vad tror ni?. går detta? tips?

Gullan86

Trådstartare
hej jag undrar om det går bra att ge kornkross och havrekross som är blandat? vad har det för för och nackdelar?.

jag hade tänkt att ge det och mineraler + lite betfor efter arbete. hur mkt tycker ni är lagom att ge av kraftfodret?

hästen.
5år lätt ridning har varit riden i ca 2månader, lösdrift fri tillgång på grovfoder ganska näringsfattingt och grovt ensilage(som kor äter igentligen, tror jag).
han är ca 130 och ganska tjock :)

vad tycker ni? har ni någit annat bra tips på grovfoder jag kan ge och hur mkt?.

vad behöver igentligen en unghäst i lätt träning som nyss blivit inriden och fortfarande växer antar jag.

snälla ge mig massor av bra råd och detta kan vara en bra tråd att disskutera VAD EN UNGHÄST BEHÖVER I NÄRINGSBEHÖV. :banana:
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Korn måste värmebehandlas innan hästen kan tillgodogöra sig det. Havrekross skall helst vara nykrossat. Varför inte välja ett färdigt muslifoder istället som redan är balanserat.
Vad gäller grovfoder så är det omöjligt att ta ställning utan analys. Risken kan vara att det ligger för lågt i protein och högt i energi, med resultat att hästen blir bukig. Är hästen fin men lite tjock så behöver du säkert inte ge så mycket kraft. Det bästa är om hästen kan få i sig så mycket som möjligt via grovfoder. Om du har ett stort parti grovfoder så kosta på en analys.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

fjodur skrev:
Korn måste värmebehandlas innan hästen kan tillgodogöra sig det. Havrekross skall helst vara nykrossat. Varför inte välja ett färdigt muslifoder istället som redan är balanserat.
Vad gäller grovfoder så är det omöjligt att ta ställning utan analys. Risken kan vara att det ligger för lågt i protein och högt i energi, med resultat att hästen blir bukig. Är hästen fin men lite tjock så behöver du säkert inte ge så mycket kraft. Det bästa är om hästen kan få i sig så mycket som möjligt via grovfoder. Om du har ett stort parti grovfoder så kosta på en analys.

okej så om man köper kornkross och havrekross blandat från en bonde så är det inte bra nog?.

jag har hört att kraft grund skulle vara bra till unghästar??? duger det att bara ge det då + mineraler kan man ge lite betfor oxå?. duger det som kraftfoder? om grovfodret innehåller för lite protein vad kan jag då tillsätta tillsammans med pelletsen +mineral+betfor?. eller innehåller pelletsen(kraft grund) redan tillräkligt?.
hm det är svårt det med höet för jag äger inte stallet och de gör inte analys på det tyvärr=(.
hur hade du gjort i min sits?
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Vad är det för ras?
Tror tvärtom att ensilage är kraftigt till häst,innehåller säkert mycket klöver o lusern som är proteinrikt,Hösilage är bättre.
Har själv en nyinriden fyraåring hbl/fbl som får ca:5dl kornhavrekross,mineraler,5dl betfor(blöt) om dagen samt mycket hösilage,dock ej fri tillgång.
Arbetas mycket lätt och mår kanon.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Om kornhavrekrossen är fräsch i övrigt(ej damm eller fukt) tycker jag det fungerar utmärkt tillsammans med betfor istället för att köpa dyr pellets.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Tycker det daltas alldeles för mycket med hästars foderstat nuförtiden.
Det är inget fel på hederligt hö,hösilage,korn o havre,begriper inte folk att man vill sälja färdiga pellets för att tjäna pengar.Äter vi själva en perfekt måltid som är analyserat o perfekt avvägt vad gäller proteiner,mineraler fetter syror o annat.
Om hästen är lagom i hull,glans i hår o man och pigg o frisk i övrigt så behöver man inte oroa sig.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Utan analys på höet så kan jag inte veta vad din häst behöver.

Men jag fordar själv mina hästar med blandsädkross köpt från grannbonden, och det fungerar utmärkt.

