Ok detta är svaren jag fått när jag pratat med myndigheter och kunniga:
Jag har BE kort och en bil som får dra ett släp med maxvikt 1500 kg. Mitt släp är typat till 1600 kg. Enligt samtal med polis, vägverket samt trafikskola får jag INTE dra detta släp ens om det är TOMT!!! Det spelar ingen roll om jag har BE kort jag får ändå inte koppla ett släp till bilen med större maxvikt än angivet i bilens registreringsbevis! Ett BE kort innebär att jag kan dra mer än med ett B kort samt får lov att köra ekipaget om hela ekipagets TOTALVIKT överstiger 3500kg. Det innebär INTE att jag får dra mer än vad som bilen tillåter. (Alltså köpte jag ny bil som får dra 1850kg.
)
Detta innebär att om du typar ditt släp till 1900 kg och din bil får dra max 1600 kg så kör du med 300 kg övervikt vilket gör att du får saftiga böter om polisen tar dig + att du får i princip ställa av släpet på plats. Är inte så kul om man har hästar i vid det tillfället.
Jag vet att det skulle bli lite förändringar i vikterna enligt EU´s regler men jag tvivlar på att du någonsin kommer att få koppla ett släp till bilen som är för högt typat för den. Polisen kan ju inte veta vad hästen väger när dom stoppar dig utan dom kollar respektive fordons reg bevis och om dom inte matchar blir det till att betala dyrt, så snälla prata med polis eller vägverket innan du typar släpet för det är faktiskt så att många säljare av släp faktiskt inte har koll själv på vad som gäller. Synd om du måste typa om för dyra pengar direkt ...