vad tror ni?. går detta? tips?

Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Hösilage är inte samma sak som ensilage.
I Ensilagebalar är det tillsatt mjölksyrebakterier, vilket konserverar gräset och skyddar det från mögel.
Hösilage "konserveras" genom att förvaras helt syrefritt, genom noggran inplastning.
Därför håller i regel Ensilage längre än Hösilage.

Det övriga du skriver är jag just nu för ointresserad av för att orka kommentera.. :smirk:
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Det är tillsatt mjölksyrebakterier i Hösilage också! Det blir bara mindre aktivt för att torrsubstansen är högre... men det är ändå mjölksyrebakterier i det!

Så här skriver SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet om detta:

Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.

De borde kanske veta eller??
Tror du mig inte så kan du ju gå in och kolla själv..http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18
 
Senast ändrad:
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Kan man på något sätt se/känna/lukta på silaget på ett ungefär vad det kan tänkas innehålla. Nu menar jag inte som en analys direkt men om det finns några kännetecken på ts halten proteiner osv.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Det är omöjligt, det måste analyseras. men på länken jag har i inlägget innan finns längre ner ett exempel hur man kan ta reda på ts-halten. Men att lukta/känna/se ung.värden på silage går inte för de kan lukta/se kännas otroligt olika mellan olika balar. MEn man ska alltid kolla och lukta så att man inte känner/ser mögel eller döda djur som kan vara skadligt för hästen..(Botulism tex.) men det kan man ju inte skyddda sig mot helt heller!
 
Senast ändrad:
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Oki jag tänkte fråga eftersom vårt gamla hösilage som tog slut i förra veckan var väldigt torrt och det nya vi fick är grönt som gräs och MYCKET blötare. Undrar vad skillnaden är i dom eftersom dom skiljer så mycket annars.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Varför skulle jag inte tro dig?
Jag tror i vilket fall som helst inte att du ljuger.

Det jag är vad jag har lärt mig om saken.
Dock märker jag nu, när jag läser noggrant, att jag fattat fel.
Jag har själv ingen erfarenhet att fodra med silage.

Så här skriver Krafft i sin utfodrings ABC (citerar hela texten):
Ensilage är konserverat gräs som skördats vid högre vattenhalt än hö. Det har tidigare varit ett tämligen ovanligt i vårt land. På senare tid har även "inplastat gräs" - sk hösilage - kommit till ökad användning över hela landet. Det handlar dock i de flesta fall om två olika konserveringsmetoder. Riktigt ensilage har ofta högre vattenhalt och konserveras med hjälp av mjölksyrebakterier. PH-värdet är lågt och motståndskraften mot mögel och bakterieangrepp är god.
Hösilage har mestadels lägre vatteninnehåll och får inte samma skydd av mjölksyrebakteriernas process utan skyddas genom att förvaras syrefritt.

Det var där jag fattade fel. Jag fattade det som att hösilage inte var preparerat med mjölksyrebakterier. Men då är det väl så att hösilage inte skyddas pga sitt låga vatteninnehåll?!
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Man kan visst känna o se på hösilaget vad det har för "ungefärlig" kvalite.
För det första tillsätter man inte mjölksyrebakterier i hösilage.Jag föredrar torrare hösilage eftersom det håller bättre.Är det mycket grönt o bladigt kan man gemerellt säga att det innehåller mycket protein.Är det lite gulare o stabbigare,innehåller det mer fibrer,men är ofta proteinfattigare.Lär dig se vad hösilaget innehåller för gräs o örter.Mycket klöver,speciellt rödklöver,lucern=mycket protein.
Timotej,hundäxing,rajgräs=något magrare.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Om hösilaget är fuktigt mycket grönt, som gräs och luktar gott? Mycket proteiner?
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Svarar till både Alin och Rosita.

Alin, precis! det är sämre skydd mot mögel i hösilage..desto torrare desto mindre mjölksyrebakterier och alltså sämre skydd! Nu tror jag vi e överrens! ;)

Rosita, JO det innehåller mjölkssyrebakterier! Men pga att hösilage är torrare så aktiveras de inte lika mycket. Läs länken till SLU som jag bifogadeinnan. Sen tycker jag det är rätt vanskligt att betämma huruvida silaget är av hög kvalitet näringsmässit genom att titta på det för det kan se hur grönt och fint ut som helst men kan ändå vara taget från en andra skörd.. Sen behöver inte det grönaste silaget vara det bästa.. Analys är ett måste!
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Nej, det kan man INTE. Fibrer och vattenhalt kan man möjligtvis "se" men inte MJ och Smrp.
Det går bara att säga ungefärliga värden om man själv har sått och skördat vallen, så att man vet vad man har för grässlag och vad jorden innehåller.
Eller måste man nog ha ett väldigt gott öga för sådant, samt mycket vana.. Inget man lär sig i en handvändning altså.

Btw. Vi hade i höstas ett ganska gult hö med väldigt tunna och fina strån, nästan inget blad alls och väldigt sent skördat, det innehåller ändå 49 Smrp och håller en kvot på 11.
Det kunde vi aldrig tro innan vi skickat in analysen!
Sedan har vi ett hö som ser grönt och fint ut, grövre än det första men ändå ganska fint. Det innehåller bara 19 Smrp och en kvot på bara 3.. Ett skithö från värdena sett alltså.

Capable Case: Japp, då är vi överens :D
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Lånar knapp.

Jag känner att det råder en viss förvirring på denna tråd angående en hel del frågor.

Påståenden att reda ut:
1. Korn som inte värmebehandlas läcker över i tunntarmen där det jäser...
- Svar nej. Tunntarmen kommer före grovtarmen - så det fjodor menar är nog att korn som "läcker över" till GROVTARMEN kan orsaka feljäsning. Det stämmer, men bara under förutsättning att tarmens kapacitet att ta tillvara på kornet överskrids. En lagom stor giva korn är inte farligt att ge och kommer inte orsaka någon feljäsning.

2. En müsliblandning är redan balanserad.
- Inte nödvändigtvis. Eftersom kraftfodret balanseras gentemot GROVFODRET måste man titta på grovfodrets värden för att avgöra balansen i foderstaten.

3. Vad "duger" som kraftfoder?
- Alla kraftfoder av god hygienisk kvalitet duger - det beror på grovfodrets värden!

4. Den eviga ensilage/hösilagefrågan...
- Hösilage ÄR ensilage! Den enda skillnaden är att hösilage är en populär benämning på ett lite torrare ensilage. Det finns alltså inga "gränser" för vad som är vad.
Vid ensilering nyttjar man de mjölksyrabakterier som redan finns i naturen. Misstänker man att mjölksyrabakterierna kommer att tillväxa dåligt kan man tillsätta någonting som gör att de kommer växa bättre. Det är alltså INTE så att ensilage alltid har tillsatser och hösilage inte har det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Ketrawzc
·
Träning Hej alla glada forumläsare har en unghäst (f.08 e. Akribori ue. Damiro) en valack som varit inriden i ca 6 månader och nu har jag precis...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Hoppryttare
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: Cut3Leo
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 941
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp