vad tänka på med unghäst och mat?

lovehorses

Trådstartare
Finns det något man måste tänka på att inte ge unghästar. treåring?
Är det bra med kalk? Jag jämför lite med barn, de behöver ju kalk som mindre, är det lika med hästar?

Sv: vad tänka på med unghäst och mat?

Ja unghästar har lite annorlunda behov men en 3-åring räknas inte längre till en unghäst - inte ur den synvinkeln iaf.

Jag tycker att du ska läsa boken Hästens näringsbehov och utfodring och lära dig genom den. Den är jättebra!

Att bara ge kalk utan att veta om hästen får i sig övriga näringsämnen är rätt värdelöst.

Det finns massor med fakta, både böcker och seriösa siter på nätet om hästens utfodring.

När min häst var 3 år såg hennes foderstat ut så här:

Morgon: 1 kg hö 0,5 groov 90

Lunch: 1 kg hö

Middag: 5 kg hö

Kväll: 0,5 groov 90, lite betfor, salt, chevinal plus och magnesium.

nu är hon 4 och det enda skilladen i hennes foder är 1 kg hö mer och 0,5 kg musli.

När min häst var 3 år såg hennes foderstat ut så här:

Morgon: 1 kg hö 0,5 groov 90

Lunch: 1 kg hö

Middag: 5 kg hö

Kväll: 0,5 groov 90, lite betfor, salt, chevinal plus och magnesium.

nu är hon 4 och det enda skilladen i hennes foder är 1 kg hö mer och 0,5 kg musli.

Ursäkta men det där säger väl INGENTING om en unghästs behov? :crazy:

som hennes foder stat ser ut nu får hon:
hösilage
betfor
racingprix
vitlök
lite kalk
sen ger jag henne kraffts multivitamin "sirap" JUst när hon fäller hår.

som hennes foder stat ser ut nu får hon:
hösilage
betfor
racingprix
vitlök
lite kalk
sen ger jag henne kraffts multivitamin "sirap" JUst när hon fäller hår.

Varför anger du inte MÄNGDEN av allt det där som du ger? Det säger inte så mycket att du ger det o det om man inte vet mängden.

Dessutom säger det inte heller så mycket när du inte anger näringsvärdena i hösilaget.

Dock kan man ju undra varför du ger ett foder som heter "racingprix"? :confused: Om det nu inte är så att du räknat ut att det passar med ett analyserat grovfoder, förstås.

Som sagt, vill du VERKLIGEN veta att din häst får vad den behöver så läs boken! Och fråga gärna sen om det är nåt du inte förstår. Vad din häst behöver är individuellt för den och det beror mycket på vad just erat grovfoder har för värden. Då kan man veta om det behövs tillsättas kalk och ev. andra tillskott. Och vad du ska välja för ev.kraftfoder. Det är inte säkert att det finns anledning att ens ge NÅT kraftfoder alls om man har ett tillräckligt bra grovfoder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023