Vad skulle ni aldrig ha hemma?

nyponros

Trådstartare
Vi har ju alla väldigt olika smak när det gäller inredning, och vissa saker verkar nästan vara allmänt illa omtyckta. Har ni någon typ av möbel, färg, dekoration eller annat som ni aldrig skulle ta in i ert hem? Vad är det fulaste ni vet i inredningsväg?

Detta skulle jag aldrig ha hemma hos mig frivilligt:
Furumöbler
Prylar/gardiner/tavlor med kinatecken
skinnsoffa
"skrovliga" tapeter
tapeter med bård
tavlor med gråtande barn
trasmattor
alldeles för stilrent och minimalistiskt
överbelarmat med prylar, helt utan att det passar in och utan tanke bakom.
djurhudsmattor, speciellt kovarianten
Stora porslinsdjur, tiger/hund etc i verklig storlek.

Endel är bara inte min stil och endel tycker jag är fruktansvärt fult i alla former.

Hoppas ingen blir upprörd av den här tråden, det är inte det som är meningen. Det finns väl inga rätt eller fel, bara för att någon tycker det jag har hemma är apfult betyder det ju inte att det är rätt för mig ;)

Sv: Vad skulle ni aldrig ha hemma?

Furumöbler
Tapeter med bård
Alldeles för stilrent och minimalistiskt

Man ska aldrig säga aldrig men, tja..
Terrakottatapeter. Fy tusan vad fuuuuult.
Skulle aldrig heller måla mönster/bårder med stencil. Om ni förstår hur jag menar.
Har aldrig sett det bli fint, oftast är det ojämnt i kanterna och ser lite konstigt ut.

tja, man ska aldrig säa aldrig. Sådant jag gillade för 30 år sedan är inte vackert idag. Och sådant jag har idag skulle jag inte haft för 10 år sedan. Så aldrig är ett starkt ord...

Men en genonmgående linje har jag haft

-INGA prydnadssaker, inga foton.
- inga prydnadsdukar

Nyfiken! Vad menar du med "inga prydnadssaker"? Småpryttlar och jox utan funktion? Eller menar du att du inte har någonting alls framme bara för att pryda sin plats utan har ett strängt funktionsinriktat hem?

Inga foton?!
Någonstans?

Jag var en gång hemma hos ett rikt äldre par. De bodde i ett supervackert hem med dyra och fina möbler mm. Men något kändes väldigt konstigt, kom senare på att det inte någonstans i hela huset fanns ett enda foto av någon person och inte heller av något annat för den delen. Inte ens i sovrummet.
För mig kan foton vara väldigt vacker konst.

Är det bara jag som tycker att det är konstigt? :confused:

Nyfiken! Vad menar du med "inga prydnadssaker"? Småpryttlar och jox utan funktion? Eller menar du att du inte har någonting alls framme bara för att pryda sin plats utan har ett strängt funktionsinriktat hem?

Prydnadssaker är för mig saker man har enbart som prydnad. De fyller ingen praktisk funktion alls, de bara "pryder". Porslinshundar, "statyer" i litet format som finns på de flesta heminredningsaffärer osv.

Vackra bruksföremål har jag däremot framme. Ett par designade vaser också. De är vackra, och när det behövs vaser så fylls de ;)

Funktionsinriktat...? njae, jag har rätt mycket konst...
Tavlor fyller knappast någon praktisk funktion - mer än att de får mig att må bra.

Jag gillar vackra ting. Men billiga saker helt utan funktion tar ju bara plats!!

Gardiner i nylon eller annat syntetmaterial

Klädd toasits

Gråtandebarn tavlor

plastblommor

Inga foton?!
Någonstans?

Jag var en gång hemma hos ett rikt äldre par. De bodde i ett supervackert hem med dyra och fina möbler mm. Men något kändes väldigt konstigt, kom senare på att det inte någonstans i hela huset fanns ett enda foto av någon person och inte heller av något annat för den delen. Inte ens i sovrummet.
För mig kan foton vara väldigt vacker konst.

Är det bara jag som tycker att det är konstigt? :confused:

Nä. Inga foton.

Har ingen tradition av att gå och ta porträtt hos fotografen i min familj och fotograferar väldigt lite. De foton jag faktiskt tar är sådant som behövs i något syfte - illistration till någon artikel eller dokumentation av tillfällen, föremål, hus eller liknande.

Foton på människor tar jag nästa aldrig. De blir aldrig bra. De låser ett ögonblick, en min, som måse vara så oändligt bra för att vara motiverad. De flesta foton blir... falska?

Har däremot haft en del foton på mina tidigare hästar.... Skilde mig dock från dem.

Jag har mina minnen i skrift eller i huvudet.

Foton på mig själv finns inte. Utom hos en väninna som vägrar respektera att jag inte vill vara med på bild.

....
tavlor med gråtande barn
trasmattor
....

:D

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en sådan där 80-tals tavla med gråtande barn. I rätt sammanhang. Som en vinkning till den smak så rådde när jag var ung....
Fast aldrig på "hedersplats" på vardagsrumsväggen tex.

Trasmattor har jag alltid haft i köket. Vill ha mattor eftersom jag alltid är barfota inomhus och trasmattor är så enkla att tvätta och billiga att byta ut. (IKEA tex:laugh: )

Ja det förstås, trasmattor måste vara praktiska.
Och jag skulle nog kunna tänka mig en i fräscha färger om jag hade en sommarstuga eller ett kök med väldigt lantligt utförande. Hos mig skulle det bara se väldigt fel ut :D

*kl*

Mitt sovrum...
Det har blodröda tapeter och en svart fondvägg med blommor... jag är sällan i det innan det blivit tillräckligt mörkt ut för att se. :crazy:

Saker som jag inte skulle ta in i mitt hem (som jag känner idag iaf) , såg att vissa redan hade skrivit en del saker :p

* Klädd toasits
* En sådan där matta runt toaletten (urk)
* Tavlor med gråtande barn
* Så mycket prylar att det inte får plats
* Är inte heller för "prydnadsaker", men troll, dockor och clowner är enbart otäcka...
* Golvmatta (heter det så?)
* Gigantiska självporträtt
* Fyllda väggar med foton

Det var det jag kom på nu :p

Haha du skulle rysa här hemma.

Har furumöbler
Sonens lekrum har knottrig tapet (håller dock med dig om den)
Har tapeter med bård (den i vardagsrummet är skitful dock:p )

Jag vägrar ha rosa grejer:eek: urk!

Plastmattor

Gråtande barn tavlor

Plastmattor.
Ikeatavlor/tavlor som är foton som någon annan fotat (ska jag ha fototavlor ska jag ha fotat bilderna själv!)
"stilrent" och allt i svart/vitt. (tex som här http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/9pix/1/214760-inbyggnads.jpg)
Inte heller skulle jag ha "lurviga" mattor, eller djurskinnsmattor.

Sedan skulle jag aldrig ha ett hem utan förvaringsmöjligheter, eller ett hem som var svårstädat. Oavsett hur hemmen ser ut blir allt så otroligt mycket värre när det är stökigt överallt...

Jag kan hålla med dig om i stort sett allt du skrivit. :D

Jag vet inte varför men jag hyser ett starkt hat mot hörnsoffor, framför allt om de är i skinn. De är inte snygga och får mig bara att tänka på barnfamiljer. :crazy: :p

I övrigt skulle jag inte vilja ha in en enda furumöbel i mitt hem, 95% av alla glasbord ser tacky ut imo och hörnskrivbord är ett stort no-no, speciellt om det är à la Jysks "arbetshörna".
Takfläktar från 80-talet och korgmöbler släpper jag inte heller in. Plast hör hemma utomhus och inte inne hos mig, och jag har hittills inte träffat på en enda snygg strukturtapet. Tyvärr hänger en hemsk skapelse i min hall som får tankarna att dras till de skabbiga pizzeriorna utanför stan, men jag är fattig och lägenheten är inte min.
Äkta/oäkta persiska mattor tycker jag är otroligt fula (fast det har nog mer att göra med vad man inreder med i övrigt, på en stor herrgård i gammaldags stil så...)
Prydnadskuddar känns menignslösa, men stora som man kan använda som ryggstöd, sittplats på golvet m.m. är välkomna.

Jag gillar funktion och har ganska få prydnadssaker framme, de som finns har antingen ett ekonomiskt eller affektionsvärde. För att jag ska trivas ska det finnas böcker hemma, vara välstädat men inte sterilt och det ska kännas ljust.

I övrigt skulle jag inte vilja ha in en enda furumöbel i mitt hem, 95% av alla glasbord ser tacky ut imo och hörnskrivbord är ett stort no-no, speciellt om det är à la Jysks "arbetshörna".

Med dig där - ända fram till hörnskrivbordet.

Jag har ett. Skitsnyggt!

Mörkt trä, stort, tungt och högt. Dessutom är det den dyraste möbeln i mitt hem :laugh: Det är inte köpt på JYSK (vem köper möbler där :confused: ) utan på en "finare" möbelaffär.

Jag älskar mitt skrivbord.

Det krävs ju nästan bild på det där skrivbordet ;) Har ännu inte stått på några snygga.

Furu går fetbort
när man har pryttlar överallt
Hörnmöbler över huvud taget har jag svårt för, skrivbord/bokhyllor/bord.
Skinnmöbler gillar jag inte, men mest för att jag tycker det är hemskt att sitta i :crazy:
Sammetssoffor *ryyyyyys*

Jag har svårt för min pappas hus nuförtiden, där är verkligen kliniskt rent och väldigt sparsamt möblerat. Känns inte hemtrevligt alls

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka