Vad sprutar ni med?

Nebraska

Trådstartare
I leder alltså.Och varför,vad är eran teori?
Själv har jag sällan behandlat någon häst,och har därför inte så mycket erfarenhet.Men jag har hört många skolor och teorier om vad och hur :crazy:.

Senast ändrad:
Sv: Vad sprutar ni med?

Ja jag har ju tvärtom ganska mycket erfarenhet av ledbehandling...:angel:
Det jag har använt mest, och faktiskt har bäst erfarenhet av är Kortisonet. Det är det absolut bästa medlet mot en ledinflammation är ju många veterinärer eniga om. (det kan säkert diskuteras ändå) Jag tycker det har varit bra och gett bra resultat de flesta gånger. Har de inte det så har det varit på någon häst som har ahft en allvarligare skada.

I några fall har jag använt mig av både tuppkam och kortison, på inrådan av vet. Dock tyckte jag inte att det var någon större skillnad, mer än på priset :crazy:.

Det där är ju så himla olika, beroende på hur omfattande inflammationen är, VAR den sitter, hur hästen mår i övrigt osv.
DMSO är ju annars något som många gillar, det har jag dock inte anv. så många gånger så jag kan dra någon slutsats såsom man kanske kan om kortison eller tuppkam.

Tänker du på behandling i allmänhet eller funderar du på någon speciell led?

Senast ändrad:

Jag menar i allmänhet.
Vet vetrinärer som vägrar spruta cortison också.Kan det rent cyniskt vara ett sätt för dem att tjäna mera pengar?

Jag menar i allmänhet.
Vet vetrinärer som vägrar spruta cortison också.Kan det rent cyniskt vara ett sätt för dem att tjäna mera pengar?

Ja du, kortison är ju faktiskt det billigaste också...:cool:
Här på "vår" hemmaklinik rekomenderas iallfall kortisonet, (kanske Nino tycker synd om mig med alla mina trashankar :angel:) just för att det är billigt samt har överlägset bäst effekt vad gäller just ledinflammtioner.

Däremot har jag hört att när det gäller hovledsinflammationer ska man inte vara säker på att kortison är det bästa lösningen. Men på kotor och knän, som väl är de ställen man beh. mest - brukar det räcka med kortison för att få ett bra resultat.

Huruvida de beh. med DMSO här på kliniken vet jag föresten inte....tror inte de gör det?

Du,jag har nu mera inte ens råd att ta i handtaget in dit ;).

Hehe, näää, det kan bli nog så dyrt ;) Men eftersom du undrade i allmänhet ifall du nu ska behandla någon gång så kanske din mörbultade plånbok oxå mår bäst i att köra kortison :angel:

(men du vet ju att du slipper åka dit eller hur? "Vår" ET fixar ju så du kan få en mkt billigare nota med de han samarbetar med. De kommer till R-vik en gång i Månaden. Mkt billigare :))

Vi har också kört på kortison och det har funkat bra!

Vi behandlar med elterapi, så sprutar gör vi sällan eller aldrig.
I år har vi dock fått ge en kortison spruta efter att en lös benbit hade plockats bort. Leden blev plötsligt ordentligt svullen ca 2 månader efter operationen, medan hästen gick på bete. 24 h efter injektionen var leden helt ren igen.

Jag brukar för det mesta använda Hylartil eller Hyonate (tuppkam)och det har sällan behövts någon ombehandling. På ATG-kliniken har de dock vid några tillfällen sprutat med Hy-50 (mer som en konstgjord "tuppkam") när jag bett om tuppkam men det har inte någon gång blivit bra... Äkta vara ska det va...:smirk:

Adequan har jag testat på nån häst som haft defekt i leden. 3-4 behandlingar med en veckas mellanrum har gett positiva resultat.

DMSO använde jag på samma sätt som Adequan på en "kroniker". Han blev bra ett tag men det höll inte i längden. Hade jag ju inte heller förväntat mig då han var helt slut i leden.

Cortison och tuppkam tillsammans vid något tillfälle när hästen haft problem under något längre tid. Jag kan inte påstå att jag har så mycket erfarenheter kring denna typ av ledbehandling att jag inte kan svara riktigt. Men de jag åtgärdat med den kombinationen blev bra för ett tag iaf.

Kortison. Ja, tvivels utan så är ju det vad som är mest effektivt för att släcka en ledinflammation och ta bort smärta. Jag lever dock kvar lite i det gamla där det sas att ledbrosket tog skada av upprepade cortisonbehandlingar (mer än en...) så jag undviker cortisonet så länge det är möjligt. Framförallt på unga hästar, då är cortison förbjudet i mina pållar.
Dessutom så har jag sett alltför många exempel på cortisonbehandlade hästar som fått problem efteråt med försvagat immunförsvar...Vilket är en rätt vanlig bieffekt.

Vill bara tillägga att det inte sprutats mer än tre ggr på fyra hästar på femton år här heller...
Då har vi tränat på som vanligt.....:)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar