Vad skulle ni betala? "stallplats"

Tappsveden

Trådstartare
Vad skulle ni kunna tänka er att betala för att ha eran häst i detta stall? :

Litet stall med 4 boxar. Hästarna går ute på lösdrift men får komma in och sova på box när det behövs (trötta hästar, dåligt väder). In och utsläpp sköts av ägarna till hästarna. 2 pass i veckan där vatten och hö sköts och läggs ut. Hö och halmpellets ingår.

Uppvärmd sadelkammare, uppvärmd vattentunna på vintern.

Hyffsat bra ridvägar, ingen ridbana ( gräsbana som man ej kan rida på om den riskerar att trampas sönder och bi lerig).

Vinterhagen är en skogshage - inge utrymme för spring.
Finns en vår/höst hage vid stallet som utnyttjas vid behov. (arrenderad mark får ej bli söndertrampad)

En stor sommarhage som dom brukar kunna gå i från juni- september.
En mindre sommarhage som används i början av sommaren och i slutet.

Dom som hyr stallet hjälper till att lasta av hö när det kommer + halmpellets. Hjälper även till att tömma gödselplattan när bonden kommer för att hämta. Mockning av hagar under våren. Behövs det grejer till stallet såsom vattentunnor, eltråd, inredning så får hästägarna stå för den biten.

Hur mycket skulle ni vara villig att betala för en sådan stallplats?
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Kan tillägga att detta är ingen annons grej, är så att jag själv står i detta stall och det skulle vara intressant och höra om det är rimligt.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Det beror på hur det ligger. Närhet till stall + kommunikationer och dylikt.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Om jag jämför med det stall jag står så 1200-1300;- men det beror som sagt på vart det ligger
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

3 mil norr om uppsala, buss går en gång i timmen tar ca 40 min med buss. tåg 3 km ifrån.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

beror också på hur stor häst man har, men tanke på att grovfodret ingår. Det är ju lite skillnad på en shettis och nordsvensk t.ex.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Med tanke på att hö och strö ingår så beror det ju på vad det är för häst. Tex om hästen äter 8 kg hö per dag för 2,5 kr /kg, dvs 20 kr/dag, 600 kr/månad och det går åt strö för ca 300 kr /mån, blir det totalt 900 kr/. Ska stallägaren ha ersättning för el, slitage, skötsel av hagar, bortforsling av gödsel mm och dessutom få lite för arbetet så borde stallplatsen kosta runt 1800 kr minst. Då får inte stallägaren så värst många kronor över (om något alls).
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Med tanke på att vinterhagen inte verkar uppfylla djurskyddskraven, hade jag inte betalat något för det.
Lär ju kosta en del att transportera sin häst någonstans varje dag där den kan få "springa" enligt lagstiftningen.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Som Uppsala-bo blir jag ju nyfiken var det ligger? Jag har själv hästen i Vattholma.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Fast hur tät skog har ni i skogshagen ? En skogshage enligt mig är ju helt suveränt för en häst på vintern. Alltid något att göra..gnaga träd, leta rötter mm och dom blir verkligen säker på foten när dom spatserar runt i en skog. Skogshagar är inte att förakta..däremot platta, livlösa plättar man ser överallt. Dom må vara hur stora som helst, men tråkigare får man leta efter.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

I vårat stall finns en lösdrift,där sköter stallägaren mockning i ligghallen dagligen,sen fri tillgång på grovfoder under den kalla årstiden,vår och höst 3 fodringar/dag. Värmebalja på vintern. Sommarhagar runt gården. Trevliga ridvägar,ridbana med lite hinderstöd,bommar,koner. Saltsten och spån ingår också,samt kolla masken och ev avmaskning. Hon kollar även till hästarna några gånger per dag,och räknar in dom varje morgon så ingen rymt under natten! :D

Liten sadelkammare där varje person har en hylla,några fack och en sadelhängare,inga stora ytor,men det räcker iaf.

Kostar 1800:-/mån.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Skulle max betala 1300 kr och kräva att vinterhagen har ett grönområde så hästarna kan röra sig i alla gångarter. Annars skulle jag inte vilja stå där.
Det är mycket jobb att göra själv. Skulle jag aldrig orka med. Jag föredrar så få pass som möjligt, köper gärna tjänsten mot att slippa göra det själv. Så kan min energi gå till hästen.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Dom kan springa men den är inte så springvänlig, är bara en liten öppen del och sedan är det skog med en del sten. Dom kan inte galopperar runt som galningar direkt. Hästarna kan släppas ner i en annan hage för att få springa av sig under tiden.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Håller med, dom har bra skydd och mycket att göra så klagar absolut inte på den så men önskar att dom kunde ha fått lite mer springyta om jag nu kunde ändra något på den hagen. Annars är den bra då den itne blir så superlerig som många andra hagar.
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Sånt där e jätte svårt att veta, det beror ju på vart det ligger och så med.
Har själv ett stall med lite över 10 boxar att hyra ut om jag vill så har lite dom tankarna jag med vad man kan ta. det är alltid bra med andras åsikter så man vet vad folk tänker m,m

Om jag bestämmer mig för att hyra ut så kommer det nog se ut såhär.
Stallhyra 2000kr/mån och då ingår:
In & utsläpp 7dar/vecka
Spån/Halm
Grovfoder 15kg/dag
Fodringar Morgon-Middag-Kväll
På fyll av vatten i box/Hage.

300kr extra för fölboxar.

Ridbana & Ridhus finns 10 min bilväg ca 1mil.
annars fina grusvägar och slåttervallar att rida på.
3st hagar i olika storlekar, Ej sommarbete förtillfället!
Dock måste man ha bil & Körkort då det ligger på landet.

Men har inte bestämmt mig om jag vill ha hyresgäster eller inte ännu :p
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Skulle nog inte heller vara intresserad av det stallet om det tar 40 minuter att ta mig dit... Har man bil är det ju en annan sak, men ändå.
Att grovfoder ingår är ju bra och höjer ju stallhyran endel. Men halmpellets? Det var ju lösdrift? Och ut/insläpp? Vem avgör när hästarna ska stå inne? Hästägare eller stallägare? Kan du ringa på eftermiddagen och säga att du vill att din häst ska tas in och släppas ut? Sånt spelar in tycker jag.
Håller med föregående att mellan 1000 - 1500 skulle jag kunna betala om jag trivdes och det fungerade bra. Men tycker det är viktigt att kunna rida (ridbana, ridhus, bra ridvägar) så jag hade inte velat stå där.

För att göra en jämförelse hade jag min ena häst i ett konvalecentstall i ett halvår nyligen. Där ingick mockning (första 8 veckorna stod han på box dygnet runt), sen ut och insläpp (först i sjukhage, sen i något större plan hage), grovfoder och halmpellets. Fint stall med stora boxar, rymlig sadelkammare, spolspilta, kök. Bra ridvägar (om man nu hade kunnat rida) och en travbana till förfogande. De skötte om hans skadade ben och lindade varje dag (av och på), kollade igenom honom varje dag och kratsade hovarna.
Allt för 2000:- i månaden. Sjukt billigt! Hade inte stallet legat så avsides till hade jag haft kvar hästen där när han fick börja ridas igen faktiskt. Detta i Sörmland.
OT. Rekommenderar detta till alla som behöver hjälp med sina skadade hästar. Så pålitliga och bra skötsel. Vet att de har höjt priset till 2500:-/månaden, men det är fortfarande löjligt billigt.
När han skulle börja promeneras (ledas) gjorde det också till ett billigt pris. Blev verkligen räddningen för mig när hästen stod med en spricka i benet lagom till semestern förra året.

Vad långt och utsvävande detta blev då:p
 
Sv: Vad skulle ni betala? "stallplats"

Jag har stått på liknande sätt, betalade 1000 kr plus 600 kr för hö/mån på vintern, 500 kr på sommaren, men då fanns det möjlighet för hästarna att springa i hagen och dessutom fantastiska ridvägar och en rätt kass men brukbar paddock. I Göteborg med okej, inte bra, kommunikationer.

Idag hade jag inte velat stå där alls, tycker att det blir för mycket jobb. Jag vill dessutom ha tillgång till bra ridbana. Hade jag varit tvungen, hade jag inte betalat mer än absolut max 1500 kr inkl fri tillgång på hö och spån.
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 625
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp