Vad skulle hända om alla blev vegetarianer/veganer?

Roheryn

Trådstartare
Lite inspirerad av en tråd på Förälder (som handlar om vegetarianbarn), började jag fundera över vad som skulle hända om hela jordens befolkning blev vegetarianer/veganer?

Det finns ju de som hävdar att världen skulle bli en bättre plats om vi inte åt kött eller andra animaliska produkter, är det sant tror ni?

Vad skulle hända med samhället, med kulturlandskapet, med industrin? Vad skulle hända med den mark som idag är betesmark? Omställningen i livsmedelsindustrin?

Skulle vi ha köttätande husdjur som hundar och katter? Skulle vi fortsätta föda upp får för att använda ullen? Skinn och läder, skulle vi använda det? Om inte, vad skulle vi ersätta det med?

Vad skulle hända - på gott och på ont - med naturen när "rovdjuret människan" försvann?

När jag började tänka så insåg jag att världen i alla händelser skulle bli en mycket annorlunda plats om vi alla blev veganer! Så - fritt fram för spekulationer i alla riktningar - vad skulle hända tror ni?

Sverige skulle bli ett helt annat land, till utseende och i flora och fauna. Framförallt skulle det bli mer skog på många ställen

Från mellansverige och uppåt finns det oändligt med marker som hållits i hävd med mulens hjälp. De skulle växa igen och vi skulle få ett mörkare land. De marker som odlas blir därmed monokulturer.

Insekter, fåglar, växter, varm- och kallblodiga djur skulle dö ut då all världens jordbruk skulle ställas om, den artrikedom vi känner idag skulle försvinna, jordbruksdjur försvinna, konstgödning öka, GMO, gifter ... ingen värld jag vill leva i. :yuck:

Redan dagens jord- och skogsbruk här i Sverige håller på förstöra artrikedomen och utrotar både djur- och växtliv. Bidöden i USA sprider sig och med den minskar alla skördar då merparten av det vi konsumerar existerar tack vare pollinerande insekter. Slut på blommor, slut på frukt, grönsaker, fåglar ... :crazy:

Vad som händer med världen utan människan? Naturen, växter och djur återerövrar och lever i symbios, om det finns något kvar.

Har också funderat på detta fast i andra banor. Bönderna kan ju finnas kvar, men de får odla spannmål och annat istället. Grisar behövs ju inte alls? Kor borde vi kunna ha kvar om vill vill ha mjölk,smör, grädde men de tjurar som föds har vi ingen större nytta av mer än att avla lite på, likadant med hönor om vi vill ha ägg, men tupparna behövs inte mer än till lite avel där heller.

Följdfrågan blir lite vad vi ska "göra av" tuppar och tjurar som föds upp och inte behövs ? Ska vi slakta dem, men utan att äta upp dem? Tror inte många bönder skulle ha råd att behålla dem för att vara "snälla". Att ha får för endast ull är nog inte något så många skulle ha råd med. Hundar och katter kan vi nog ha kvar om vi köper utländskt foder till dem.

Jag tror tvärt om mot tanten, att vi skulle få hugga ner den mesta av skogen och börja odla på den marken istället, om det ska räcka för att alla ska äta vegetariskt. Vi behöver både betesmark och mer odlingsytor för att kunna hålla både tex hästar, kor och människor på den mark som finns.

Samerna skulle inte kunna ha kvar sina renar, viltolyckor skulle öka och sjukdomar för skogens djur skulle öka i takt med att de blir fler på mindre och mindre ytor.

Om människan försvann, kan jag inte ens tänka mig hur det skulle se ut...

Har också funderat på detta fast i andra banor. Bönderna kan ju finnas kvar, men de får odla spannmål och annat istället. Grisar behövs ju inte alls? Kor borde vi kunna ha kvar om vill vill ha mjölk,smör, grädde men de tjurar som föds har vi ingen större nytta av mer än att avla lite på, likadant med hönor om vi vill ha ägg, men tupparna behövs inte mer än till lite avel där heller.

Följdfrågan blir lite vad vi ska "göra av" tuppar och tjurar som föds upp och inte behövs ? Ska vi slakta dem, men utan att äta upp dem? Tror inte många bönder skulle ha råd att behålla dem för att vara "snälla". Att ha får för endast ull är nog inte något så många skulle ha råd med. Hundar och katter kan vi nog ha kvar om vi köper utländskt foder till dem.

Jag tror tvärt om mot tanten, att vi skulle få hugga ner den mesta av skogen och börja odla på den marken istället, om det ska räcka för att alla ska äta vegetariskt. Vi behöver både betesmark och mer odlingsytor för att kunna hålla både tex hästar, kor och människor på den mark som finns.

Samerna skulle inte kunna ha kvar sina renar, viltolyckor skulle öka och sjukdomar för skogens djur skulle öka i takt med att de blir fler på mindre och mindre ytor.

Om människan försvann, kan jag inte ens tänka mig hur det skulle se ut...
Det behövs inte mer odlings mark snarare betydligt mindre om inte kött fanns på menyn.
1 kosa behöver mer än 1 hektar för bete och vinter foder och en menisken betydligt mindre, finns intressanta klipp på YT om lodrätt odling från usa.

