Vad skulle ni gjort??

Zandrah

Trådstartare
Om eran häst sparkat er??
Var ute och gick förra helgen, med mitt 3åriga sto...Allt gick SUPER!
Orädd och snäll...jag och min sambo turades om att leda...när vi nästan var hemma skulle Atina få äta lite gräs som "belöning"...(då ledde min sambo och jag gick snett bredvid med cykeln)...när vi sen skulle gå såg jag att hon vart surmulen....inte samma trevliga tjej som vanligt...allt gick väldigt fort , men rätt vad det var sa det bara PANG!! Och hon sparkade mig !! Vet itne om jag nuddade henne eller ej heller....Men hon sparkade mig riktigt illa på benet, så knäet hoppade ur led och jag fick blödningar i bägge knäna...men hur som helst...
VAD FASEN ska man göra??? Pallrade mig ut i veckan och umgicks med henne...i början tyckte jag hon var extra sur med baken ....sur och konstig överhuvudtaget....hon brukar INTE va sån! Ok lite stoig, men jättetrevlig och gooo.....
Det kom som en blixt från en klar himmel, och nu blir man ju JÄTTEosäker!!! Kommer hoin göra så igen?? Eller aldrig mer?? Man kan ju inte veta......Man vill ju inte ge upp heller bara för en sån sak....Aldrig gjort nåt när man kört förr heller....men nu vet man ju ej det heller..... :confused: :confused:

Vad ska man göra?? Kämpa på och hoppas att det inte händer igen, eller inte hålla på med en sån häst??? :confused:
Brukar vara "rädd" om baken men har aldrig ens hyttat med benet förr.....max vänta ändan åt i hagen.....

Sv: Vad skulle ni gjort??

Det som hände bevisar ju en sak att man ALDRIG ska befinna sig bakom/snett bakom en häst. Hon kanske blev skrämd av dig med cykeln när hon stod med näsan bland grässtråna. Jag skulle inte tro att din häst gjorde det av "elakhet" utan för att hon blev rädd för ngt. Hästar kan bli skrämda av saker som vi inte uppfattar, lud, lukter eller liknande.
Att hon sedan verkade lite grinigare än vanligt ett par dagar efteråt tror jag kan bero på att hon kände att du var lite rädd och osäker och blev då detsamma själv.

Om jag var du så skulle jag vid all hantering tänka mycket mer på säkerheten så att både hon och du kan känna förtroende för varandra igen.
tex så skulle jag:
Alltid binda upp henne vid borstning mm
Alltid leda i träns, även till hagen om det behövs
Ha hjälm vid hantering från marken (även i stallet om man vill)

Detta är vad jag personligen skulle börja med innan jag vidtog några andra åtgärder.

Lycka till

mik skrev:
Alltid binda upp henne vid borstning mm

Det där är ju att inte visa förtroende för hästen. Om man gör på det sättet kan man aldrig bygga upp ett förhållande med förtroende till hästen.
Om man förbjuder en häst att göra en sak kommer den bara att motsätta sig det man gör.

Jo det är ju bland det första man lär sig att aldrig gå bakom en häst....dum som man är LITAR man för mkt på sina egna...jag har gått bakom henne miljoner gånger...även råkat cykla in i ändan på henne!! Utan att hon gjort nåt...
När detta skedde ÅT hon ej längre utan vi var på väg hem....och jag kan faktisk SVÄRA på att hon INTE blev rädd för något, utan att hon gjorde det med FLIT är jag övertygad om! Så mkt hann jag märka....och det är det som är så obehagligt....

Eh? Så för att man har en häst uppbunden i t ex gången eller använder hjälm när man hanterar unghästar så är det inte säkerhetstänkande utan man visar brist på förtroende för hästen?! :eek: Av samma anledning ska man naturligtvis inte heller rida med hjälm, för att inte visa hästen att man misstror den? :smirk:

Så du har aldrig "förbjudit" en häst att bitas? Jösses, snacka om kaninkramare. Inte underligt att fler och fler får problem i sin hantering av hästar... :crazy:

Med ett sto så kan det ju hända att det är hormonellt - precis innan brunsten eller mellan brunsten så är några ston väldigt känsliga och undviker beröring.

Backade hon mot dej innan hon sparkade? Om inte, så kan det ha varit en olyckshändelse också - hon ville stanna kvar och äta gräs, din sambo ville att hon skulle gå vidare, = konfliktsituation, flight or fight-response, och du råkade bli träffad.

Nej, hästar ska inte sparka mänskor. Men olyckor händer ibland. Jag skulle rekommendera att du lär henne något sätt som du lätt för henne att vända bort baken - är det sen att snurra grimskaft eller vifta med händerna.

...sen gör det ju ingen skada med lite grundträning från marken, så hon kommer ihåg att det är du som flyttar på henne, inte tvärtom. Lycka till!

Tja, när det gäller unghästar så använder jag mig av att markera att det där är INTE tillåtet, och sen låtsas jag som det regnar men håller ett extra öga.

Min 1½ åring har aldrig varit lätt i baken ens som föl (hon lättar i fram istället). Hon har dock TVÅ ggr sparkat mig. Första gången var under allmän kalabalik i samband med en sprutning och hon menade inte att träffa. Så jag sa ingenting (hon sparkade en spricka i min handled och gav mig ett fint blått ben och en hälta som bestod i veckor).

Andra gången var det inte av elakhet heller, men där blev min reaktion annorlunda. Hon stod och åt, och jag ville flytta på hennes bak. Hon hade väl inte uppmärksamheten riktigt där hon borde, så hon flyttade åt fel håll. Jag petade till henne igen för att flytta på sig och hon flyttade åt fel håll igen, så jag fortsatte peta. Då kom det ut ett bakben surt och irriterat. Det hon var irriterad på var inte att jag skulle flytta på henne, utan att hon inte fattade vad jag menade, hon tyckte hon flyttat och jag fortsatte peta på henne och hon blev irriterad och slog för att markera att 'men ge dig, jag har flyttat mig'. Min reaktion blev att ryta i åt henne och klappa till henne på baken, varvid hon på en mikrosekund befann sig i andra änden boxen. Jag berömde och kliade lite (på baken). Hon återgick till maten, jag bad henne flytta igen och med uppmärksamheten mer på mig och mindre på maten så flyttade hon och jag berömde. Dvs jag markerade att oavsett så slår man inte mot matte, men gjorde ingen stor sak av det, och såg sedan till att hon gjorde det jag ville.

Inte varit minsta problem varken att flytta på henne, gå förbi bakom henne när hon äter eller liknande sen dess.

Jag ser till att mina hästar är såpass säkra som det går (ingen häst är 100% säker). Dvs de är vana att stå både uppbundna och lösa, de är vana och accepterar att jag tar på dem överallt, de är vana med och accepterar att jag går in och ut ur deras boxar när de äter, går bakom dem, etc. Detta gör INTE att de aldrig kan sparka, men de minskar risken drastiskt att jag ska råka skapa en situation där de sparkar.

Jag är lat, jag orkar inte hela tiden vara på helspänn och ta på mig hjälm och väst såfort jag ska fylla vatten i boxarna, ta ut ett hösnöre som råkat följa med, kolla ett sår eller vad det kan vara. Så jag ser till att hästarna är VANA med alla möjliga och omöjliga situationer som kan uppstå, och så håller jag ett öga på deras kroppsspråk. Och jag har genom alla år varit relativt förskonad från allvarliga olyckor, och har under 20 år nog blivit sparkad av mina egna hästar totalt fem ggr. FYRA ggr av dem har varit sparkar som inte ens varit riktade mot mig men som jag kommit ivägen för (som t ex då när unghästen skulle sprutas). Så, jag föredrar att försöka mota Olle i grind med uppfostran och hantering redan från fölstadiet snarare än extremnt säkerhetstänkande. (Däremot har jag alltid hjälm och väst när jag rider, jag har hjälm när jag första gågen lyfter ben på en ohanterad unghäst etc).

Men, jag vet var jag har hästarna, de vet var de har mig, och vi håller ett öga på varandras kroppspråk. Och så ACCEPTERAR jag att hästarna får visa missnöje och försöker se vad det beror på och om det är berättigat göra det lite behagligare för hästarna. Inte så de slipper undan, men om en häst tycker det är otrevligt när jag borstar på magen och visar det genom att snörpa ihop munnen och vinkla bak öronen och knipa med svansen, så kan jag borsta magen med en mjuuuk borste så det blir lite mindre obehagligt. Jag vet inte om det är detta (men jag tror det iaf spelar in) som gör att mina hästar SÄLLAN behöver uttrycka missnöje eller irritation med mer än små små tecken. De vet att jag ser det och om jag kan minskar obehaget,s amtidigt somd e vet att även omd et är obehagligt så får man inte bete sig hur som helst.

mik skrev:

:crazy: :eek: :crazy:

Är inte det att börja i fel ända? Ungefär som att behandla symptomen istället för problemet? Låt henne göra misstaget och rätta sedan till henne, så lär hon sig av misstaget och man måste markera att sparkas är ett klart oönskat beteende. Ett säkerhetstänkande vid hantering är a och o, men man kan inte tro att allt blir bra bara man sätter på sig en hjälm och hästen ett träns.

Mvh Huntress

Huntress skrev:
:crazy: :eek: :crazy:

Är inte det att börja i fel ända? Ungefär som att behandla symptomen istället för problemet? Låt henne göra misstaget och rätta sedan till henne, så lär hon sig av misstaget och man måste markera att sparkas är ett klart oönskat beteende. Ett säkerhetstänkande vid hantering är a och o, men man kan inte tro att allt blir bra bara man sätter på sig en hjälm och hästen ett träns.

Mvh Huntress

Fast det kan ju faktiskt finnas en fördel att för tjejen som skrev inlägget göra det där en period. Helt enkelt för att HON ska känna sig säkrare. Om hon känner sig rädd/osäker så blir ju ingenting bättre. Men om hon mha hjälm, väst och träns kan återfå sin tilltro till hästen genom att inte vara så rädd för att det ska hända något, och sen efter ett tag inse att det är samma gamla vanliga häst och den har inte blivit ett monster som kommer sparka närsomhelst, så är ju det positivt för både häst och människa.

Min 11/2 årige hingst gjorde också en dummhet.

Han stod och åt i boxen.Jag brukar alltid fixa med dom då. Han gick fram till box dörren när jag kom.
Jag flyttade på honnom genom ett ryck på bogen. Då skulle han backa eller gå undan tyckte jag.
Han gick undan jag inn. Men han vände upp baken och sparkade.
Jag fann mig inte riktigt. Det var så tidigt på morgonen. Jag skulle sätta på grimman just då.

Men nu har jag blivit lite mer uppmärksammad. Kollar honom hela tiden. Men han får finna sig i att jag ska pilla på honom även när han äter. Lös i boxen. Sedan så kan han givet vis stå uppbunden också.
Jag vill inte ha en häst som är grinig och hemsk i boxen vid maten.
Vi har gjort så här sedan han var nyfödd. Han testar mig nu.

Detta var som sagt EFTER hon ätit...Hon hade hunnit gå en bra bit, men jag såg surheten mulna på å sen bara small det....Hon markerade inte något! Varken genom att hytta med hoven eller att backa..
Jag har tränat allllllllt möjligt med denna dam...fick henne för ca ett år sedan...då hon haft det bedrövligt innan...blivit grymt övertränad samt haft en bruten svanskota (!!!), vilket gjorde att när hon kom, så var hon grymt osäker, och jag fick höra att jag ALDRIG skulle tagit henne....hon har aldrig gillat att man hållit på med svans/bak, men hon har accepterat det!
Däremot har hon ALDRIG visat tendens att sparka förr....jag har dragit pressenningar bakom henne utan att hon brytt sig, haft henne lös på gången, stått och borstat/kratsat hovar LÖS i boxen (hon har tydligen alltid varit sur i box men ej nu) mm mm mm.....och hon har hela tiden visat att hon litat på en och accepterat vad man än gjort...
Men visst hon är sto...och har studtals surnat till och tex vägrat flytta sig, men har man då sagt till så har hon lagt av.....lika vid selning...
Sen KAN hon tex i hage om det ej passar....vända bakne till...men har aldrig gjort nåt....
Så detta var HELT oprovocerat....
Det enda jag kan misstänka är att hon skulle ha ont....har sett henne bete sig som en rodoehäst i hagen för att "försöka få bort nåt" inget kolikliknande men som att nåt besvärar henne....det är inte LEK utan allvar...kan stå 5 minuter och bara sparka FEBRILT med ena bakbenet....
Så vi ska iaf på klinik och kolla så hon inte har nåt gynekologiskt fel...har inte brunstat på JÄÄÄTTElänge....och hon är en normalt sett vaäldigt brunstig dam :devil:

