Vad skyddar hästens ben bäst i transporten?

Syrpa

Trådstartare
Vad har ni för skydd på era hästar i transporten? Transportskydd? Damasker? Lindor? Inga skydd? Vill hör vad ni föredrar och VARFÖR! :)

Sv: Vad skyddar hästens ben bäst i transporten?

Jag har senskydd och boots. Skulle hellre ha riktiga transportskydd i och med att de täcker mer samt är tjockare, men hästen har hatat alla modeller och märken jag testat och bara stått och vevat, trampat och stökat runt.

Jag har senskydd och boots. Skulle hellre ha riktiga transportskydd i och med att de täcker mer samt är tjockare, men hästen har hatat alla modeller och märken jag testat och bara stått och vevat, trampat och stökat runt.

Ja, lite det jag är orolig för att hästen typ får lite lätt panik för att det sitter stora klumpiga saker på benen o så händer en olycka pga det istället..

På ena pållen så har jag vanliga höga transportskydd, lättast och snabbast att sätta på och ta av på nya platser då han har lite svårt att stå still ibland...:shy: Åker han längre och ska in på tävlingsuppstallning så blir det lindor och boots.
Gamlingen avskyr transportskydd och åker alltid i lindor och boots.

Jag föredrar transportskydd eftersom det är smidigt.
hade jag inte använt det hade jag haft lindor och boots runtom.

På ena pållen så har jag vanliga höga transportskydd, lättast och snabbast att sätta på och ta av på nya platser då han har lite svårt att stå still ibland...:shy: Åker han längre och ska in på tävlingsuppstallning så blir det lindor och boots.
Gamlingen avskyr transportskydd och åker alltid i lindor och boots.

Okej, är du inte orolig att hästen ska trampa på lindorna så att det går upp och hästen snurrar in sig själv i dem? :crazy:

Jag använder höga transportskydd och tycker det är suveränt. Hästen får vara en sann cirkusartist för att kunna trampa sig någonstans, hasor och ballar är skyddade. Det är jätteenkelt att ta på och av och ser dessutom snyggt och prydligt ut. Min häst tycker dock de är jättekonstiga att gå i, tar höööööga steg med bakbenen, det ser oerhört gulligt ut :p

Ja, lite det jag är orolig för att hästen typ får lite lätt panik för att det sitter stora klumpiga saker på benen o så händer en olycka pga det istället..

Och om hästen får panik av att köras i transporten?

Man får lära hästarna att bära transportskydd, precis som man behöver lära många bära bakskydd eller lindor bak.

Visar hästen sedan tydligt att den trivs bättre med enklare skydd får man utgå ifrån hur hästen reagerar.

Jag har oftast ingenting på min nuvarande. Ju svalare och "friare" hon känner sig desto lugnare står hon. För min egen sinnesro skull, skulle jag vilja klä på henne dock.

För att göra förberedelser på plats lättare då hon ibland kan vara lite stissig så får hon senskydd och boots på om det även ska vara på vid träningen/tävlingen.

Jag har dock med annan häst varit med om att när hästen trampade på sig själv/sina transportskydd gled de ner så hästen inte fick fäste och fick panik av det och fick likförbenat sårskador.

Okej, är du inte orolig att hästen ska trampa på lindorna så att det går upp och hästen snurrar in sig själv i dem? :crazy:

Nu är båda mina hästar väldigt vana åkare och står väldigt fint. Jag är väldigt noggrann när jag lindar och har lindor med bra kardborre som sitter ordentligt med tjocka paddar under så de är nog de som skyddar och sitter bäst om något skulle hända.

Till träningen har jag catago dressyrskydden + boots. Ska vi åka längre lindar jag och har på boots.

Jag lindar min häst enbart om han ska iväg och tävla, lindar med fleecebandage och padd från kotan till ovansida knä. Brukar ha filtboots på framfötterna om hästen är trampig, men det är inte min.

Varför jag lindar? Just för att det är snyggare när man ska på tävling. Lindar inte annars om vi ska köra snabbjobb på banan eller till veterinären t ex.

Jag använder back on track stallpaddar+boots :) Förut (på min förra) hade jag vanliga höga transportbenskydd, men lillkillen blir stressad och stelbent av dessa. Sen lindar jag under om vi ska ut och träna eller tävla!
Men bot och boots funkar iaf toppen!

Och om hästen får panik av att köras i transporten?

.

Så brukar transportskydd ryka all världens väg i alla fall. Korrekt lindade bandage är det enda jag sett sitta kvar om det brakar loss i vagnen (eller händer en olycka).

Om hästen får panik av att köras så är nog skydd det minsta problem man har.

Jag upplever inte att det enbart handlar om vana. Många hästar blir väldigt varma i sina skydd.

Jag använder alltid höga transportskydd (Eskadron och Horseware) samt neoprenboots på alla fyra.

Visst reagerar de ofta lite på transportskydden i början, men jag brukar bara sätta på dem och gå en sväng. De vänjer sig snabbt. Att åka helt utan skydd skulle jag aldrig våga, det spelar ingen roll hur lugn hästen är. Man kan bli tvungen att bromsa in kraftigt, väja för något etc som gör att hästen tappar balansen.

Senast ändrad:

Mina åker med grimma och eventuellt ett täcke (beroende på årstid och vinterpälsförekomst). Har aldrig fått minsta skrapsår på någon av dem, de är dock oskodda. Men även när jag har haft skodda hästar har de åkt utan skydd utan problem. Om jag hade en häst som behövde någon typ av skydd så skulle jag använda rejält stora underlägg/vaddstycken och fleece/yllelindor. När jag roade mig med att följa med på trav så använde vi alltid det och det satt bäst oavsett stökighetsgrad på häst, de hade dessutom vintertid minst 6 broddar per hov.

De transportskydd jag sett har inte imponerat på mig men det betyder ju inte att det inte finns bra transportskydd någonstans.

Vad har ni för skydd på era hästar i transporten? Transportskydd? Damasker? Lindor? Inga skydd? Vill hör vad ni föredrar och VARFÖR! :)

På skodda hästar har jag vanliga transportskydd och ingenting på oskodda hästar. En smäll av en skodd hov och ev. rispa från en söm är jag mer orolig över. De hästar jag har och har haft har alla varit lugnare utan skydd så har dom inte haft skor har dom sluppit skydd och det har gått bra.

Min häst åker naken, vägrar gå upp på rampen om hon har så mycket som ett par boots på benen.
Foder hästen får ha lindor, tycker transport skydd är smidigast men äger inga och vill inte köpa då foderhästen inte åker ngnstans.

Transportskydd. Tycker det är jättesmidigt, skyddar väl, och är lätta att ta på/av.

Så brukar transportskydd ryka all världens väg i alla fall. Korrekt lindade bandage är det enda jag sett sitta kvar om det brakar loss i vagnen (eller händer en olycka).

Om hästen får panik av att köras så är nog skydd det minsta problem man har.

Jag upplever inte att det enbart handlar om vana. Många hästar blir väldigt varma i sina skydd.

Min inledning var för att uppmärksamma TS på att då lära man ju hästen åka transport (utan att få panik).

Precis som man gör med transportskydden. Jag har aldrig sett någon häst som INTE reagerat på höga transportskydd och då får man ju självklart lära dem att inte försöka sparka dem av sig som punkt 1.

Utan att ens ha lärt hästen bära transprotskydd kan man inte säga något om vad hästen föredrar för skydd/inte skydd.

Det är ju som att hoppa upp på ryggen på en oinriden här och bli avslängd och sedan säga att den inte tycker om ryttare. Självklart inte med en sådan introduktion! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Elo
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 002
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
961
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka