Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

EmmaSofia

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad skulle ni ta/vad tar ni för att åka ut till stall och rida en häst?
Känner mig så brydd!

Det gäller 5-6 dagar i veckan, jag åker ut själv till stallet, plockar in henne, borstar o sadlar, rider
(hjälper ägaren med enligt mig relativt farliga olater) för att sedan fodra o åka hem.

Under dessa dagar behöver ägaren ej åka ut till sin häst utan är "ledig".
Det bör väl vara enklast att ta betalt per gång? Men som sagt, tycker det
är så himla svårt vad man ska ta betalt.
Tid är pengar osv, men samtidigt börjar jag räkna på kanske 80 kr/gång
(Vilket EGENTLIGEN inte är en stor timpennig precis då jag räknar med att ink. resa dit o hem att det tar 1,5-2 tim/gång)
Så långt känns det okej :P
Men det känns så himla mastigt o "fränt" att det blir (beroende på om det är 6 eller 6 dagar jag är ut dit) 1600-2000 kr i månaden.

Snälla Bukare, hjälp!
Mer eller mindre seriösa funderingar mottages! :bump:
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Är du utbildad borde du väl ta ca 250 kr/timme. Vitt då alltså, om inte så kanske 100/timme? Bara för att det blir en stor summa för ägaren tycker jag inte du ska lägga dig lågt, vill ägaren ha hästen fixad så får de betala, inte ditt fel att ägaren inte kan göra det själv. Tycker ägaren att de blir dyrt får den väl göra en del av jobbet själv och bara be dig rida någon/några dagar i veckan. Att inte ta skäligt betalt (eller svart för den delen..) förstör för de som driver vita hästföretag.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Såklart vitt, men är ej utbildad.
Och som du säger, och dessutom dom som bad om min hjälp med henne :P
Kanske ska våga be om lite högre då, tusen tack!
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Tycker jag du ska :) tolkar det som att hästen har lite mindre trevliga sidor, då är det ju större risk för dig att skadas = du borde få mer betalt.
Vill de få ner kostnaden kan de ju tex se till att hästen är fixad och klar för dig så du bara behöver sitta upp, då slipper de ju betala för att du ska borsta hästen.

Sen om du ska rida den mycket kanske ni kan förhandla fram ett "paketpris"?
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

100:- betalar jag för att barnens 12-åriga kusin ska vara barnvakt i 2-3 timmar, så för guds skull - våga ta betalt! Du har en resekostnad och utsätter dig för en risk och utbildar dessutom hennes häst! När jag har skött om hästar i ett stall tog jag 150:- i timmen och då var det bara mockning och fodring. Jag skulle kräva 200:-/h inkl. resan, altså 400:-/gång.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Hur tänker du??? 80 kr/gång , det tar 1,5 - 2 timmar för dig... Om man räknar med att du bara är där en timme, så är timlönen 80 kr. På det ska du skatta, knappt 30 %...Då har du 56 kr kvar. Hur lång resväg har du? Om man räknar med 18,50 mil för bränsle och slitage på bilen, så kan du bara åka ca 3 mil, dvs 1,5 mil enkel resa innan RESAN är DYRARE än betalningen du får!!!

Och du skriver VITT, vem betalar arbetsgivaravgiften? Jag hade begärt minst 110 kr i timmen, + reseersättning. Och då betalar personen som anlitar dig arbetsgivaravgift och drar av din skatt. 115 kr i timmen hade jag som outbildad i vården, så den nivån är väl rimlig, vårdlöner är ju inte direkt höga. Du ska ju inte arbeta gratis eller i värsta fall betala för att rida deras häst....
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

*KL*

Jag betalar till en duktig och erfaren unghästutbildare 6000 kr + moms då ingår även uppstallning under denna månads utbildning och skulle aldrig betala till någon hobbyryttare 200-250 kr i timmen !?!?

Man behöver inte tänka på pilotens försäkringar eftersom den bedriver företag osv och det är inte värt att dra in privatpersoner om det händer dom något .

Mia
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

*KL*

Jag betalar till en duktig och erfaren unghästutbildare 6000 kr + moms då ingår även uppstallning under denna månads utbildning och skulle aldrig betala till någon hobbyryttare 200-250 kr i timmen !?!?

Man behöver inte tänka på pilotens försäkringar eftersom den bedriver företag osv och det är inte värt att dra in privatpersoner om det händer dom något .

Mia
Även 6000+moms är mycket lite. Det är tveksamt om din erfarna unghästutbildare ens tjänar några pengar på det. Men det är ju inte din huvudbry:)
gulan
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Folk gör som folk vill. Jag satte inte mitt pris utan folk frågade om jag ville rida deras hästar mot betalning,
och jag sa "Visst, varför inte? Vad vill ni betala?" och fick alltid 200-250 kr per häst.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Ställ ditt pris mot vad folk tar betalt av sina medryttare för att mulla runt 2 dar i veckan . Typ 500-1000 spänn i månaden . Då ser du att ditt tilltänkta pris är högst blygsamt .
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

...................................
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Jag har tagit 100 kr för 45 minuter, plus bensin. Jag är outbildad. Det tycker jag känns helt rimligt.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Jag tog 1000 kronor i månaden för att träna och rida in en unghäst.
Jag hade henne 3 dagar i veckan så jag fick ca 80 kr per gång.
Ville inte ta mera eftersom jag inte är utbildad beridare och så var det en vän till mig som ägde hästen.
Men jag ser inget fel i att vilja ta mer betalt eftersom att hästar är stora djur som kan bli farliga, även om man inte har utbildning.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Jag tar 250 kr + körersättning. Hästen ska vara iordning när jag kommer.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Samma här, tar lika mycket för att rida som att ha lektion. 250/gång om jag ska sadla själv och ta in efter. 200 om hästen är iordninggjord.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Fast man behöver ju inte vara hobbyryttare för att man inte är utbildad beridare.
 
Sv: Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

I somras tog jag 3500/kr mån
Kommer nästa sommar ta 4000kr/mån
hyrde in mig i ett stall och fick jobba av mina träningshästars inackordering

Utbildar mig till hippolog.


Jag hade tagit milersättning, speciellt när du får åka så långt! åker jag ut & har lektioner tar jag 15kr/mil.

För att rida hästen beror på hur duktig du är: 150-300kr/gång + milersättning tycker jag är rimligt.
 
Skriver i en gammal tråd istället för att skapa en ny då det gäller samma sak som ts i princip.

Jag ska hjälpa en tjej med henne unghäst som ska ridas in, hur många ggr i veckan det blir beror på hur våra scheman fungerar. Vi har kommit överens om att ta betalt per gång, alltså inte timlön.
Det jag gör är alltså att hjälpa till med själva inridningen, inga stallsysslor direkt mer än ev ta in/ut ur hage, borstar och fixar hästen klar för uppgiften för dagen.
Såväl jag som hästägaren är i stallet samtidigt i dagsläget då hästen just nu håller på att sittas in och alltså kräver det att vi är minst två.

Vad tycker ni är ett rimligt pris? Jag känner mig lite lost då jag aldrig haft en sån här deal innan, vill inte ta ett överpris och vill inte lägga mig för lågt heller.
 
Jag betalar GLATT 3500 för en månads träning och kommer att efter en vila betala samma summa för en månad till. Oftast hinner jag till stallet innan hon kommer och plockar in sockersötafuxen, annars fixar vår fröken det. Hon har ungefär en mil enkel resa och kommer fyrafem dar i veckan. Inte utbildad, hon är "bara" sjukt duktig och jag har ett enormt förtroende för henne.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 524
Senast: super
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 589
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Jourhavande präst
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp