Vad spolar du ned i toaletten?

Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Då är ju givetvis frågan till magnus242, var däcket helt eller sönderskuret? :eek:
Däcket var helt, dock utan fälg.
Men eftersom det hade större diameter än inloppet till pumpen, så sög den bara fast i inloppet.
Brandsläckaren hade pumpen ifråga gjort ett halvlyckat försök att pumpa igenom, halva brandsläckare hade den lyckats få igenom men den tjocka bottendelen hade kilat fast.

Båda de här fallen var i lite större pumpstationer, där inloppsrören typiskt är en meter eller mer i diameter så att lite större saker faktiskt får plats.

Han var nog levade strax innan han hamnade i pumpen, han såg till och med rätt levande ut på bilden av pumpen innan man öppnade den, bilden vi fick på den öppnade pumpen med resterna av bävern var inte så trevliga:yuck:

Avloppsnätet är inte så slutet som man kan tro, speciellt som även dagvatten tas om hand av avloppsnätet. Mycket av de grövre avfallet kommer in via dagvattnet, men det är fortfarande förvånande vad man kan få ner via toaletten. I pumpstationer vid mentalinstutioner och fängelser är det inte helt ovanligt att hitta sängkläder.O_o

Nej men stackaren! O_o
Blev lite så nyfiken eftersom jag inte har en aning, varför är det inte helt ovanligt?

Hahaha ... jag fick den har i dag

sewer_zps7bf21794.jpg

Stackars Pooh

KL

Kommer ihåg när jag var liten och mina föräldrar tömde sina askfat med ciggfimpar i toaletten och försökte spola ned :yuck: De flyter ju bara!

Jag själv klappar mig själv på axeln och spolar bara ner:
- Kroppsvätskor
- Toapapper
- Skurvatten

Hår och torktumlarludd slänger jag i papperskorgen.

Men jag erkänner att jag spolat ner enstaka tamponger av ren lathet.

Jag har glatt spolat ner hår. Jag tycker att löst hår är jätteäckligt och vill att det ska försvinna. Det får väl vara slut med det nu... :yuck:

Jag kommer dock aldrig att sluta spola ner spindlar. :nailbiting:

Däcket var helt, dock utan fälg.
Men eftersom det hade större diameter än inloppet till pumpen, så sög den bara fast i inloppet.
Brandsläckaren hade pumpen ifråga gjort ett halvlyckat försök att pumpa igenom, halva brandsläckare hade den lyckats få igenom men den tjocka bottendelen hade kilat fast.

Båda de här fallen var i lite större pumpstationer, där inloppsrören typiskt är en meter eller mer i diameter så att lite större saker faktiskt får plats.
Jahapp, det finns helt enkelt folk till allt! :eek:

Kl

Jag brukar själv spola ner hår, även från att ha rensat hårborsten. Däremot har det aldrig fallit mig in att spola ner andra saker än det förutom kroppsvätskor och toapapper (och ett o annat småkryp). Men när jag tänker efter så är det ju bara logiskt att inte spola ner hår heller då det ju klumpar ihop sig i avloppet och kan täppa till precis som tamponger och annat. Bättring ska ske här :D

Hår
Avloppsrens
Bomull
Tamponger
Skurvatten
Damm från badrummet

Kiss, bajs toapapper o kräks behöver man väl inte ta upp får jag anta

Kemikalier från elektronik, möbler plast etc. binds till damm. Som i sin tur skadar mikroorganismera i reningsverket. Vilket i sin tur får följder på reningen.

Självklart följer ju en del sådant med när man duschar och det är väl omöjligt att helt undvika det. Men det är en anledning att inte plocka upp dammtussar från golvet och spola ner dem i toaletten :)

Det är väl lite hur pass känsligt det biologiska reningsteget är och har reningsverket enbart kemiskt reningssteg så är risken obefintlig. Elektronikdamm är inte i närheten av lika "farligt" som de antibakteriella tvättmedlen är.

