vad står försäkringsbolagen för igentligen?

G

gogglen

ja, min fråga är.
vad står försäkringsbolagen för igentligen om hästen besöker klinik?
du som har din häst försäkrad, och varit inne på klinik, vad har ditt försäkringsbolag stått för/inte stått för?
nämn gärna vad du har för bolag, och hur du har hästen försäkrad..

Sv: vad står försäkringsbolagen för igentligen?

Beror på vad du har för försäkringsform.

Min försäkringsform (A1) medger inte ersättning för utlämnade mediciner, tandvård annat än vid skada, regelbundet "underhåll" (hälsoundersökningar t ex). Inte heller caslick-operation (förra stoet) trots påvisade infektioner. Inget i samband med kastrering (inte heller komplikationer i efterhand).

Men som sagt; beror på bolag, försäkringsform etc. Sedan har man ju alltid självrisk på det som är ersättningsgrundande.

Hästen i detta fallet är försäkrad i Agria,
Agria Bas Liv och Användbarhet
Agria Bas Veterinärvård, 60 tk
Agria Extra
Självrisk på 2800 tk + 20 %

Hade varit intressant att se vad den täcker igentligen när den väl behöver användas.. Tex, röntgen, medeciner, ultraljud, specialskoningar, ja, det finns ju hur mycket som helst..
Om hästen får t.e.x kolik och behöver stå på djursjukhus, står försäkringen för uppstallningen, medeciner, och annan vård?
Jag har noll koll på Agria, det är därför jag undrar, vad den igentligen täcker om olyckan skulle vara framme..

Jag tycker du ska läsa försäkringsvilloren (finns på nätet), där står svart på vitt vad som ingår.

Ett i ditt fall tråkigt men vettigt råd är att sätta dig och läsa igenom hela försäkringsvillkoren, det står där i, precis vad som ersätts och inte ersätts samt vad som ev ersätts efter konsultation med försäkringsbolaget. Man måste som försäkringstagare själv läsa in sig på vad som gäller, det räcker inte med att fråga här för att vara säker på vad som gäller när man väl står där. Så mitt tips är att gå in på Agrias hemsida och ladda ner villkoren, de fullständiga, och sätt dig och läs igenom dom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 485
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31