Mina hästar (bl.a. Islandshästar) får en kraftfoderstat baserad på luzernpellets och blandsäd.
Krosset brukar innehålla havre, korn och vete.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Hästar är designade för att egentligen enbart äta stråfoder, visst dom skulle gärna traska in i ett havrefält och mumsa men ändå..
Med tanke på att h*n precis är inriden och bara jobbas lite lätt så behövs egentligen inget kraftfoder alls.
Betfor är bra för magen/tarmarna så det skall du använda, sen kan du ju fortsätta med havre/korn, bara en näve av varje som belöning efter ridturen.
Min PERSONLIGA åsikt, skäll om ni vill, färdiga kraftfoderblndningar är lurendrejeri, och pellets kan vara direkt farligt för hästar med anlag för kolik, vet ett par fall då hästar dött p.g.a. massiva förstoppningar orsakade av bindmedlet i pellets!!
Sen är det förvisso bekvämt ned t.ex. mussliblandningar och även dom är ju utmärkta belöningar.
Men varför allt kraftfoder, hur många gånger har ni inte läst att hästar är heta o svårhanterliga?
En bekant frågade mig om jag kunde begripa varför hennes gallopquarter var så stollig, jag rider ju en timme om dan (i paddock, mest i jog, och tränade back o svänga i skritt på lösa tyglar) sen in i stallet för att äta 4KG HAVRE??????
De flesta hästar i Sverige arbetas inte mer än att de behöver mer än 4-6 dl havre eller korn om dagen.
Ang korn och värmebehandling, Korn innehåler ca 3 GÅNGER så mycket energi som havre men hästar kan bara ta upp kanske 20 % av det om det inte värmebehandlas, så energin i 5 dl korn tillgodogjord motsvaras av 3 dl havre utan att värmebehandla kornet.
Jag tycker det låter som din unghäst har det aldeles utmärkt som det är, lågenergi stråfoder är perfekt, då kan h*n äta mycket och hålla mage/tarm igång, se bara till att ge en bra mineral, t.ex Vitafor vital, den stimulerar även hovtillväxten och hovkvaliten på ett sätt jag inte hittat hos någon annan mineral.
Lycka till med pållen :)
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Hm.. Kallar du det för att dalta?
Att ge hästen en bra och väl avvägd foderstat är väl ändå inte att "dalta" :mad:

Hästen ser kanske fin ut utvändigt, men hur ser den ut på insidan, skelett m.m?
Det ser man ofta inte förrän det är för sent.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Jag hoppas det är oki att jag ställer en fråga. Jag läste det du skrev om att om hästen blir bukig kan det bero på för mycket energi och för lite proteiner. Min ettåring har den senaste månaden blivit ganska bukig. Han har fri tillgång på hösilage.

På morgonen äter han 10dl Hippos müsli bas.
På kvällen fick han tidigare 5dl havrekross 5dl kornkross +mineraler.
När havrekrossen tog slut köpte jag svarthavre som jag ger 7dl av på kvällen och 3dl kornkross. Jag vet inte om svarthavren är bra för honom trots att foderhandlaren tyckte att svarthavren var ett bra val till min ettåring.

Anledningen att jag valde bort havrekrossen var att det inte går åt så mycket så den står ganska länge vilket inte är bra.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Ja ,jag kallar det att inte bara dalta,utan det är direkt livsfarligt att experimentera med olika tillskottsfoder,det kan ge allvarliga bristsjukdomar,som sedan genetiskt kan föras över till våra avkommor.

Konstigt att inte arten "häst"har dött ut för länge sedan när det inte fanns alla dessa tillskott,eller man kunde analysera höet,är det gratis att analysera höet? nej,vem tjänar pengar.
Hästens tarmflora är skapt att smörja sig själv,annars är hästen sjuk,och man kan då tillföra lite olja t.ex.Att ge olja för att pälsen ska glänsa är för mig rent kosmetiskt ohållbart,man rubbar ju hästens naturliga tarmflora.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Utan grovfoderanalys är det svårt att ge råd.

Vad gäller korn som inte värmebehandlats så läcker det över till tunntarmen där det jäser och orsakar surt ph. Det är alltså inte bara det att hästen inte tillgodogör sig kornet. Samma gäller för majs.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Jo jag vet fast stallägaren i detta stallet är makalös. Vi fick in nytt hö i veckan och det var så annorlunda jämfört med det gamla. Förra inköpet var ju balarna från olika skördar så analys var uteslutet.

Jag har stora funderingar på att gå över och ge Krafft Pluss Grön och havre. Vill inte konstra för mycket med fodret bara. Han äter ju bra, är bra i magen och ser allmänt bra ut förutom tjockismagen :).
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Rude skrev:
Hästar är designade för att egentligen enbart äta stråfoder, visst dom skulle gärna traska in i ett havrefält och mumsa men ändå..
Med tanke på att h*n precis är inriden och bara jobbas lite lätt så behövs egentligen inget kraftfoder alls.
Betfor är bra för magen/tarmarna så det skall du använda, sen kan du ju fortsätta med havre/korn, bara en näve av varje som belöning efter ridturen.
Min PERSONLIGA åsikt, skäll om ni vill, färdiga kraftfoderblndningar är lurendrejeri, och pellets kan vara direkt farligt för hästar med anlag för kolik, vet ett par fall då hästar dött p.g.a. massiva förstoppningar orsakade av bindmedlet i pellets!!
Sen är det förvisso bekvämt ned t.ex. mussliblandningar och även dom är ju utmärkta belöningar.
Men varför allt kraftfoder, hur många gånger har ni inte läst att hästar är heta o svårhanterliga?
En bekant frågade mig om jag kunde begripa varför hennes gallopquarter var så stollig, jag rider ju en timme om dan (i paddock, mest i jog, och tränade back o svänga i skritt på lösa tyglar) sen in i stallet för att äta 4KG HAVRE??????
De flesta hästar i Sverige arbetas inte mer än att de behöver mer än 4-6 dl havre eller korn om dagen.
Ang korn och värmebehandling, Korn innehåler ca 3 GÅNGER så mycket energi som havre men hästar kan bara ta upp kanske 20 % av det om det inte värmebehandlas, så energin i 5 dl korn tillgodogjord motsvaras av 3 dl havre utan att värmebehandla kornet.
Jag tycker det låter som din unghäst har det aldeles utmärkt som det är, lågenergi stråfoder är perfekt, då kan h*n äta mycket och hålla mage/tarm igång, se bara till att ge en bra mineral, t.ex Vitafor vital, den stimulerar även hovtillväxten och hovkvaliten på ett sätt jag inte hittat hos någon annan mineral.
Lycka till med pållen :)

okej tack för ett jättebra svar=)
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

fjodur skrev:
Utan grovfoderanalys är det svårt att ge råd.

Vad gäller korn som inte värmebehandlats så läcker det över till tunntarmen där det jäser och orsakar surt ph. Det är alltså inte bara det att hästen inte tillgodogör sig kornet. Samma gäller för majs.

okej men kornet är krossat. tar hästen endå inte till sig lika bra som om det vore värmebehandlat?. men det är väl iaf bättre än ej krossat korn för det kan de väl inte äta eller?
värmebehandlar måste ätas ganska snart va annars går väl näringen ur eller hur är det?
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

rosita skrev:
Ja ,jag kallar det att inte bara dalta,utan det är direkt livsfarligt att experimentera med olika tillskottsfoder,det kan ge allvarliga bristsjukdomar,som sedan genetiskt kan föras över till våra avkommor.

Men lilla du.. Vet man vad man har i grovfodret, behöver man inte exprimentera utan kan ge exakt det som fattas ;)
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

linafina skrev:
Jo jag vet fast stallägaren i detta stallet är makalös. Vi fick in nytt hö i veckan och det var så annorlunda jämfört med det gamla. Förra inköpet var ju balarna från olika skördar så analys var uteslutet.

Jag har stora funderingar på att gå över och ge Krafft Pluss Grön och havre. Vill inte konstra för mycket med fodret bara. Han äter ju bra, är bra i magen och ser allmänt bra ut förutom tjockismagen :).

Jag tog hem hö, har nu bytt till hösilage som är färdiganalyserat och jag ser skillnad. Höet, som jag köpte lokalt av en bonde här, är jättefint, dammfritt o fräscht men innehåller mycket energi, så hästen blev FET men anlag till bukmage.

Hösilaget jag har nu har bra smrp och mindre energi och det gör jättemycket!! Ingen bukmage.

Nu får de hösilaget, Krafft hackad strå (för att fylla upp proteinbehovet), betfor, mineraler.

.
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Jag håller med Álin. Varför kallar du det att dalta när man ser till att hästen får tillräckligt med proteiner, energi och andra näringsämnen? Dagens hästar som står på stall och hage kan inte själv se till att få i sig allt som behövs, som vildhästarna som äter många olika växter och på många olika ställen.
Även om man inte räknar ut en exakt foderstat behövs ju en höanalys för att ha ett hum om vad hästen behöver!
Som Álin säger så kanske hästen ser ut på ett bra sätt på utsidan medan skelettet har stora brister.
Sen kan man ha åsikter om de som pytsar i sina hästar alla diverse små pulver av olika tillskott. Men om det behövs för att tillfredsställa en kvot som är på tok för dålig, ska man inte få rätta till det då? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. :confused:
 
Sv: vad tror ni?. går detta? tips?

Håller med! Har ni sett vad tex Fib**gi innehåller?? Det är precis det man ofta ger vanligtvis ändå till häst förutom melass då kanske.. E inte det ett så kallat helfoder eg.? De flesta jag sett ger det utöver den vanliga foderstaten och nu undrar jag.. Varför ger man inte lite extra havre, grovfoder, mineraler etc. ist? Det är ju bara dyrt. Lurendrejeri säger jag! Samma sak med många sådana blandningar. Kolla innehållet och blanda själv (ge extra av det ni redan ger) så sparar ni nog MÅNGA kronor!

Varför skulle du inte kunna ge korn/havrekross blandning? E din häst bara invänjd på korn ska det ju gå bra!

Anledningen till att man värmebehandlar (kokar/stöper) HELT korn är för att det är en så hård kärna att hästens matsmältiningssystem inte klarar av att ta sönder den (inget annat). Därför KAN en häst visst ta upp krossat korn för då har man slagit sönder den kärnan!

Ang. Att ensilaget innehåller mer klöver är inte sant. Det beror på vilken vall det är skördat helt enkelt! Vissa innehåller mer Klöver än andra!
Skillnaden mellan Ensilage och Hösilage är ENDAST att hösilage har en högre torrsubstans (ts) men hösilaget är ändå ett Ensilage! Ensilage med högre ts-halt än 50% KALLAS för hösilage.

Det har alltså INGENTING att göra med klöverhalten!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Ketrawzc
·
Träning Hej alla glada forumläsare har en unghäst (f.08 e. Akribori ue. Damiro) en valack som varit inriden i ca 6 månader och nu har jag precis...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Hoppryttare
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: Cut3Leo
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 941
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp