hästen? Vem bestämmer hur fort fram den ska gå i sin utbildning, hur ofta den ska tävlas m.m. Tror det kan fungera, om det finns riktiga kontrakt och man har lika mål och värderingar från början.
Vet inte riktigt vad som gick fel i eller har hänt med Trojka men vet att iaf en av hästarna blev skadad..

Men tydligen är det igång fortfarande
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Projekt-TROJKA/

Vet du vad Troijka föll på? Det skulle vara intressant att veta.

Det som kan vara lurigt i ett samarbete kan jag tänka mig är just själva ansvarsbiten. Vad händer om hästen dör i en olycka hos unghästutbildaren? Då ligger den personen ute med sin tid och uppehälleskostnader för hästen, likaså hingsthållare och uppfödare går ju miste om vinsten av såväl reklam och eventuell ekonomisk vinst. Har man otur kan det kanske bli obalans av input/output i "laget" som främjar osämja?
Men å andra sidan så kostar ju förmodligen de hästar som slutligen sedan ska starta OS mest! ;)
Pengar och fördelning av dessa brukar ju vara det som saker faller på tyvärr...

Men jag tycker fortfarande det är en strålande idé och skulle gärna ge bort hälften av en uppfödning till en elitryttare för att ge den den chansen.

Och det är därför att en av sponsorerna ska vara ett försäkringsbolag ;)
Då är alla garanterade en viss summa om det skulle gå åt skogen.
Jag säger allt är MÖJLIGT om viljan finns....

Sir Dee är ju en trojkahäst läste jag, det är väl den som var med på clinicen med Edward Gal på globen nu sist , eller ?

Ja, åsikter om allt från hingstval till matchning kan säkert vara olika.
Ingår man ett sånt sammarbete måste man nog vara överens om att man litar så pass på parternas kompetens att man inte ska behöva lägga sig i varandras områden.
Någon slags grundplan för hela kedjan med utrymme för individvariation?...
Svårt, men med rätt samarbete kan det bli kanon.

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat