Vad skulle ni ge?

H

Havregryn

Har tyvärr ej analys på höet men avden sämre kvaliteen som allt hö iår *sucka*

Vad skulle ni ge till ett fullblod 13 år, normal hull, muskler som skall byggas, normalhårt arbete. Ej så himla het av sig.

Just nu får han (allt räknat ihop från en dag)
9 kg hö
3 liter korn
1 liter torr betfor
1 liter hel havre
1 1/2 dl mineraler
30 ml B-vitamin
20 ml E-vitamin

Vad tycker ni?
 
Sv: Vad skulle ni ge?

Jag säger som alla andra här; det är omöjligt att säga vad man skulle ge till en häst när man inte har någon grovfoderanalys att utgå ifrån, för värderna kan skilja sej så otroligt mycket åt!

Allt hö i år har inte dåliga värden, jag tex har bättre värden i år än förra året! Så det är bara till att anlysera sitt grovfoder om man ska kunna räkna ut en foderstat, annars är det inte lätt att veta vad man ska ge sin häst! Utan grovfoderanalys blir det bara till att chansa på vad man ska ge och då är det mycket som kan bli fel!!

Så mitt råd är att analysera ditt grovfoder för att kunna få hjälp med din foderstat!!

Mvh Bella :)
 
Sv: Vad skulle ni ge?

Om hästen verkar må bra av det den äter nu, håller hullet och bygger muskler av träningen (det kan ta tid, man får hålla koll under lång tid) så skulle jag såklart inte ändra något. Fast vad väger hästen förresten, 9 kg hö kanske är lite lite?

Om man däremot efter märker att hästen inte musklar sig som den ska, och/eller börjar falla ur, så skulle jag öka på höet, kanske med något mer proteinrikt tillskott. Men det beror ju på hur just denna individ ser ut, det kan vara små nyansskillnader i hull och muskler som gör att jag skulle göra på ett helt annat sätt...

Det är som sagt OMÖJLIGT att säga utan en analys. Tänk på att när hästen väl börjat falla ur eller tappa muskler så att det SYNS, då har det gått ganska långt. Flera månaders träning kan visa sig gå till spillo om man inte ser upp. Mineralbrister tar det dessutom flera år att upptäcka, och onödiga överskott kan slita på plånboken helt i onödan.

Detta och eventuellla brister eller överskott på mineraler slipper man om man analyserar sitt hö!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp