Vad skulle ni gjort?

Atlas

Trådstartare
Vi ska flytta och tyvärr fick vi ta beslutet att en av dotterns ponnyer ej fick följa med..så han åkte på hästtransport ner till Skåne i måndags. Hon tyckte det var jättejobbigt men satte på honom ett sprittnytt täcke typ tjockare fleece..(nypris 598kr, han hade inte ens provat det före..) och ny grimma o grimskaft.
När han kom ner till Skåne hade han inget täcke på - och transportören vägrar att erkänna att han hade ett när vi lastade på! Dom har provat att ringa honom nu med,men han säger att ponnyn inte hade täcke:cry:
Är det något att bråka om, el är det bara att inse att tranportören antagligen har en ponnydotter som blev väldigt glad åt ett sprittnytt täcke:mad:

Sv: Vad skulle ni gjort?

Transportörer vill helst ha "nakna" hästar på bilen.
Var resan lång med övernattning kan täcket ha blivit kvar där...

Tycker att ni kan skicka ordet vidare till så många som möjligt att inte använda denna transportör - och låt honom få veta detta också!
Om man inte vill att hästarna ska åka täckade så talar man väl om det vid avfärd? Tar man av täcket på en ev övernattning så får man väl för bövelen se till att hålla reda på grejerna:mad:

Tänk om han kommit fram utan ponny också? - Ponny??! Vadå, ponny? Det fanns ingen sån på bilen:angel:

Jag hade blivit störtförbannad - värdet av det stulna är väl för lågt för att polisanmäla men man kan alltid hota med det. Har ni inte betalt transportörens faktura än så hade jag dragit av motsvarande summa på den - skicka med kopia på kvittot på täcket.

Jag har transporterat med full utrustning. Dvs täcke+skydd. Har aldrig varit något snack om att åka utan.

Atlas - har ni betalat fakturan? Dra annars av för täcket. Skicka gärna kopia på kvittot för täcket om det finns kvar. Kontakta konsumentombudsman och kolla med dem också.

vissa bolag vill inte att dom ska ha transportskydd på sig. Detta pga att dom lätt kan åka av när hästarna lastas i och ur på olika ställen när nya hästar ska med.

Var det samma transportör som lämnade hästen som hämtade den? Ibland lastar de ju om vis viss knutpunkter.

Känns som att det tyvärr blev ett pris ni fick betala eftersom ni inte följde hästen hela vägen.

Jag hade aldrig gjort så. Men alla är vi olika

Ja, för vår del tycker vi att det var humanare att åka ner med en stor lastbil än att vi skulle kört honom m egen transport då vi bor i Norrland;) Men man hade ju kunnat ta ut en semestervecka o kört 25-30mil /dag förstårs..
Nej, jag antar att det är vad man får räkna med.Det kostade ju bara 3000kr el så:crazy:

Känns som att det tyvärr blev ett pris ni fick betala eftersom ni inte följde hästen hela vägen.

Jag hade aldrig gjort så. Men alla är vi olika

Men jösses! Det kan nog räknas till ovanligheterna att man följer efter i egen bil eller så när man anlitar transportfirma. För med lastbilen får du inte åka! Absolut bäst för hästen att åka i lastbil om det är många mil, det är mycket bekvämare än att åka hästtransport.

Jag skulle också kräva pengar för täcket.

Öhh va? Det var det dummaste svar jag läst... Så du tycker det är helt ok att om du flyttar till en annan del av sverige o anlitar ett flyttbolag så får du räkna med lite svinn?
Det hade nog inte många gått med på! O då gäller ju samma sak med hästarna! Om nu inte transportören ville att hästen skulle ha täcke på så fick han ju säga det vid lastningen!

Som sagts tidigare, många gånger får man den informationen redan när man beställer transporteringen.

Vad är vitsen med att djuren ska drypa av svett vid färden?

Den uppgiften lär ju inte TS ha fått eftersom de satt på honom ett täcke! Alla har ju inte erfarenhet av att skicka hästar hit o dit i lastbil...
Jag har inte förespråkat täcke vid lastbilsåkning, däremot tycker jag att inställningen att "lite svinn för man räkna med när man inte följer hästen själv" är oerhört dum!

jag tycker inte att man ska räkna med svinn...

Däremot försökte jag hitta en förkaring till varför dte blivit som det blivit.

Oki, klart man ska försöka hitta var det gått snett, men att skylla på att TS inte följde sin häst gjorde mig lite irriterad! ;)

:bow: :bow: :bow:

Ska täcke inte vara på hästen under transport så ska det informeras om innan man lastar på hästen. Och det finns ingen anledning att ta an ett täcke utan att detta är överenskommet. Dessutom är en del hästar klippta, lättfrusna av sig och BEHÖVER täcke under en färd i vintersverige, även om det inte är extremt kallt just nu.

Jag hade krävt ersättning av transportören.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka