Vad skulle ni välja för vikt? *på släp*

Sv: Vad skulle ni välja för vikt? *på släp*

Ett tips: ring runt o kolla priser på försäkringar. Det finns försäkringsbolag som är jättedyra på tyngre släp. De har ingen speciell försäkring för hästtransporter utan går på samma som om det skulle vara ett lastbilssläp :eek:

Det upplevde dock inte vi, vi kollade både på 2,5 och 2 som reg-vikt och det var inte speciellt dyra försäkringar eller skatt. Däremot att gå upp till 2,5 ökade priset på vagnen med ca 10.00,-

Å andra sidan - försäkringen GÄLLER om du är laglig, alla bolag var inte så pigga på att ersätta om föraren framfört ett olagligt ekipage enligt senaste Ridsport.

Ok detta är svaren jag fått när jag pratat med myndigheter och kunniga:
Jag har BE kort och en bil som får dra ett släp med maxvikt 1500 kg. Mitt släp är typat till 1600 kg. Enligt samtal med polis, vägverket samt trafikskola får jag INTE dra detta släp ens om det är TOMT!!! Det spelar ingen roll om jag har BE kort jag får ändå inte koppla ett släp till bilen med större maxvikt än angivet i bilens registreringsbevis! Ett BE kort innebär att jag kan dra mer än med ett B kort samt får lov att köra ekipaget om hela ekipagets TOTALVIKT överstiger 3500kg. Det innebär INTE att jag får dra mer än vad som bilen tillåter. (Alltså köpte jag ny bil som får dra 1850kg.:crazy:)
Detta innebär att om du typar ditt släp till 1900 kg och din bil får dra max 1600 kg så kör du med 300 kg övervikt vilket gör att du får saftiga böter om polisen tar dig + att du får i princip ställa av släpet på plats. Är inte så kul om man har hästar i vid det tillfället.
Jag vet att det skulle bli lite förändringar i vikterna enligt EU´s regler men jag tvivlar på att du någonsin kommer att få koppla ett släp till bilen som är för högt typat för den. Polisen kan ju inte veta vad hästen väger när dom stoppar dig utan dom kollar respektive fordons reg bevis och om dom inte matchar blir det till att betala dyrt, så snälla prata med polis eller vägverket innan du typar släpet för det är faktiskt så att många säljare av släp faktiskt inte har koll själv på vad som gäller. Synd om du måste typa om för dyra pengar direkt ...

Fast då tycker jag nog att dina kontakter bör läsa på.

http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx
talar om att BE ger behörighet för:
Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

Sidan 9 här är också bra, och den folder som även många polismyndigheter hänvisar till på webben:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1837/88070_har_du_kopplat_ratt.pdf

Boj har också förklarat det bra - även om de inte är lika tillförlitliga som vägverket / polisen:
http://www.boj.nu/KomSec/KomSekCenter_kortkort.htm

... och att polisen inte kan veta vad hästen väger, det fixar de lätt med sina portabla vågar nu för tiden ;) Och har du då lastat för mycket i förhållande till hur du registrerat vagnen så är det definitivt brottsligt.

Ok detta är svaren jag fått när jag pratat med myndigheter och kunniga:
Jag har BE kort och en bil som får dra ett släp med maxvikt 1500 kg. Mitt släp är typat till 1600 kg. Enligt samtal med polis, vägverket samt trafikskola får jag INTE dra detta släp ens om det är TOMT!!! Det spelar ingen roll om jag har BE kort jag får ändå inte koppla ett släp till bilen med större maxvikt än angivet i bilens registreringsbevis! Ett BE kort innebär att jag kan dra mer än med ett B kort samt får lov att köra ekipaget om hela ekipagets TOTALVIKT överstiger 3500kg. Det innebär INTE att jag får dra mer än vad som bilen tillåter. (Alltså köpte jag ny bil som får dra 1850kg.:crazy:)
Detta innebär att om du typar ditt släp till 1900 kg och din bil får dra max 1600 kg så kör du med 300 kg övervikt vilket gör att du får saftiga böter om polisen tar dig + att du får i princip ställa av släpet på plats. Är inte så kul om man har hästar i vid det tillfället.
Jag vet att det skulle bli lite förändringar i vikterna enligt EU´s regler men jag tvivlar på att du någonsin kommer att få koppla ett släp till bilen som är för högt typat för den. Polisen kan ju inte veta vad hästen väger när dom stoppar dig utan dom kollar respektive fordons reg bevis och om dom inte matchar blir det till att betala dyrt, så snälla prata med polis eller vägverket innan du typar släpet för det är faktiskt så att många säljare av släp faktiskt inte har koll själv på vad som gäller. Synd om du måste typa om för dyra pengar direkt ...

Verkar som du blivit felinformerad eller så har du missuppfattat det hela.

Man får naturligtvis aldrig hänga på mer än bilens högsta totalvikt på släpet
men...
När man har BE kort så är det bruttovikten som räknas.
Är bilens maxvikt för släp,säg 1600 kg. så kan jag hänga på ett släp vars totalvikt är 2000kg så länge tjänstevikten inte överstiger 1600kg

men då kan jag inte lasta nåt, men får köra runt med ett tomt släp om jag vill.

om tjänstevikten på samma släp (2000kg) varit 900kg hade jag fått lastat upp till 1600kg (700kg last+900kg släpvikt=bruttovikt 1600kg)

Du har helt fel information.

Med utökad utbildning (BE-behörighet) får du själv ta större ansvar för ditt ekipage. D v s du ansvarar för att kontrollera att BRUTTOVIKTEN inte överstiger det din bil får dra.

Detta innebär vad som redan konstaterats, du får dra vad tusan som helst, oavsett totalvikt, så länge kopplingen är rätt (traktorkoppling till bil funkar inte) och bruttovikten inte överstiger bilens maximala dragkapacitet. När polisen stoppar dig plockar de fram eller ringer in en protabel våg och väger ekipaget. Är det olagligt redan på pappret (d v s du har B) brukar de inte vara nådiga...

Som syns ovan är det faktiskt så enkelt att man kan läsa innantill.

Det förvånar mig att du lyckats ta BE utan att snappa upp det här.

Det upplevde dock inte vi, vi kollade både på 2,5 och 2 som reg-vikt och det var inte speciellt dyra försäkringar eller skatt. Däremot att gå upp till 2,5 ökade priset på vagnen med ca 10.00,-
.

Nyfiken bara.
Hur mycket skiljde det i vägtrafikskatt på dom olika vikterna, och även försäkringsmässigt? Nån som vet?
Ska ju själv köpa nytt och vill ha så hög totalvikt som möjligt, men det finns ju en kostnadsgräns också tyvärr.

Vi har precis viktat om vårt från 1450 kg till 2100 kg, jag kan återkomma både vad gäller skatt och försäkring.

Jag kommer faktiskt inte i håg men det var nån hundring. Vi har dessutom samlade försäkringar = lite bonus, så det är väl inte helt rättvisande. Men priset på vagnen (inlägg #22) skulle givetvis ha en nolla till. Tiotusen pix alltså.

Fel fel fel!

Hänvisar till svaren ovan, de har formulerat det mkt. bra.

Mitt släp
Ifor Williams HB 510 R (lastutrymme 3450 cm x 2230 cm m ramp/dörrar och fronturlastn)
totalvikt 2580
tjänstevikt 990
så det blir
maxlast 1590
skatt 480/år (363 för 9 månader)
registerhållnavgift 35+ ny skylt 60
försäkring F*sam 1015/år helförs med självrisk 1500kr (priset beräknat på totalvikt på 2000-2999 kg)

*kl*

Äntligen står mitt släp på svensk mark! Dock ska det inte besiktas förrän på torsdag och sedan dröjer det väl över helgen innan man får regplåten så nästa vecka får jag hem det!

:bump:

Dock var totalvikten redan satt på 1500kg (mitt första val) så nu får det bli så!

Jag får i alla fall lasta in en fullstor häst utan problem! Tjänstevikten är på 785!

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Buzzter
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?