Vad tror ni detta kan vara?

sannaaah

Trådstartare
En kompis häst fick koliksymptom för ca en vecka sedan. Hon låg ner och ville inte äta. Dagen efter verkade hon må bra igen men blev dålig igen dagen efter det.
Låg ner i boxen, åt inte, drack inte och fick feber. Veterinären kom ut och sa avvakta ett antal ggr men tillslut åkte de till Ultuna.
När de kom fram ramlade hästen ur transporten sjöblöt av svett med 80 i puls. De hann inte undersöka henne utan satte fort in olika behandlingar. Hon stod på Ultuna i 4 dygn och de gick igenom ALLT! Hon fick mediciner för över 50 000:- men ingen förbättring alls.
Idag hade hon haft 110 i puls, dåliga hjärtljud, dåligt syresatt blod och 45 graders feber och veterinärerna hade fortfarande inte hittat något. Min kompis kontaktades och de sa att hästen inte får lida mer så de tog bort henne i morse. Hon ska obduceras men först i morgon.

Någon som har någon tanke om vad det kunnat vara?
Inte tarmvred.
Inte njur eller gallsten.
Inte förstoppning.
Inte botulism.
Inte blodförgiftning.

Sv: Vad tror ni detta kan vara?

Det är svårt att gissa sig till utan fler undersökningsfynd och blodparametrar. 45 gr feber tror jag dock är en liten överdrift.

Berätta gärna när obduktionsprotokollet kommit. Det är inte säkert att det ger ett svar heller, många gånger är obduktionsfynden ganska ospecifika.

Trist för hästen o din kompis.

45 grader var vad hon sa så jag antar veterinärerna sagt det.
Det konstiga är ju att det inte fanns några undersökningsfynd. Hästen var jättesjuk men de hittade inget som skulle kunna orsaka så stora symptom.

Då gissar jag iallafall.
Liten tarmperforation med peritonit, dvs bukhinneinflammation. Då brukar man iofs hitta missfärgad vätska i bukhålan vid bukpunktat, men iallafall. Med den febern får man också anta att blodbilden var ganska förändrad.

45 grader är välan nästan en fysisk omöjlighet?

Trodde jag också. Hur som helst så hade hon väldigt hög feber iaf.

De har gått ned och kollat buken på henne men inte sett något, det glömde jag skriva.
Hästen avmaskades samma dygn som hon blev dålig om nu det kan ha någon betydelse.

En bukhinneinflammation sitter i bukväggen, inte i magsäcken (vilken jag antar att man kollat när man "gått ner och kollat buken på henne").

Okej, vad är det för skillnad?:angel: Är det utanför magsäcken? Veterinärerna sa att en del hästar kunde få bukhinneinflammation av maskmedlet.

Ja, jag menar att de gått ner med kamera och tittat.

Senast ändrad:

Hästen blev obducerad igår och då såg de att blindtarmen var helt "förstörd".
Vet ej om den var förstoppad eller om den blivit förstörd på något annat sätt.
Ultuna trodde det var någon tarmbakterie som orsakat allt och har satt odlingar som de inte fått svar på än. Veterinärerna säger åt ägarna att inte springa i stallet för mycket, byta kläder när de varit där och analysera fodret. Hästen åt dock hö, som dessutom är taget från flera olika åkrar så det är nog svårt att hitta något därifrån, och de andra hästarna i stallet är helt friska, än så länge.
De vet ännu inte om vad-det-nu-är kan smitta de andra hästarna eller även människor. Hon stod iaf helt isolerad på Ultuna.

Hästen åkte i min transport ner och jag är livrädd för att mina hästar ska bli smittade. Den har stått ute i 30 minus flera dygn och jag ska virkona den och tvätta allt invändigt. Då borde det var väl vara okej?

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 946
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka