Mammas
Trådstartare
Har bidragit till en bok, och eftersom jag inte ledsnar på ämnet tänkte jag att vi kan prata om det här med!
Texten om boken är:
Om du hade varit med och bidragit med en text, vad hade du skrivit om då? Vad är det som stör dig mest i den idealiserade bilden av hur en framförallt kvinnligt kodad förälder ska leva upp till? Om du inte är kvinnligt kodad, hur är papparollen att leva upp till, vad skulle du vilja dela med dig av i ämnet?
Mest av allt vill jag ha en diskussion om all dubbelmoral som finns, alla måsten som finns och som fanimig inte går att nå, utom på bekostnad av sig själv. Men vad tycker ni?
Texten om boken är:
Det heliga jävla moderskapet är en brutal och modig samling skamlösa berättelser om graviditeter och förlossningar, amning och flaskmatning, kroppsskador och själasår. Om verkligheten bakom den perfekta Instagrambilden och om det eviga, förbannade dömandet av morsor.
Med dessa texter vill vi få dig att glömma den där härliga mamman som alltid är så himla glad och självuppoffrande och klämmer ut ett barn med ett leende på läpparna, medan byxorna i vanlig storlek är på redan en kvart efter förlossningen. Hon är en chimär, ett ideal som orimliga normer har skapat men som få, väldigt få, orkar leva upp till.
Är det inte dags att det heliga jävla moderskapet, och alla förväntningar på det, ändrar riktning? Är det inte dags för oss att få vara världens bästa morsor men på våra egna villkor? Jo, det är fan dags. Nu.
Håll i er, för här kommer vi – och vi kommer aldrig mera skämmas!
Efterord av Stina Wollter
Om du hade varit med och bidragit med en text, vad hade du skrivit om då? Vad är det som stör dig mest i den idealiserade bilden av hur en framförallt kvinnligt kodad förälder ska leva upp till? Om du inte är kvinnligt kodad, hur är papparollen att leva upp till, vad skulle du vilja dela med dig av i ämnet?
Mest av allt vill jag ha en diskussion om all dubbelmoral som finns, alla måsten som finns och som fanimig inte går att nå, utom på bekostnad av sig själv. Men vad tycker ni?