Vad skulle ni valt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag funderar på vilken hingst jag ska låta betäcka mitt sto, och jag har fastnat för två stycken.
Fölet vill jag ska bli min framtida tävlingshäst, men jag är mycket noga med att hingsten har bra exteriör då jag tycker det är viktigt att man avlar på hästar som "ser bra ut".

Eftersom jag inte vet om jag får skriva hingstarnas namn så kallar jag dem "A" resp. "B".
Hingst A har bättre exteriör än hingst B, men hingst B har bättre ridegenskaper än A.
Mitt sto, som skall bli mamman, har otroligt starkt psyke och mycket bra och pass. För övrigt har hon ganska liten aktion i steget.
Hingst B har en otrolig utstrålning medan hingst A är lite coolare av sig men har en underbar färg.

Hmm.. Nu vet jag inte mer vad jag ska skriva riktigt, blev helt tomt i huvudet när jag började skriva :smirk:

Men jag är mycket tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Vad skulle ni valt?

Vem av dem känns rakt in i hjärtat är rätt hingst för ditt sto???

Starkt psyke är det att hon är en jättego familjehäst som alla kan rida eller är det att hon kräver en rätt tuff och bestämd ryttare?

Vilken av hingstarna har starkast pass? Har ditt sto stark pass kanske hingsten med lägst poäng på passen passat bäst eller en hingst som är 5-gångare med MYCKET tölt??

Jenny

Tack för att du svarade!

Hmm... Förmodligen är det hingst A som känns bäst. Men, eftersom hingst B har sådant steg så vet jag inte riktigt.

Med starkt psyke menar jag att om jag skulle suttit på eller stått bredvid och ett plan skulle störtat framför oss, skulle hon bara lyft på ögonbrynet och suckat! Hehe! Hon har en otrolig personlighet och är hur lugn och snäll som helst vid alla tillfällen, och då man sitter upp tänder det till! Som alla islandshästar :)

De har båda mycket bra både tölt och pass, så det är svårt. :smirk:
Båda har 8,5 för både pass och tölt, hehe!

Tacksam för svar, igen!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Haha ok :D
Det är Mentor och Frami jag funderar på.
Alltså Mentor från Västanåsen och Frami från Häringe.

Tacksam för svar igen! :bow:

Någon som har lust att svara igen???
Snälla...?!

Vad är det för stam på ditt sto? Är hon bedömd?

Jag gillar både Mentor och Frami.

Nej hon är tyvärr inte bedömd, hade tänkt att göra det möjligen till våren!
Bara undrar... Spelar det någon roll om hon bedömd eller ej? Du får ursäkta, men detta är tyvärr inte mitt starkaste ämne... Men det är så roligt och intressant!!!
Hon är efter Kriki frá Hellulandi.

Tacksam för svar igen!

Jag tycker du ska ta den hingsten som du "gillar" bäst..

Hmm, nån av dom här två hingstarna ska jag para min isis med..
Stall Akur
Gå in på hästarna och sedan klickar du på " Hingstarna i avel på STALL AKUR" :banana:

Jag föredrar Mentor framför Frami, både gångarts-, exteriör- och utstrålningsmässigt. Dock har Frami bättre stam; Mentors är inte direkt något att hänga i julgranen.

Islandshästsavel kan jag inget om, men jag resonerar så här:

Eftersom det ska bli din tävlingshäst skulle jag satsa på en hingst med bra gång eftersom detta är viktigt. Inom i alla fall halvblodsaveln har jag för mig att man till viss del kan "kompensera" bristfällig exteriör med goda tävlingsresultat, kanske kan man det inom islandshästsaveln också?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 224
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka