Vad skulle ni göra?

J

Jenilee

Jag har fått en gammal herre på 25 som sällskapshäst, men jag börjar fundera på om jag ska ens låta han få fortsätta leva eller om han ska få somna in.

1. Han har börjat vandra igen.
  2. Han ser inte lycklig ut.
  3. Vandrandet han gör är på en volt och samma håll hela tiden.
  4. Han är smal och omusklad

Jag hämtade han för en vecka sedan, och han hade tydligen vandrat hela sommaren. Till saken hör att han inte vandrat här nå spec mycket under veckan som gått, men i Fredas börja han och han slutar inte. De har massa bete, och massa hö att äta.

Kanska bäst att låta han somna in och låta någon hyra in sin häst som stallkamrat till min tjej istället.

Sv: Vad skulle ni göra?

har ni inte utredd hästen så ni vet om han har ont eller om vandrandet är ett psykisk stressbeteende?

bara för att hästen är gammal så behöver det inte betyda att det inte går att göra nåt åt det här...

vad kan du göra för att stimulera hästen?
är han helt oridbar eller kan han skrittas i skogen och kanske träna kommunikationsövningar med? han verkar uttråkad, det säger du ju, men det r frågan om det går och är värt att jobba med honom..

smal och omusklad, ja tränas han inte sätts inga muskler.. hullet kan du ändra på med tillskottsfoder..

Har hästen tidigare levt ett aktivt liv där den haft någon form av arbete att utföra, så kan det hända att han mår dåligt av att bara gå i hagen och inte få jobba. Prova att markträna honom (tömkörning, långa tyglar, trickträning, kommunikation, klickerträning) dagligen och varierat och se om han blir gladare och mer harmonisk. Hjälper inte det så tycker jag du antingen ska göra en sådan utredning som Centaur nämner eller låta honom somna in. Att låta honom fortsätta må dåligt är inget bra alternativ.

Jag har fått en gammal herre på 25 som sällskapshäst, men jag börjar fundera på om jag ska ens låta han få fortsätta leva eller om han ska få somna in.

1. Han har börjat vandra igen.
  2. Han ser inte lycklig ut.
  3. Vandrandet han gör är på en volt och samma håll hela tiden.
  4. Han är smal och omusklad

Jag hämtade han för en vecka sedan, och han hade tydligen vandrat hela sommaren. Till saken hör att han inte vandrat här nå spec mycket under veckan som gått, men i Fredas börja han och han slutar inte. De har massa bete, och massa hö att äta.

Kanska bäst att låta han somna in och låta någon hyra in sin häst som stallkamrat till min tjej istället.

Den dagen kommer förr eller senara att man måste fatta detta beslut.

Det framgår dock inte av det jag kan tolka i ditt inlägg om det beslutet ska fattas för dagen..

Mitt enda råd är att alla hästar har rätt till ett välmående och inga hästar ska leva på övertid med långvariga smärtor.

Hästen är 25 år,,(hur många hästar för dagen uppnår den åldern?) den har fått uppleva en underbar sommar och kanske är tiden kommen..

Jag förespråkar alltid att om möjligt så är denna tidpunkt den bästa tiden för ett värdigt avslut.

Aldrig lätt men se det inte med egna ögon utan se det genom individens ögon och kroppsspråk.

Lycka till kanske är fel ord men jag hoppas du förstår undermeningen i det.

+ alla andra.

Han är inte uppkollad av vet om problemet. Dock satt jag idag och prata med hon som haft han tidigare i några år.

Han hade vandrat där också ganska mycket i hagen på sommaren pga av all ohyra, han börjar alltid gå på volt för att sedan gå på 8 volt.

Men blåser det och ingen ohyra är framme så slutar han vandra, och han vandrar inte på vinterhalvåret.

Nu på kvällen har det blivit mindre ohyra och mera blåst och han vandrar inte, så troligen är det ohyran som han vandrar för nu också, tyvärr så hjälper inte insektspray lr flugtäcken mot alla små sviare.

Så jag ska låta han få leva vintern igenom.

Sen ang om han sysellsätts så ja, han jobbas från marken, och få gå ut på skritt turer i skogen.

Sen håller han redan på att gödas, så han får mer på kroppen, men det va som vi prata om också att vandra han sådär mycket som han gör på dagaran, borde han äta som en elithäst, och det gör han inte, utan han lämnar om man ger han för mycket.

Men nu äter han både gräs, och bra hö, sen får han lusern, lite betfor med mycket vatten, soja, mineraler, hov mineraler, salt (så han dricker), och musli.

Mängden ska ökas, men vill inte öka för fort.

Sen har jag redan sagt att han ska få somna in innan nästa sommar, så han slipper lida igenom all ohyra igen, bättre han få känna att sista tiden var skön, rolig och underbar. Men kommer han fortsätta vandra i höst trots all ohyra är bort så kommer han få somna in redan då.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 189
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar