Vad skulle ni gjort?

Min skiter fullständigt i vad man gör eller säger när han får syn på något som är roligare än att följa med matte så honom får man ha kopplad hela tiden, året om så fort man rör sig utanför rastgården eller annat inhägnat område. Det är dock inget som gör mig så mycket. Så länge han är kopplad vet jag exakt vart jag har honom och jag slipper oroa mig för att eventuella stopp-kommandon och annat inte ska bita just när man behöver dem som mest.

Min äldsta är jaktgalen och får enbart vara lös på fältet och vissa grusvägar utan trafik där jag har stenkoll, då hon får knäck i lurarna vid synen av vilt. Nu är det plan mark på fälten och man ser allt - när gräset är högre så kommer hon ingenstans med sin lilla kropp och korta ben :p Dock är hon med åldern numera mest intresserad av sork, då hon är klok nog att inse att hon varken skulle hinna ikapp varken hare eller rådjur - men själva spåren är ju dödskul ändå :)
Min näst äldsta kan ett fåtal gånger dra iväg efter en hare som kutar upp eller ett rådjur som springer ut mitt framför, men stoppar alltid efter några få meter när jag säger till - hennes belöningsboll betyder mer än allt vilt i världen :love: Senaste gångerna har hon inte ens ägnat mer än en blick på kutande rådjur 25 meter längre bort, för hon hade bara sin boll i sin hjärna då :) Valpen gör som mamma gör än så länge och verkar inte ens ha någon jaktinstinkt alls - inte ens färska spår efter rådjur är spännande och livs levande rådjur är läskiga och skälls bara på :nailbiting:

Mina går mer lösa än kopplade. Bor i en förort till Stockholm. De håller sig vid min vänstra sida när vi möter hundar eller barn. Anser de inte vara extremt lydiga, vi har bara tränat på att vara lös ända sedan valpåldern så det faller de naturligt att följa mig och hålla sig inom rimligt avstånd.
Är det inte koppeltvång i tätort?

Nej men om du läser så står det ju att ägarna vet att hundarna brukar fara efter harar. Alltså skall hundarna hållas kopplade för ägarna har inte koll.
Svarade enbart på vad 'koppeltvång' innebär, eftersom gemene man verkar tro att en hund inte får gå lös. Jag kommenterade inte hundarna som tråden handlar om.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 613
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar