Vad svarar man?

P

pralin

Om man som förstagångsägare får frågan varför man vill skaffa hund, vad sjutton ska man säga då? Alla svar jag kommer på låter som himla egoistiska :crazy:

Sv: Vad svarar man?

Äsch vadå egoistiska? Alla skaffar ju hund av olika anledning men ofta innefattar det att ha en vän i ur och skur oavsett om man jobbar med hunden eller bara har den som sällskap. Och är det enbart egoism så bjuder jag på det.

Några av de anledningarna jag kom på:

- vill aktivera mig
- vågar inte vara ensam hemma på kvällarna
- vill utöka familjen
- en roliga kamrat

...och liknande. Det känns som att det är jag, mig, mina behov och inte hunden som kommer först och det känns nästan som min anleningar att vilja skaffa hund är "löjliga", trots att jag inte vill något hellre än att ha någon att komma hem till, skratta med och busa med. Äsch, jag vet inte..

Det är väl väldigt bra skäl till att skaffa hund, tycker jag iaf :) . Däremot kan jag tycka det är något oseriöst om man skaffar en hund enbart för att känna sig trygg, då är det bättre med ett bra larm!

Är det inte egoistiskt att vilja ha hund då? Inte har då jag hund för någon annans skull utan för att jag mår bra av att ha dom.

Men vad ar det for fel med att vara arlig?
Alla har vi vara anledningar till varfor vi gor vissa saker, men jag kan inte komma pa en anledning som var icke-egoistiskt nar jag skaffade mina hundar.
Jag skaffade hund for att jag ville ha en hund helt enkelt, det var inte mer med det.
Mina hundar mar bra och lever ett gott liv...och ingen kan saga nagonting annat...men jag hade ingen hogre mening med att skaffa hund.

Maste man ha en bra anledning?

Var bara ärlig det är bäst tycker jag. Om det är rågon speciell ras så kan du ju alltid säga att du gillar rasen och vad den är till för och att det är just det du vill hålla på med. :)

moe skrev:
Det är väl väldigt bra skäl till att skaffa hund, tycker jag iaf :) . Däremot kan jag tycka det är något oseriöst om man skaffar en hund enbart för att känna sig trygg, då är det bättre med ett bra larm!

Kan bara hålla med. Men det är väl inte det att jag känner mig otrygg som att jag är så förbannat mörkrädd. Hunden ska mera vara sällskap och lugna stackars rädda matte, än att vara stor och läskig vakthund att skrämma besökare med.

Jag tankte oxa att min hund skulle vara bra som sallskap nar jag var hemma ensam men hon ar varsta sallskapet da hon gor mig mer nervos nar hon borjar skalla pa saker som jag inte hor eller ser vilket hon gor mkt mer om bara en av oss ar hemma, ar vi bada hemma sa ligger hon bara o sover pa soffan

Jag skaffar hund för min skull, inte för hundens.....Sen att jag försöker aktivera hunden så pass att den gillar att vara hos mig, det är en annan sak.
Var bara ärlig när du svarar. Tycker dina svar låter alldeles utmärkta.

Men naturligtvis skaffar man väl hund av egoistiska skäl? För man blir väl hundägare för sin egen skull, eller hur?

Jag är av den åsikten att man behöver inte ha en miljon anledningar till varför man skaffar hunden - så länge köpet är väl genomtänkt. ;)

pralin skrev:
Om man som förstagångsägare får frågan varför man vill skaffa hund, vad sjutton ska man säga då? Alla svar jag kommer på låter som himla egoistiska :crazy:

Egoistiskt eller inte.... mitt svar hade blivit -Jag tycker om hundar och vill ha en egen...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 486
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30