Det behövs inte mer odlings mark snarare betydligt mindre om inte kött fanns på menyn.
1 kosa behöver mer än 1 hektar för bete och vinter foder och en menisken betydligt mindre, finns intressanta klipp på YT om lodrätt odling från usa.
Tyvärr, du klarar inte att försörja en människa på under en ha mark och i synnerhet inte om den människan ska leva i Sverige. Vad ska du odla och hur? Med eller utan konstgödning? Med eller utan gifter? Med eller utan jordbruksmaskiner? Ska vi avfolka norra Sverige och leva nere i skåne allihopa? Hur löser du klädfrågan? Ska du odla lin på samma yta som du ska odla din egen mat?

Jag tror tvärt om mot tanten, att vi skulle få hugga ner den mesta av skogen och börja odla på den marken istället, om det ska räcka för att alla ska äta vegetariskt.

Bekymret för oss i norden är att skogsmark inte går att omvandla till odlingsmark bara sådär. Den klippterräng som det växer utmärkt skog på är knappt värd att beta i många fall.

I Mellansverige där jag bor är redan större delen av den odlingsbara marken uppbruten till åker. Fast några åkrar har planterats igen tyvärr. De var för krångliga att odla.

Vi kan inte odla allt i Sverige, framförallt inte året om. Jag tror vi skulle bli väldigt beroende av länder där det går att odla proteinrikare föda. (soja tex)

Ett stort antal människor skulle svälta ihjäl. Till att börja med, framförallt i tredje världen dar djurhållningen är viktig för mat, värme och växtföljd.
Priset på spannmål skulle sjunka så mycket att växtodling utanför de rena slättbygderna i Sverige skulle försvinna och ersättas med främst gran.

Det vilda skulle naturligtvis anpassa sig men ett otal viltolyckor och skador på odlingar o trädgårdar pga. ökande grisstammar.

Jag skulle bli jäkligt rädd om min gamla skinnfåtölj...

Ska vi bli veganer behöver vi ju inte hushållsdjur alls. Grisar, kor, höns skulle ju försvinna. Skinnindustrin lär minska markant.

Är det vegetarianer som gäller anser jag att det blir mycket som kastas. Man tar inte vara på tjurar, tuppar osv. Vad gör vi av dom? Enbart djurmat? Slänger bort överflödet? Grisar, låter vi dom dö ut? Om man fortsätter jaga för att hålla friska stammar, vad görs med viltköttet? Slängs? Lämnas i naturen till rovdjur?

Miljöpåverkan vet jag för lite om för att uttala mig om.

Det är en ytterst liten del av det som blir kött idag som är naturbetare. Majoriteten av alla produktionsdjur kräver stora ytor odlingsareal för att producera foder. Det vore en mer intressant diskussion om folk höll sig till fakta i frågan.

Hästar, eller andra betesdjur, för nöje. Att ha husdjur är inte villkorat på att man äter djuren ;)
Nej, men hur har du tänkt hålla dem med foder om vi nu ska odla det vi själva äter? Menar du att vi ska använda mark till att odla foder till djur vi inte äter, istället för att odla mat till människor?

@Sassy Ytterst liten del? Globalt sett så tror jag du har fel, nu har vi iofs inte så mycket renar i Sverige, men de räknas inte till vilt. Likaså bönder i Afrika, Asien, Syd- och Latinamerika samt till stor del även i såväl Nordamerika och Europa har inte sina djur inlåsta utan utomhus strövande antingen fritt eller inhägnade. Många får klara sig på vad de hittar, många stödfodras och andra utfodras.

Det är en ytterst liten del av det som blir kött idag som är naturbetare. Majoriteten av alla produktionsdjur kräver stora ytor odlingsareal för att producera foder. Det vore en mer intressant diskussion om folk höll sig till fakta i frågan.

Om du håller dig till nöt och lamm (och vilt) producerat i Sverige?

@Sassy Ytterst liten del? Globalt sett så tror jag du har fel, nu har vi iofs inte så mycket renar i Sverige, men de räknas inte till vilt. Likaså bönder i Afrika, Asien, Syd- och Latinamerika samt till stor del även i såväl Nordamerika och Europa har inte sina djur inlåsta utan utomhus strövande antingen fritt eller inhägnade. Många får klara sig på vad de hittar, många stödfodras och andra utfodras.

Det finns bra siffror på hur stora delar av världens sojaproduktion som går till foder tex. Även i sydamerika ställs produktionen över från gräsbetande till feed lots. De djur som hålls som hushållsdjur i fattiga områden är en otroligt liten del av vår animalieproduktion, och även dessa har en miljöpåverkan med tex överbetning om de blir för många.

Om du håller dig till nöt och lamm (och vilt) producerat i Sverige?

Så är det en extremt liten del som inte fodras med odlat foder och går på någon form av odlad vall ja. (Viltproduktionen går inte att räkna in där, eftersom den inte styrs, eller åtminstone inte bör styras, av konsumtionssiffor.) Den stora förlusten i artrikedom är från ängsbeten, och det är en försvinnande liten del av Sveriges betesmark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka