Vad trivs ni bäst med?

C

Cronis

Jag har just börjat köra min häst, och hade hoppats på att kunna köra på vanligt bett.
Men det går inte då jag får väldigt sen reaktion, samt att han blir mycket stark, så det blir nån form av dragkamp. Och det är absolut inte meningen. Inte alls vitsen ich harmonin med körningen.

Jag har under alla år alltid kört på Liverpool, och har väl funderingar på att sätta det på min häst nu.
Vad tycker ni om det bettet i jämförelse med postkandaret?
Eller har ni något annat tips?

Finns ovanstående bett i olika tjocklekar? Jag har en häst som trivs med smalare bett, (har svårt att stänga munnen med normaltjocka).
Vad kör ni på för bett?
Vad kan ni rekomendera?

Sv: Vad trivs ni bäst med?

Jag har kört flera hästar med jaktkandar och det funkar välidigt bra. Använder det på min lilla nu för han lyssnar och trivs inte riktigt på ett tre delat eller rakt bett.

Rids den hästen i vanliga fall? Och om, med vad för bett?

Min rids om han inte körs, och trivs bäst med ett 2delat bridong från sprenger.
Men det funkar inte alls att köra på, hade det idag, och blev helt koko-bello, om jag får uttrycka det så.
Sist han va i vagnen hade jag ett annat bett som jag rider på, ett Myler. Men det funkar inte heller, blev vinglig och stum.
Rids ibland på ett 3delat i mässing, men använder det mycket sällan.

Han rids ju inte så ofta, men när det händer så får han ha det tre delade eller så ett rakt mullen mouth(stavas?) med fasta ringar.

Jag rider på tredelat och kör på rakt tränsbett. Tycker att jag får lite mera "broms" på rakt på något sätt.

Min häst kräver också smala bett, hon har tjock tunga, låg gom OCH tjocka läppar. Har tredelat fullcheek och rakt tränsbett från Globus, de är lagom i tjocklek.

jag kör på liverpolstång, har provat jaktbett men tömmarna var för breda och kom inte in i "hålen" :crazy:
Rider på två eller tredelat bett men han blir på tok för stark om jag kör på det :angel:

jag kör på ett rkat bett eller i början när han var medga pigg på postkandar i "bettringen"
han rids på 3.delat, det raka eller rakt gumminett.

Du kan ju sätta tömmen i den stora ringen annars.

jag kör på liverpolstång, har provat jaktbett men tömmarna var för breda och kom inte in i "hålen" :crazy:
Rider på två eller tredelat bett men han blir på tok för stark om jag kör på det :angel:

Men då har vi samma tänk.
Problemet jag har är dock att LP-st'ngerna jag hittat är för tjocka... :crazy:

Jag kör och rider min kbltravare på rakt tränsbett. Det går alldeles utmärkt och aldrig har jag känt mig osäker med det i vagn, på ryggen däremot kan han dra iväg lite om han skulle känna för det...:angel: Har aldrig kört på nåt annat, då när vi fick han gjorde han ingen direkt skillnad om man hade tränsbett eller stång (allt drog i munnen, men stången var också väldigt obehaglig) så det kändes onödigt att sätta in ett körbett bara för att vi kör. Det är jag väldigt tacksam för nu när jag har en häst som är mjuk och känslig i munnen! Fast de första gångerna hade vi faktisk tömmen dubbel, typ gramaninspänning fast inte nedspänd, för säkerhets skull, men det var ingen direkt skillnad.

Jag förstår ju att du inte vill ha dragkamp och känna att du får stopp men använder du då ett stångbett tycker jag du även ska köra med tränsbett regelbundet och jobba även med det. Att du ser körbettet mer som något tillfälligt. Ofta ger en konsekvent och snabb hand en mer lyhörd mun, var noga med eftergifterna och att ni inte bara sitter och drar i varsin ände. Blir hästen sen hängande i stångbett också och man fortsätter betsla upp tar det till slut stopp. Mycket dressyrträning!!

Jag kör på ett tredelat bett och det funkar utmärkt.. hade pelham ett tag men hon sa tydligt i från att hon tyckte det var för skarpt.

Kör med en Liverpool stång(rak), men Fabbe verkar inte helt nöjd med det så jag ska skaffa ett postkandar som är böjt.

Han rids på volten på vanligt tredelat eggbett/hackamore/pelham/kandar/blank stång/jaktkandar beroende på vad han är på för humör.

Ute rids han alltid på stång bett och samma i körningen. Jag vågar inte riskera om han sticker.

Så jag rekomenderar att köra med någon typ av stång bett ifall hästen får för sej nått.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 414
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
T
Utrustning Har alltid ridit med nosgrimma innan och 2-delat tränsbett. Men för nån dag sedan fick jag se bilder och förklarat att om man har...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: Tregly
·
G
Hästvård Mitt 5-årssto dregglar som en besatt varje gång hon får ett bett i munnen. Hon gapar också en hel del och verkar överlag inte trivas med...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: JeanineHammer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?