Vad tål sadeln?

V

vissen

Hej, är det någon som vet hur man kan kontrollera om sadeln blivit påverkad av att hästen lade :confused: :confused: sig i halm-boxen med sadel på??

Du kan kolla bommen på följande sätt: Håll sadeln med framvalvet mot höften och en hand runt bakvalvet, försök trycka ihop. Ta i rejält. Det ska kännas stumt och inte bli en massa veck i sätet. Om det sviktar är risken stor att bommen knäckts. För att kolla koppjärnet trycker du till framvalvet från sidorna. Även det ska kännas stumt.

Ja, fast det fungerar ju inte om man har en sadel med flexibel bom. En Pariani-sadel till exempel sviktar ganska mycket när man gör så eftersom bommen inte är helt stel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
661
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30