Dock...hade jag haft hjälm på mig...hade jag ändå hoppat på kryckor idag....skulle nog haft riddarutrustning på mig... :cool:

Senast ändrad:

Hästspråk = du gick på en låg rang position hon hade ju varnat dej med öronen kanske med en blick om att du gick för nära se till att hålla dej i rätt position hennes ledare som hon ansåg i detta läge var din sambo ,att du fått röra henne bak tidigare berodde på att hon ansåg att du inte försökte ta position i rang utan hon låg i en lägre rang men det hör till hästarnas värld att pröva och pröva det är deras plikt för att överleva vi har bara haft häst i ca 3000 år och att förändra deras instikter tar nog minst 3000 år till.

kid skrev:
Hästspråk = du gick på en låg rang position hon hade ju varnat dej med öronen kanske med en blick om att du gick för nära se till att hålla dej i rätt position hennes ledare som hon ansåg i detta läge var din sambo ,att du fått röra henne bak tidigare berodde på att hon ansåg att du inte försökte ta position i rang utan hon låg i en lägre rang men det hör till hästarnas värld att pröva och pröva det är deras plikt för att överleva vi har bara haft häst i ca 3000 år och att förändra deras instikter tar nog minst 3000 år till.

Rang har inget med vilken position man är i rent fysiskt. En ranghög häst kan mota undan en ranglägre individ ur vilken vinkel och i vilken position som helst. En ranghög häst kan också tillåta en ranglägre individ att vara i vilken position rent fysiskt sett som helst.

Vad ska man göra?? Kämpa på och hoppas att det inte händer igen, eller inte hålla på med en sån häst???

"En sån häst"? :confused: Vad menar du med det? En häst som kan sparka? Isf kan du sluta med hästar för alla hästar kan sparka. Det är absolut ingen "stor grejj" att hon sparkade. Se bara i hagen, nästan alla människor(med några år med hästar på nacken) har sätt en häst sparka. Det är inte alls ovanligt. Speciellt inte med tanke på att det är en unghäst.

För att lättast kunna förebygga att det händer igen bör du veta vad som var hennes anledning att sparka mot dig. Var det hennes avsikt att träffa? Var hon medveten om att det var du, eller blev hon rädd och sparkade för att hon trodde att du var ett rovdjur eller liknande?

När man låter en häst äta, och sen avbryter den, så är det inte uppskattat av hästen, om man inte är en klar ledare. De flesta hästar gör oftast inte mer än lägger ett öra bakåt eller rycker i grimskaftet som protest, men en unghäst reagerar oftast starkare. De har oftast inte fått samma respekt och förtroende för människan och har dessutom närmre till sina naturliga instinkter än en äldre, mer erfaren häst.

Vad ska man göra då? Ja, förstärka din possition i er relation hade jag skrivit som första, viktigaste punkten. Sen skulle jag föreslå att du undviker "betes-belöning" tills du blivit mer accepterad av henne, annars riskerar du att hamna i samma situation igen, speciellt nu när hon redan reagerat så en gång - det gör att hon naturligt lättare väljer samma väg nästa gång.

Att hon idag är "surare", som du säger, kan bero på ex. att du förväntar dig det omedvetet. Du minns vad som hände och tänker på det i hennes nävaro. Dessutom är du antagligen mer osäker vilket gör hennes individ starkare i er relation vilket hon självklart utnyttjar så mycket hon kan +att det gör henne mer osäker på hur kapabel du är som ledare. Sen minns även hon vad som hände och möjligtvis ökade detta hennes "status" i er relation, och även då tar hon vara på detta och visar nu tydligt att hon inte släpper sin nya position hur lätt som helst.

Lånar knapp, svaret är till Zandrah..

Du skriver att hon brutit en svanskota förr, att hon var väldigt rädd om baken i början, men att du tränat massor på det, dragit presenningar bakom, cyklat bakom (och av misstag cyklat in i baken på henne) etc.

Kanske fokuserar du FÖR mycket på den där bakdelen? Det är jättebra att träna, men genom att hela tiden/väldigt ofta hålla på med samma sak så kan du genom att fokusera så mycket på det skapa dels ett större problem, dels kan det -s peciellt för en ung häst - blir för MYCKET.

Kan det ha med saken att göra?

När jag säger "en sån häst" så menar jag en häst som gör så här helt oprovocerat! Alltså med AVSIKT riktar in en spark på mig! Hade det varit en olyckshändelse hade jag ju förstått, men detta vaar inte en olyckshändelse....utan hon gjorde detta ned berått mod :devil: det är jag övertygad om!
Visst är jag medveten om att hästar kan sparka oooo jaaa, har hållit på med hästar i 20 år...men det är just sättet hon gjorde det på som oroar mig....

Jag förstår om det låter som att jag övar mycket =)
Det gör jag dock inte .....har väl eg inte hållit på och övat så heller...utan presseningar är hon bara inte rädd för....vi drar hö på en så det är hon van...att stå å gå på osv...men jag borstar alltid svansen nog å så för att vänja henne mer....men jag överdriver inte..så jag tror inte hon känner att jag "är där bak" mkt....
När hon kom tålde hon inte ens att man borstade där men nu e det helt ok, och hon gör ingenting! ÄÄÄÄÄÄllskar att bli ompysslad.....men vem vet...kanske är det bara så att eftersom hon är en så stark individ så har hon fösökt ta kontroll? Jag vet inte....kanske bara rann det över och hon fick nog....och nu märker hon att jag är halta Lotta och nu kan hon mysa ännu mera å vara extra sutr när jag är baki baraför hon ska se hur mycket makt hon får....ingen hann ju "straffa" henne för det hon gjorde heller eftersom sambon inte märkte nåt och jag bara helt plötsligt låg där å gastade!,,,,,
Men jag ska iaf kolla upp henne som sagt för jag har en änsla av att det kan vara nåt fel....hon beter sig märkligt i hagen ibland och nu e hon nästan jämt sur när man ska flytta arslet på henne.....*suck* bara såååå drygt.....
Kanske stoig som 17?? Jag e mest van valacker jag...... :bow:

Det jag skrev om säkerhet var i första han för att ägaren skulle känna sig lugnare. När man själv är rädd känner hästen det som du/ni kanske vet. Sedan menar jag inte att man ska ha hjälm för att öppna boxdörren..... Däremot tycker jag att många hanterar sina hästar som om de vore kaniner (kaninkramare som någon skrev :rofl: ) utan att ha respekt för deras storlek,styrka och instinkter mm.

Att ha hästen uppbunden i boxen vid hantering är INTE att visa hästen bristande förtroende. Vadå?? tror ni att hästen tänker "idag binder hon upp mig, hon tycker inte om mig längre!?" Har man den åsikten har man förmännskligat hästen till något som den inte är.

jag är utr i många stallar och träffar myckt folk innom olika dicipliner och det är ofta man får kalla kårer av hur de beter sig vid hantering av hästarna. Att inte fler skadas/dör i hästolyckor är bara tack vare att hästen faktiskt i de allra flesta fall är väldigt SNÄLLA djur, det är i allfall vad jag tror...

Jag kan inte komma speciellt många gånger då jag eller någon jag känner har blivit skadad vid hantering av hästar utan att man efteråt har sagt -" Om jag hade gjort så här i stället..." -"Eller om jag hade haft...."

Olyckor kommer alltid att kunna hända men man kan i allafall bli lite mer medveten....

Senast ändrad:

När jag säger "en sån häst" så menar jag en häst som gör så här helt oprovocerat! Alltså med AVSIKT riktar in en spark på mig! Hade det varit en olyckshändelse hade jag ju förstått, men detta vaar inte en olyckshändelse....utan hon gjorde detta ned berått mod det är jag övertygad om!
Visst är jag medveten om att hästar kan sparka oooo jaaa, har hållit på med hästar i 20 år...men det är just sättet hon gjorde det på som oroar mig....

Jag anser att en häst inte gör saker med "berått mod". Det skulle inte fungera i en flock, och en sån häst skulle dö. Stöttas ur flocken och lämnas ensam. I en flock kan alla hästar lita på varandra. Annars skulle den inte överleva.

Du kan inte veta om hästen blev provocerad. Du ser faktist Inte, allt som hästen ser. Du uppfattar Inte, allt på samma sätt som din häst. Och Du uppfattar föga av de signaler din häst använder för att meddela dig med.

Att du har hållt på med hästar i 20 år säger mig ingenting. Att du använder det som "bevis på din kunskap" säger mig dock att du har mycket kvar att lära.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar