MidnightSoul
Trådstartare
När vi var å handlade så stog jag å läste på honungsburkarna. På etiketten står det på några st GE honung. Vad står GE för?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svårt att begripa vad du menar?När vi var å handlade så stdg jag å läste på honungsburkarna. På etiketten står det på några st GE honung. Vad står GE för?
Svårt att begripa vad du menar?
Är det leverantören som heter "st GE" tex? Eller står det i innehållsförteckningen.
jag fattar inte.
Europeiska Gemenskapen kanske= EG = EU. Gamla etiketter?
Det enda jag vet om honung det är att man ska LÄSA på etiketten som med alla andra varor - en svensk flagga betyder inte svensk honung tex. KRAVhonungen har oftast färdats över hela jordklotet.
Gynna din lokala Biodlare.
Hittade det;
Ursprungsmärkning honung
Det ursprungsland eller de ursprungsländer där honungen har skördats ska anges som en del av beteckningen. Om honungen har sitt ursprung i mer än en medlemsstat inom EU eller i mer än ett land utanför EU, får dock denna uppgift ersättas med någon av följande beteckningar:
• Blandning av EG-honung
• Blandning av EG-honung och icke EG-honung
Då är jag med. Hur får man tag på lokala biodlare nuförtiden? För hade vi marknad här men det blir det inget av nuförtiden
Tack för svaren
I övrigt gäller inget annat än ovanstående för honungskonsumenter.Gynna din lokala Biodlare.
I affärerna jag handlar i har de alltid lokal honung. Alltså helt vanliga ICA eller Coop, det står på burken vem biodlaren är.Då är jag med. Hur får man tag på lokala biodlare nuförtiden? För hade vi marknad här men det blir det inget av nuförtiden
Tack för svaren
Vi har också lokalt odlad honung på MaxiI affärerna jag handlar i har de alltid lokal honung. Alltså helt vanliga ICA eller Coop, det står på burken vem biodlaren är.
I affärerna jag handlar i har de alltid lokal honung. Alltså helt vanliga ICA eller Coop, det står på burken vem biodlaren är.
Då är jag med. Hur får man tag på lokala biodlare nuförtiden? För hade vi marknad här men det blir det inget av nuförtiden
Tack för svaren
det där med bara en blomsortshonung är ju ganska hopplöst att göra nåt åt. om rapsen blomar blir det rapshonung eftersom inget annat blommar då. dom olika honungsorterna blir efter vad som blommar just då, bina flyger på det som lönar sig. det som blommar bäst just då blir ju honungen av.Först hade jag ingen honungsleverantör i min närhet, nu känner jag till åtminstone två som är aktiva och får stora "skördar". Vi brukar köpa en burk av varje, och lämna dricks Kom i kontakt med dem via kontakter, skvaller. Sambon har ett enormt nätverk och verkar vara intresserad av allt och alla.
Dessutom är vi med i Adopt a bee i Hässleholm (även om det inte är lokalt för oss här på västgötaslätten).
Så vi införskaffar minst fyra burkar honung varje år och gör åt ungefär en
Annars är det som anna säger, det finns ofta lokal honung i mataffären. Jag brukar vilja besöka biodlaren och se hur den produceras, tycker inte det är så gott med "enformig" honung. Alltså när bina har ätit mestadels en sorts växt. Ängshonung och "trädgårdshonung" har såå mycket mer smak!
Min morfar var alltid så irriterad på vad som i hans tycke var massproducerad honung eller bi-fabrik. Jag antar att jag har ärvt hans åsikter om vad bra honung är
det där med bara en blomsortshonung är ju ganska hopplöst att göra nåt åt. om rapsen blomar blir det rapshonung eftersom inget annat blommar då. dom olika honungsorterna blir efter vad som blommar just då, bina flyger på det som lönar sig. det som blommar bäst just då blir ju honungen av.
Först hade jag ingen honungsleverantör i min närhet, nu känner jag till åtminstone två som är aktiva och får stora "skördar". Vi brukar köpa en burk av varje, och lämna dricks Kom i kontakt med dem via kontakter, skvaller. Sambon har ett enormt nätverk och verkar vara intresserad av allt och alla.
Dessutom är vi med i Adopt a bee i Hässleholm (även om det inte är lokalt för oss här på västgötaslätten).
Så vi införskaffar minst fyra burkar honung varje år och gör åt ungefär en
Annars är det som anna säger, det finns ofta lokal honung i mataffären. Jag brukar vilja besöka biodlaren och se hur den produceras, tycker inte det är så gott med "enformig" honung. Alltså när bina har ätit mestadels en sorts växt. Ängshonung och "trädgårdshonung" har såå mycket mer smak! Min morfar var alltid så irriterad på vad som i hans tycke var massproducerad honung eller bi-fabrik. Jag antar att jag har ärvt hans åsikter om vad bra honung är