Vad skulle ni ha gjort?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Vinna
  • Startdatum Startdatum
V

Vinna

Var iväg med mitt 4 års sto idag till sala, då både vet. och massör hade sagt att hon var sne i ryggraden och sv*n i sala har bra rykte om sig att kunna fixa till det.

MEN, när vi kom dit så visar det sig att hon inte alls är sne i ryggraden utan att hon är dålig; vänsterfram: armbåge + känning i griffelbandet . Vänsterbak: knä + rygg

jag fick lite saker med mig hem för att behandla henne.

En blandning på kattmynta, älgört, granbarr, brännässla och pepparmynta till att massera v.bogen och griffelbandet.

En blandning på tall, vallört, pil och pepparmynta till att massera rygg och knä på vänster sida.

Och en blandning på nypon och björkblad att ge henne 1gång om dagen..

Men det här oroar mig; han sa inget speciellt om vad jag ska göra med henne,
vad hade ni gjort? Tränat på som vanligt? Gå i hagen? Sjukhage? sätta på box kanske??

Jätte tacksam för svar!

/ E.

Sv: Vad skulle ni ha gjort?

han har tyvärr inte telefon tid förens kl 08.00 på måndag

Aha, ok... Vi har varit hos Svenne några gånger, då har de alltid blivit satta på hagvila, tror aldrig vi blivit ordinerade boxvila... Skicka ett mail? Det kanske han kollar och kan ta sig tid att svara på?

Var iväg med mitt 4 års sto idag till sala, då både vet. och massör hade sagt att hon var sne i ryggraden och sv*n i sala har bra rykte om sig att kunna fixa till det.

MEN, när vi kom dit så visar det sig att hon inte alls är sne i ryggraden utan att hon är dålig; vänsterfram: armbåge + känning i griffelbandet . Vänsterbak: knä + rygg

jag fick lite saker med mig hem för att behandla henne.

En blandning på kattmynta, älgört, granbarr, brännässla och pepparmynta till att massera v.bogen och griffelbandet.

En blandning på tall, vallört, pil och pepparmynta till att massera rygg och knä på vänster sida.

Och en blandning på nypon och björkblad att ge henne 1gång om dagen..

Men det här oroar mig; han sa inget speciellt om vad jag ska göra med henne,
vad hade ni gjort? Tränat på som vanligt? Gå i hagen? Sjukhage? sätta på box kanske??

Jätte tacksam för svar!

/ E.

Har din häst en känning i (jag antar att det ska vara gaffelbandet...?) så in till klinik och kör UL, annars kan du omöjligt veta hur pass skadat det är och det är lång konvalescens på sån skada.
Resterade...ja vad ska jag säga, kattmynta, nypon brännässla osv...
Nu skrev du visserligen att veterinär sagt att hon var sned i ryggraden, men om jag ska vara brutalärlig nu, så lägg ner mumbojumbo gubbar som kokar soppa på en rot i skogen, och åk in och kör en ordentlig genomgång på klinik.
Basta!!

Fast han är väl ändå ingen mumbojumbogubbe eller vad du kallade det? De flesta använder väl olika typer av equiterapeuter och det finns säkert folk som är mer eller mindre nöjda med denna också, även här på forumet, men han är ju utbildad veterinär och det finns säkert en god anledning till att hästar kommer från hela landet, bland annat bergsåkers största tränare, för att behandlas av honom?
Jag har fått otroligt god hjälp av denne och vet att han ofta vet vad han pratar om, han behandlar dessutom hästar åt flera stora tränare som kör sina hästar till honom från hela landet...

är han veterinär blev det ju ännu konstigare..
men oavsett så är en (jag chansar fortfarande här gällande gaffelband eller griffelben) gaffelbandsskada något som bör utredas ordentligt, med UL för att se HUR pass skadat det är.
Nu är ju inte jag traventusiast, även om jag i mina yngre ¨år 'ägde en kbl travare, MEN jag är fortfarande "hästentusiast" och tycker att med allt som TS har räknat upp som fel på sin häst, så bör en ordentlig utredning med UL och röntgen göras INNAN man experimenterar med annat.
Det kanske hon har gjort, med det framgår inte i tråden, förstår du då hur jag menar?

Fast han är väl ändå ingen mumbojumbogubbe eller vad du kallade det? De flesta använder väl olika typer av equiterapeuter och det finns säkert folk som är mer eller mindre nöjda med denna också, även här på forumet, men han är ju utbildad veterinär och det finns säkert en god anledning till att hästar kommer från hela landet, bland annat bergsåkers största tränare, för att behandlas av honom?
Jag har fått otroligt god hjälp av denne och vet att han ofta vet vad han pratar om, han behandlar dessutom hästar åt flera stora tränare som kör sina hästar till honom från hela landet...

Nej...han är inte veterinär.

är han veterinär blev det ju ännu konstigare..
men oavsett så är en (jag chansar fortfarande här gällande gaffelband eller griffelben) gaffelbandsskada något som bör utredas ordentligt, med UL för att se HUR pass skadat det är.
Nu är ju inte jag traventusiast, även om jag i mina yngre ¨år 'ägde en kbl travare, MEN jag är fortfarande "hästentusiast" och tycker att med allt som TS har räknat upp som fel på sin häst, så bör en ordentlig utredning med UL och röntgen göras INNAN man experimenterar med annat.
Det kanske hon har gjort, med det framgår inte i tråden, förstår du då hur jag menar?

det är griffelben precis som jag skrev. jag tänker dock inte åka in på klinik med henne eftersom jag har haft ut veterinär från klinik flertal gånger som inte ens sett eller känt att hon har en känning där. Av den anledningen väljer jag att lita på vad svenne har sagt och kommer att följa dom medicinerna och salvorna han gav mig för ett senare återbesök hos honom och se om det är bättre, är det inte det så kommer jag att ta ställning till om jag ska åka till strömsholm med henne eftersom jag nu är så besviken på rommes atg veterinär..

Svenne har gått veterinärhögskolan, var nästan klar med utbildningen förutom en eller två tentor, jobbade som veterinär ett tag, men fick sedan inte fortsätta då han aldrig gjorde de sista tentorna klart!

det är griffelben precis som jag skrev. jag tänker dock inte åka in på klinik med henne eftersom jag har haft ut veterinär från klinik flertal gånger som inte ens sett eller känt att hon har en känning där. Av den anledningen väljer jag att lita på vad svenne har sagt och kommer att följa dom medicinerna och salvorna han gav mig för ett senare återbesök hos honom och se om det är bättre, är det inte det så kommer jag att ta ställning till om jag ska åka till strömsholm med henne eftersom jag nu är så besviken på rommes atg veterinär..

du skrev griffelband, vilket gör det svårt att veta vilket av det du menar.
Och jag måste få säga att jag tycker du är dum som inte är mer rädd om hästen. Men var och en gör som dom vill. Kom inte och pip sen om hästen inte håller pga skador som kunde åtgärdats om det gjorts en grundlig undersökning på klinik, där både röntgen och Ul finns att tillgå.
Jag förstår inte poängen med att vänta.

Jag ska inte komma och pipa heller, jag litar fullt på att svenne vet vad han gör och väljer honom före veterinär då veterinär inte ens märkt att det varit något fel på henne och dessutom gett mig en fel diagnos som gjorde att jag var nära på att ta bort henne. Svenne behandlar hästar från hela sverige plus lite från utlandet, jag är helt säker på att han vet vad han gör. Min anledning med tråden var bara vad ni tyckte var bäst för henne över helgen tills jag får tag på svenne på måndag morron

Jag ska inte komma och pipa heller, jag litar fullt på att svenne vet vad han gör och väljer honom före veterinär då veterinär inte ens märkt att det varit något fel på henne och dessutom gett mig en fel diagnos som gjorde att jag var nära på att ta bort henne. Svenne behandlar hästar från hela sverige plus lite från utlandet, jag är helt säker på att han vet vad han gör. Min anledning med tråden var bara vad ni tyckte var bäst för henne över helgen tills jag får tag på svenne på måndag morron

om hästen är lugn av sig, ställ den i liten hage, i skuggan då det är så¨varmt, men om den är en sprallgök så ställ den på box. Är det en ev fraktur på griffelbenet så bör den inte ha möjlighet att slå på sig ytterligare.

Lycka till.

om hästen är lugn av sig, ställ den i liten hage, i skuggan då det är så¨varmt, men om den är en sprallgök så ställ den på box. Är det en ev fraktur på griffelbenet så bör den inte ha möjlighet att slå på sig ytterligare.

Lycka till.

Tack för svaret :)

.och han är duktig och som natasja sa är han utbildad men gjorde inte de sista tentorna

ja, han är ju extremt duktig med hästar, bara att Vinna gillade honom är ju stort, brukar sparka och bita efter karar i vanliga fall.

Men tack för tipset, letar upp han på fb då:D

*kl*
Någon som vet om svenne har UL?
En som har en häst från mig har varit dit och fick bekräftat en blödning på ett gaffelband... hur vet man det om man inte gör uL?

*kl*
Någon som vet om svenne har UL?
En som har en häst från mig har varit dit och fick bekräftat en blödning på ett gaffelband... hur vet man det om man inte gör uL?

Svenne har inget ultraljud!
Har man ett svullet gaffelband så kan man ju till 99% anta att det är en blödning, men omfattningen på blödningen kan man ju bara konstatera med ultraljud.
Svennes har en fantastisk fingertoppskänsla vid palpering, mycket bättre än många färdigutbildade veterinärer någonsin får!

Lär man sig att palpera själv på friska hästar är det ganska lätt att avgöra var problemet sitter om det sedan är något problem, om det är tex gaffelbandet, djupa böjsenen eller ytliga böjsenan, gallor i olika leder osv, är man duktig på att palpera kan man ofta upptäcka vissa typer av skador i god tid och på så vis stoppa upp träningen i tid.

Svenne har gått veterinärhögskolan, var nästan klar med utbildningen förutom en eller två tentor, jobbade som veterinär ett tag, men fick sedan inte fortsätta då han aldrig gjorde de sista tentorna klart!

Det gör honom inte till veterinär, och de där tentorna han inte klarade/gjorde innan han slutade blir färre för varje person som berättar om honom. ;)
Jag känner till honom mycket väl. Han är fantastisk på att spotta hältor och jag har ingenting emot honom. Men man skall ha klart för sig att han är inte veterinär och han omfattas inte av samma regelverk vilket innebär att han inte behöver följa samma regler avseende behandlingar. Att då i ett inlägg kalla honom veterinär är vilseledande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka