Vad skulle ni välja för vikt? *på släp*

Seabaz

Trådstartare
Hoho!

Jag får hem mitt nya släp i veckan och det ska besiktas och typas i början av nästa vecka och då får jag bestämma vilken totalvikt som ska sättas på släpet.

Jag har BE-kort.

Släpets tjänstevikt är 785kg.

Vilken totalvikt på släpet hade DU valt och VARFÖR??

Jag hade först tänkt typ 1500kg men sen tänkte jag att för min del är det väl bättre att ha så hög som möjligt? Eller?
Hur ska man tänka egentligen?

Sv: Vad skulle ni välja för vikt? *på släp*

Saker jag skulle ta hänsyn till är vad det är för typ av släp samt hur mycket min bil får dra, sen skulle jag se till att inte typa släpet för högt så att det blir svårsålt i framtiden.

Juste det har du rätt i...
*tittar i regbeviset för bilen*

"Högsta vikt bromsat släp, kg - 1650"

Gäller det för BE-kort också eller ska man ta sikte på det som bruttovikten när man kör?

Vi kommer innom ett par månader ev. byta ut den här bilen mot en starkare bil men vad det blir för siffror på den vet man ju inte....

Kanske bäst att inte ta över 1600 i alla fall.....
Hade ju funderat på 1500 först faktiskt just för att det inte skulle bli svårsålt...

1500 och 1600 kg är ju två ganska vanliga vikter på boogiesläp. Tror inte att det kommer att bli mer svårsålt för att du typar det till 1600 kg, däremot när det börjar väga 1900-2000 kg.

Sen beror det ju på vad du tänker stoppa in i släpet.

Min häst väger inte alls mycket, ej över 500kg. Men kanske inte bara min häst som kommer åka i släpet. men med en totalvikt på 1600 så får man ju lasta 815kg så det borde "räcka" tycker jag

Jag hade typat den till 1990 kg (om släpet är konstruerat för det). Trots att jag har en bil som max får dra 1600 kg med BE (vilket jag har), men en vacker dag kanske jag byter bil. Det är bruttovikten som räknas när du har BE så om du bara tänker på att du inte släpet och lasten väger mer än vad bilen får dra känns det som man har mer spelrum när man typar släpet så högt som möjligt. Det är lite längre till gränsen för överlast!

Väljer du mellan 1500 kg och 1600 kg så hade jag tagit 1500 kg. Om du en dag skall sälja släpet finns det iaf ett gäng bilar som får dra 1500 kg på B-kort, knappt någon får dra 1600 på B utan då krävs BE. Och de flesta BE-innehavare vill ha så högt typade släp som möjligt så då är 1600 kg mindre intressant.

Okej tack för svaret!

Ska ringa till återförsäljaren imorrn och höra vad man kan välja på för det lät ju klokt. För jag har ju inte köpt släpet för att sälja det men den dagen det är aktuellt så lär ju de flesta hästägarna ha BE-kort då jag har märkt att fler och fler vill ha BE-kort (jobbar ju på trafikskola ibland) ;)

Väljer du mellan 1500 kg och 1600 kg så hade jag tagit 1500 kg. Om du en dag skall sälja släpet finns det iaf ett gäng bilar som får dra 1500 kg på B-kort, knappt någon får dra 1600 på B utan då krävs BE. Och de flesta BE-innehavare vill ha så högt typade släp som möjligt så då är 1600 kg mindre intressant.

Håller helt med.
:bow:

Har ett maxat släp ca 2350 kg och det får en av våra bilar dra. Då får jag ha häst/hästar för 1360 kg i. Har BE.
Håller med om att ta det högsta som går, det är ändå bil+släp+hästar som räknas.

Visserligen kan man väga upp/ner ett släp senare, men att regga för att så småningom sälja verkar lite...bättre att se till sitt eget behov först. Du får ändå inte dra mer än bilen klarar av (om det inte går att byta dragkrok).
Händer det en olycka, och du har reggat i mindre totalvikt än du kör så kan du åka på vårdslöshet i trafik!

Jag hade typat den till 1990 kg (om släpet är konstruerat för det). Trots att jag har en bil som max får dra 1600 kg med BE (vilket jag har),

Hur mycket kostade det att ta BE? Hur gick det till? Funderar på att lägga till det senare så det skulle vara bra att veta hur pank man blir efter det.

Jag har BE-kort och valde att typa vårt nya släp till 1990 kg just för att då vi byter bil så kommer jag att kunna utnyttja hela släpets kapacitet. Tror inte det blir mer svårsålt för det, om jag skulle sälja det. Dels har många E-kort nu och dels går det ju att typa ner det om nya ägaren skulle vilja det.

*kl*
Med tanke på att du har BE och det är ett nytt släp så byter du troligen inte ut det i det närmaste. Och EU reglerna som kommer tillåta en högre vikt på B kort så hade jag ökat på lite.
Det verkar ju iofs som man kommer behöva göra någon form av test men troligen blir det mer attraktiv med lite högre typade släp så, det underlättar ju.
Du har ju ingen nackdel för egen del om du typar släpet högre.

Jag skulle tänka såhär:

1600 kg i totalvikt då kan man köra de flesta hästar ensamma (drygt 800 kg... det är inte allt för många hästar som väger mer...) Om du ska välja en högre totalvikt måste du nästan komma upp i 2000 kg för att jag tycker att det ska vara någon ide, men om du kan det så skulle jag nog välja det, eller ännu högre om det gick (två små halvblod/kraftiga D-ponnyer ca 600 kg var) Väljer du något mittemellan blir man så låst, det går i lite mer än en stor häst, men inte två och ska man ha två så måste det vara små ponnyer... Släpet blir väldigt begränsat tycker jag... Sen visst kan man typa om det, men det kostar ju och måste göras om man vill ändra något... Så jag skulle ha valt något som gör att släpet kan användas långt in i framtiden, oavsätt om hästarna byts ut...

Det har du också rätt i....

Jag ska nog språka lite med återförsäljaren... PÅ hemsidan står det
"Totalvikt 2000/2500kg"

vad menas med det?

Det brukar betyda att högsta är endera 2 eller 2,5 ton, och förmodligen kan du bara ta 2 (eller som det ofta blir 1990) om du inte beställt dyrare axlar eller liknande vilket märks på priset på ditt släp. Vi reggade vårt nya för ett halvår sen och valet var givet; 1990 = max för vad vi fick. Med BE så funkar det utmärkt, ingen risk för lagbrott.

Typar du ditt till 1500 får du alltså lasta enbart 715, så varför göra det. Två hästar blir två minisar då, för att vara laglig?!
Och byter du bil till en starkare är den troligen tyngre - vilket inte gör dig så mycket. Men för B-kortsinnehavare som gör det, så gör det att lastvikten blir än mindre (vår XC70 har 1250 på B!!!) = ändå omöjligt att klämma in en stor häst lagligt. Varför typa släpet för en möjlig framtida försäljning så att du själv inte kan köra lagligt i dag?

Det har du också rätt i....

Jag ska nog språka lite med återförsäljaren... PÅ hemsidan står det
"Totalvikt 2000/2500kg"

vad menas med det?

Att du kan välja om du vill ha 2000kg eller 2500kg som totalvikt.

Nyfiken, vad är det för tralier? :)

Hur mycket kostade det att ta BE? Hur gick det till? Funderar på att lägga till det senare så det skulle vara bra att veta hur pank man blir efter det.

Mitt BE gick på ungf. 3800:- Då körde jag två lektioner samt hyrde bil från bilskolan på uppkörningen. Läste terion helt själv.

Så högt som möjligt är vår åsikt. Så man kan uttnyttja hela släpets kapacitet om bilen pallar för det. Känns onödigt att åka på överlast för att man typat ner släpet för hårt

Att tänka på är att skatt och försäkring blir dyrare över 2000 kg.

Att du kan välja om du vill ha 2000kg eller 2500kg som totalvikt.

Nyfiken, vad är det för tralier? :)

Det är en thiel domino ultra eller som återförsäljaren kallar det "europasläp apollon" (europaslapet.se)

Den går på näramare 90 tusen då tex taklucka inte är standard och ej heller sparkskydd som jag vill ha. Dessutom hård lucka istället för gardin... + att extrautrustningen är mycket dyrare än tex samma saker hos boj eller så.. av nån anledning...

Men jag gör nog så att jag typar den till 1990, det verkar klokast. Som sagt, har ju knappast köpt den för att sälja den imorrn! Och den dagen det ska bytas tror jag att antingen har de flesta hästmänniskor BE eller så har man hunnit ändra lagen om just tunga släp...

Men många intressanta svar har jag fått :bow:

BTW mitt BE-kort gick på under 3000 inkl teorix2 (kuggade en gång :o) och körprov men så fick jag en hel del rabatt från körskolan för jag jobbar ju där :p

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Buzzter
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?