Mycket av de felaktiga grejer vi spolar ner fastnar direkt i rensgallren, det som blir är ju ett sopberg då rensgallren är effektiva. Reningsverksarbetarna är rätt svåra att chocka, det vildaste jag har hört om var en kajak i en snäckpump:D. Undrar hur den hade hamnat där! Inte genom en toalett får jag hoppas!

Förlåt alla forumister och gudar för att jag återupplivar en gammalsomgatan-tråd, men vem av er är det som spolar ner golvmoppar (utan skaft) ibland flera gånger om dagen i stockholm runt lilla essingen typ? Sluta upp med det hörrni! Jag har en god vän som arbetar med just dessa avlopp (på skrivbordsnivå förvisso) och läget är besvärligt!

http://www.mitti.se/vem-spolar-ner-golvmoppar/

Alltid spännande med trådar om toalettvanor.

Jag är uppvuxen i lägenhet i stockholm och har inte medvetet spolat ner något som inte hör hemma i reningsverk (undantaget damm som slunkit med av misstag).
Jag tror inte vi fick någon sån lektion i skolan (men jag minns lektionen om att inte hålla i sladden när man drar ut saker ut väggkontakten, samt att hålla handen mot handfatet när man borstar tänderna)
Men jag har ju föräldrar också, skolan behövde inte lära mig allt om livet.
När jag började använda bindor/tamponger så hjälpte min mor mig att förklara att man inte slänger dem i toaletten. Innan dess var det ju inte nödvändig kunskap. Men tops fick jag säkert förklarat för mig långt tidigare.

När mitt ex för typ 10 år sen sa till mig att inte spola ner tamponger i toan för han haft stopp veckan innan var det så otroligt nedlåtande i mina öron.
Snäppet ifrån att tipsa om att spola efter man har gjort nummer två. Eller att torka sig åt rätt håll med tanke på bakterierna. Asså!?
Därför skulle jag inte komma på tanken att tipsa en vuxen människa om detta, men buke är ju en evig källa till upplysning. Annars kanske det skulle behövas en stor text på tampongerna? eller toaletterna? Eller en upplysningskampanj likt denna:

SÅ HIMLA BRA!!!

Förlåt alla forumister och gudar för att jag återupplivar en gammalsomgatan-tråd, men vem av er är det som spolar ner golvmoppar (utan skaft) ibland flera gånger om dagen i stockholm runt lilla essingen typ? Sluta upp med det hörrni! Jag har en god vän som arbetar med just dessa avlopp (på skrivbordsnivå förvisso) och läget är besvärligt!

http://www.mitti.se/vem-spolar-ner-golvmoppar/

Det var en ny variant:) Verkar som ett intressant projekt att få ner golvmoppen genom en toalett eller går de ut på gården och lyfter på ett brunnslock för att få ner den? Visserligen så har jag förbrukat hundratals klassiska skurtrasor genom att kasta dem i pumpar för att se i fall de fastnar, men golvmoppar har jag inte provat. Nu går det faktiskt att byta ut just den pumpen till en som gladeligen sväljer lite mer eller till en lite mer brutal chopper-pump som hackar upp det mesta i små bitar.

KL.
Undrar lite förstrött om man också spolar ned olika matoljor och smält fett i diskhon i den här tråden..?

Annars tror jag helt enkelt att de som vuxit upp där hushållet självt har ansvarat för åtminstone en del av avloppet, har en helt annan förståelse för vad som kan och inte kan spolas ned i 'problem solved'-hålet.

KL.
Undrar lite förstrött om man också spolar ned olika matoljor och smält fett i diskhon i den här tråden..?

Annars tror jag helt enkelt att de som vuxit upp där hushållet självt har ansvarat för åtminstone en del av avloppet, har en helt annan förståelse för vad som kan och inte kan spolas ned i 'problem solved'-hålet.

Ja? Spolar m varmt vatten o lite diskmedel efter, funkar toppen

Är btw uppvuxen i villa på landet med eget avlopp o brunn. Vi spolade ner allt, tops, bindor, katthår (två perser) o allt annat vi kom över

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka