Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Vad gör ni med era bäbisar under deras vakentid?
Vet inte vad jag ska göra med henne, vad ska jag göra med en bäbis på 6 veckor när hon är vaken 2-3 timmar som längst?
Har ju börjat fästa blicken men att titta på något är bara roligt 2 minuter innanvi tröttnar, kan ju inte heller gå och bära 2 timmar eller gör ni det bär runt på bäbisen 3 timmar under tiden den är vaken???
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Kommer ihåg att jag hade samma dilemma! Framförallt dottern kunde mycket väl vara vaken flera timmar i sträck och det var inte så mycket som var roligt i mer än några minuter åt gången. Det som fungerade bäst var att sitta i soffan, sätta upp fötterna mot soffbordet och lägga henne på rygg på benen, av någon anledning så var det intressant att titta på morsan! :D

Här finns också bra tips: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=682901&highlight=syssels%E4tta

/Timsetim
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

När min dotter var i den åldern vill jag minnas att hon ibland låg på en filt på golvet eller i vagnen och tittade på mobilen som dinglade ovanför henne :)
Annars så tittade vi mycket på varandra och bara njöt, men dock inte all hennes vakentid :)

Lycka till!!
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Ligger och gosar, låter bebisen ligga på filt/babygym och undersöka världen, kittlas, myser, läser bok, visar leksaker, äter, äter själv och låter bebisen se på, sätter bebisen i babysitter medan man gör annat/ägnar den uppmärksamhet, sjunger, etc etc.
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Jag använde bärsjal, så ja jag bar nog runt en väldig massa... Vattnade blommor, plockade undan, sysselsatte storasyster osv... Sen låg han en hel del på en filt på golvet med babygym, eller leksaker brevid sig eller stora syrran. Eller oxå satt vi och pratade, lite massage, sjöng osv...
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

kan ju inte heller gå och bära 2 timmar eller gör ni det bär runt på bäbisen 3 timmar under tiden den är vaken???

Ja, jag bar nästan all vakentid. Hade bärsjal. Jag passade på att göra de dagliga sysslorna när lilleman var vaken. Han älskade att hänga i sjalen och titta på, eller slumra. Men det skulle helst inte vara stillasittande aktiviteter.

På så sätt fick jag tid att sova med honom när han sov.

Vi gjorde allt ihop de första månaderna, sov, diskade, hängde tvätt, klöv ved, lagade mat.

När han var två månader började han acceptera vagnen. Då kunde han ligga i den och titta på medan jag gjorde saker. Vedklyvning var favoriten. Kanske för att vi var utomhus då, och för att jag rörde mig tillräckligt mycket för att vara intressant. Dessutom kunde jag sjunga samtidigt. Det älskar han!:love:
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Jag gör alla hushållssysslor när sonen är vaken (han är snart 4 mån), jag har honom med, oftast i sittern eller på filt på golvet, pratar och visar vad jag gör. Han älskar att vara i tvättstugan och se på då jag sorterar tvätt, laddar tvättmaskinen, hänger och viker....:D . Så hos oss är tvättkorgen oftast tom nuförtiden ;) .

Han kan ligga typ 5-10 minuter och sysselsätta sig själv men sen vill han var med. Bära orkar jag inte göra så mycket då han väger nästan 8 kg :crazy: :D .
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Jag bar i bärsele medan jag gjorde saker hemma, typ lättare städning, plocka i och ur diskmaskinen och tvättmaskinen och annat kul.... :-) Funkade INTE för mig att lägga ifrån mig dottern förrän hon var 2-3 månader, då det började bli kul att titta på saker lite längre stund i taget, utforska sina händer m.m. Då satt hon i babysitter nära mig, eller låg på en filt och tittade på nåt "fint"....
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Jag tror inte din bebis behöver "göra" så mycket, eller du med henne så att säga. Ha henne med dig var du befinner dig, antingen i knät, sele, sjal, i babysitter eller på golvet, så kan hon spana in dig när du pysslar med olika saker. Prata med henne under tiden om vad du gör och visa henne olika saker du plockar med. Tar lite längre tid, men vad 17 :D

Jag vet att jag kände likadant med dottern, men nu med nr.2 lill-pojken, är det inte alls samma stress! Han får liksom bara hänga med! Har inte alls plockat med honom som med dottern, men han verkar mycket nöjdare än hon var i samma ålder. Förmodligen tror vi att vi behöver stimulera barnen mer än vi måste, men det räcker fullkomligt bra med bara sällskap och vardagliga sysslor, framförallt när man bara är 6 veckor!!
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

kan ju inte heller gå och bära 2 timmar eller gör ni det bär runt på bäbisen 3 timmar under tiden den är vaken???


Min kotte vill bli buren mest hela tiden.
Han kan tycka om att ligga och titta, jollra, ligga i sitt babygym...
Men oftast vill han ha närhet och då är det bära som gäller.
För att få händerna fria har jag honom gärna i sjal.
Dessutom sover han gott i den om han blir trött.
Men när jag inte bär honom och han inte sover brukar vi: ligga och gosa, ligga på filt/babygym och se sig omkring, kittlas, mysa, läsa bok, visa leksaker, äta, babymassage, sitta i babysitter medan mamma gör annat, sjunga, dansa etc etc.
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Tack alla för era tips och ideer!
Jag har nu under 2 dagar använt mig av en bärsele, fungerar dock inte alls, tycker inte alls om livet i bärselen. Är det annorlunda med en bärsjal?
Jag tror att jag får försöka vänta några veckor till då hon börjar tycka det är intressant med babygym och att titta på saker för det är nog lite förtidigt att sysselsätta henne med det riktigt än. Det roligaste just nu är att ligga på rygg på en filt och prata med mamma eller hänga med på mammas axel då är livet på topp!!!:banana:
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Ja många barn gillar sjal bättre än sele, och även en del åt andra hållet har jag hört talas om... Men ialla fall, en sjal blir liksom mjukare, stadigt men ändå lite lättare att röra sig för liten. Prova gärna med en trikåsjal och på www.sjalbarn.se kan du se hur de olika sjalarna ser ut, knytningar osv.
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Jag har nu under 2 dagar använt mig av en bärsele, fungerar dock inte alls, tycker inte alls om livet i bärselen. Är det annorlunda med en bärsjal?

Är det en BabyBjörn (eller någon kopia av den)? Det verkar vara få bebisar som trivs i den. De hänger inte så bra i den, och den belastar bäraren onödigt mycket.

I sjal hamnar bebisen i en bättre position. Det finns ergonomiska bärselar oxå.

Vi hade en elastisk bärsjal de första fem månaderna, sedan en Ergo.
Bild på lillen (några veckor gammal) i sjalen
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Jag tror inte din bebis behöver "göra" så mycket, eller du med henne så att säga.

Jag vet att jag kände likadant med dottern, men nu med nr.2 lill-pojken, är det inte alls samma stress! Han får liksom bara hänga med! Har inte alls plockat med honom som med dottern, men han verkar mycket nöjdare än hon var i samma ålder.

Bra ide att låta barnet vara i fred och ha "tråkigt" för det tjänar ni bägge på. Skrämmaden att man skulle behöva sysselsätta ett spädbarn med nåt öht? :confused:

Vilka av er lusläser alla barnböcker och känner er som otillräckliga som förädrar?

Tycker att småbarnsföräldrar kan vara ett hysteriskt släkte. ;)
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Det är en babybjörn sele! Kanske ska testa en sjal i alla fall, det verkar ju smidigt!
 
Sv: Vad sysselsätter ni era bäbisar med?

Neo uppskattar inte selen speciellt, den är för rymlig, så han "kastas omkring" när jag rör mig.
Jag uppskattar den inte speciellt heller då jag får ont i rygg oh axlar av den.
Har bara lånat den av en kompis så jag är dåligt insatt, men jag skulle gissa att det finns bättre selar ute på marknaden som passar både barn och bärarens rygg bättre.

Dock trivs vi båda med sjal.
Neo ligger varmt, stadigt och tryggt och min rygg och mina axlar belastas inte alls på samma sätt. Det gör inte ont alls.

Även sjalen har jag fått låna av en kompis.
Kolla om du inte känner ngn som har en sjal eller sele som du kan få låna? De är tråkigt dyra, speciellt om man inte anväder dem mer än någon enstaka gång.
Sjalar finns i mängder av varianter, men det är bara att googla så finns det en massa sjal-hemsidor. sjalbarn.se är kanon.
Sjalen som havreflinga visade är toppenbra och kan användas "i många åldrar". Lätt att knyta och smidig att använda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
821
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 082
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: ryujaneiro
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 707
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp