Vad tänka på, amma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blue_moon
  • Startdatum Startdatum
B

Blue_moon

Lite fundering angående amma.

Det verkar ha varit lite diskussioner angående när ens sto ska vara amma och inte till ett mammalöst föl. När ska man låta stoet bli amma, när bör man låta bli? Vad har man för krav angående skötsel, hantering mm?

Är det vettigt att låta ett sto som har hostproblem, fånfproblem, exem mm bli amma? Detta kräver extra skötsel. Även om stoet väver, krubbiter, svårfödd/lättfödd (då menar jag mer extremt åt båda hållen). Om hästen är otroligt dominant mot människor? Om stoet är van vid helbete, inget bete alls? Box större delen av dygnet, eller lösdrift? Vad för sto kan man ha?

Och fölägaren, vad för extra skötsel orkar man med som stoet kräver? Täcke, krav från stoägaren mm?

Att fölet och stoet ska stå hos fölägaren verkar vara det vanligaste. Men när är det vettigt att låta dem stå kvar hos stoägaren? Är det hagar, sällskap, stoets speciella egenskaper (t ex kan inte flytta hemifrån för då blir hon otroligt uppstressad m fl), övrigt?

Nu har jag inget sto själv men vet om att ifall jag HADE ett sto som förlorat sitt föl hade jag anmält henne till ammajouren. Men funderar nu på, att när stoet ska stå hos en annan människa, fungerar det bra om den har egenheter eller annat?

Vad tycker ni?

Ser fram emot en bra diskussion! /Blue_Moon.

Sv: Vad tänka på, amma?

Är det vettigt att låta ett sto som har hostproblem, fånfproblem, exem mm bli amma? Detta kräver extra skötsel. Även om stoet väver, krubbiter, svårfödd/lättfödd (då menar jag mer extremt åt båda hållen). Om hästen är otroligt dominant mot människor? Om stoet är van vid helbete, inget bete alls? Box större delen av dygnet, eller lösdrift? Vad för sto kan man ha?
Bortsett från om stoet är van vid bete eller lösdrift så låter det som om man inte skulle betäckt öht! Aldrig i livet att jag skulle ta föl om det inte fick komma ut om dagarna och aldrig i livet att jag skulle avla på defekter eller dåligt temperament.

Jag tycker att man som både sto o fölägare ska vara beredd på att sköta den andres häst exemplariskt. Jag anser att man "torkar inte katter i micron" o det innebär för mig att egentligen ska det aldrig behöva bli en diskussion om vård av hästarna osv, det ska bara ske. I mitt fall blev det dock en diskussion där mitt sto inte var fin nog o bara ratades av fölägaren o när jag sen begärde att hon ska skötas som vilken häst som helst med hovvård, borstning, foder osv packade fölagaren sitt föl o åkte härifrån.

Är det vettigt att låta ett sto som har hostproblem, fånfproblem, exem mm bli amma? Detta kräver extra skötsel. Även om stoet väver, krubbiter, svårfödd/lättfödd (då menar jag mer extremt åt båda hållen). Om hästen är otroligt dominant mot människor? Om stoet är van vid helbete, inget bete alls? Box större delen av dygnet, eller lösdrift?

Detta stoet eller ston med dessa problemen är ju inte lämpliga för avel alls. Eksem är direkt diskvalificerande för avel. Så hur ska de kunna bli ammor? Det krävs ju att någon betäckt henne och att hon förlorat sitt redan.

Sedan är det för fölet skull bättre att man tar stoet till fölet än tvärt om, berorende de antikkroppar fölet redan har i sin invanda miljö. Som fölägare får man ju sedan vara beredd att stoet på samma sätt som man skulle ha skött om sitt eget sto och föl och även ta samma kostnader. Av egen erfarenhet kan jag lugnt säga att oavsett vilka krav stoägaren kan ställa på fölägaren så är de både billigare och mindre arbetskrävande än att föda upp föl på fölmjölk utan mamma. Mitt eget föl som blev utan sin mamma två veckor gammal och som det inte fanns amma till kostade oss bara i mjölkersättning ca 30 000:-.

*Svarar alla*

Jag skulle aldrig avla på ett sto med problem.

Men! Tyvärr ser jag hästar, både islänningar och shettisar (även till viss del fjordingar) som har sommarexem. Det behöver inte vara allvarligt, kanske bara lite kli i manen, men på ett annat ställe än hemma kanske det blir värre på grund av annat insektstryck mm?

Och hostproblem, om ett sto har haft hosta, men hos ägaren går på lösdrift och äter hösilage och är symptomfri? Man vet inte om hostan kommer tillbaka när hon är borta, kanske står inne på natten och får hö? Fölägaren har kanske inte lösdrift och silage och kan kanske inte få tag på.

Stoägaren klarar av sin häst utan problem men andra människor har kanske problem med henne, hur ställer man sig då? Om man vet att hemma hos mig så är det inga problem men på bortaplan så blir hästen som förbytt (vet om ett par sådana ston, på hemmaplan för ägaren är hästen "lamm" men "monster" och sönderstressad borta)?

Om man nu har låtit avla på sådana ston är upp till stoägaren, men kan man meddela detta till ammajouren? Eller är det upp till var och en i föl-ammasituation? För mig har det alltid varit självklart att om man har ett sto som förlorat sitt föl så anmäler man sig till ammajouren, men det är kanske inte så självklart alls.

För mig är det inte en självklarhet att anmäla alla ston till ammajouren. Jag har själv och kommer bara att anmäla ston som är lämpliga. Jag vill absolut inte riskera fölet som redan är hårt drabbat med att skicka dit en tokig märr som kan skada fölet. Däremot de fölglada ston jag har som gärna även med eget föl vid sidan kan acceptera andra föl där anmäler jag stoet om hon skulle mista sitt eget. Det är ju inte bara mjölken man är ute efter utan även präglingen på fölet för framtiden. Ett vrång och vresigt sto kan göra mer skada än nytta. Så behåller inte stoet sitt lugn om hon inte är hemma ska hon inte heller vara amma.

Som fölägare får man ju sedan vara beredd att stoet på samma sätt som man skulle ha skött om sitt eget sto och föl och även ta samma kostnader. Av egen erfarenhet kan jag lugnt säga att oavsett vilka krav stoägaren kan ställa på fölägaren så är de både billigare och mindre arbetskrävande än att föda upp föl på fölmjölk utan mamma. Mitt eget föl som blev utan sin mamma två veckor gammal och som det inte fanns amma till kostade oss bara i mjölkersättning ca 30 000:-.

:bow:Bättre inlägg får man leta efter!:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 404
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik följande scenario.... Köper en häst som går med föl. Beslutar om att stoet ska gå kvar hos uppfödaren tills fölet är avvant. Kontrakt...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
17 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat