Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG!

T

trullslitenmedtuff

Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG!

--------------------------------------------------------------------------------

Har precis börjat rida en 5 - årig D-ponny, som är imp. från Holland, har har inget pass eller så, så ägaren vet inte så mkt. om honom, men är att han är d- ponny & så.
Tidigare så ahr en annan tjej ridit hoom ,,en eftersom hon int ahr det tålamod som behövs på en unghäst so mdessutom ganska nyligen har kommit till sverige, så bara hon rycker & sliter i honom & vill bara rejsa hela tiden, så han har blivit totalt stenhård i munne + att han bara springer md huvudetså högt upp att man inte får ng. tygelkontakt med honom, red idag, första gångne då, han va jätenärvös emot avd jag skulle göra & så, me neter cirka 40 min. så släppte lite av det och han började jobba lite i form
(Han har inga muskler för det arbetet.) men itne ngr. längre stäcker, kansske 6 meter & upp i panik igen & ner.., red väligt lungt ,skrittade mäst & lite trav bara, ville att han skulle få chans att lita på mig & inte se mig som g. som håller på att rycker & bankar på honom, då han är väldigt trög redan nu.., mwn känner att det inte kommer att gå så mkt .framåt eftersom största delen av ridpasset så gick han med huvudet så högt så att man inte kunde gör ngt. fick vänta ut honom, tänkte att kanske en martingal skulle hjälp lite?
vill ju inte tvigna honom till ngt. men bara så att man kan ta i honom iallafall, elelr tyker niatt ja gskall vänta ut honom och ge hpnom mera tid ? (har varit inne på det också, men ville höra ifrån vad ni tyckte också.)
 
Sv: Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG!

Om han har huvudet så högt som du beskriver så tycker jag att du ska prova med martingal tills han har blivit bättre och kan gå i form. Martingalen verkar ju bara när hästen gör fel, om den är rätt spänd.
 
Sv: Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG!

Hej! mitt råd är att du ska longera honom med en mkt lätt inspänd gummisnodd flera ggr/vecka i skritt o trav,dels för att han ska hitta balansen o formen utan dig på ryggen o även bygga muskler. Det brukar oxå vara ett bra sätt om de "tjafsar" med huvvet.Sen rider du honom i skritt på rätt så lång tygel, helst klättring ett par dar i veckan, obs, korta pass. tills han lugnat sig.Det kan kräva lite tid om de är van o springa mkt.när han blivit lugn i skritten o börjat hitta balansen vid longering, då kan du börja trava..
lycka till
prillan
 
Sv: Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG!

Du ska helt enkelt rida hästen som om att den varit helt grön.

Dvs - sitt på hästen och kräv inget annat än att den ska stoppa för förhållningar, gå framåt för framåt drivande hjälper och svänga när du ber om det.

Skynda sakta... kräv inget mer än just detta... var mjuk och tydlig med hjälperan och låt hästen inse att det inte kommer att komma några obehagliga ryck och bank.
När hästen innser att det inte kommer att komma en massa sånt så kommer den att lugna ner sig... och då kan ni gå vidare.
Detta förutsätterså klart att den ryttare som ridit hästen tidigare inte rider den nu - om hon fortfarande gör det så kan du lägga ner porjektet om hon rider så som du beskriver...

Skynda sakta och innse att detta kommer att ta lite tid... men bara du är tålmodig och lugnt o fint visar hur det kommer att vara från o med nu (dvs inga ryck och bank o onödiga rejs) så kommer hästen snart att lugna isg och komma till ro...
 
Sv: Vad tkr. ni jag skall göra ? LÅNG!

tack för alla svart.
Till Zeli: hon som red innan mig, får inte rida honom längre, men stallägaren ahr kommit på henne med att rida honom en gång endå, skall upp imorgon och skritta honom en stund, så får jag se hur han verkar då.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: PygmyPuff
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Domino_s
·
K
Träning Hoppas den ligger rätt, stod mellan utrustning och ridning för det handlar om både och :D jag har en ponny hemma, rider henne i...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: Krulidut
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 371
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp