Vad skulle du ändra på?

Chili

Trådstartare
Ni som har eget stall. Om ni fick ändra på två saker i ert stall, vad skulle det vara då? Är det saker ni inte har råd att göra eller saker som är helt omöjliga pga. planlösningen, ett ridhus som inte får plats? Om ni byggt ert stall själva, hur skulle ni göra det annorlunda idag?

Shoot! :)

Sv: Vad skulle du ändra på?

Äldre ladugård som min morfar har byggt.
Jag hade velat höja innertaket. Sen ett ridhus hade ju inte suttit fel för paddocken är redan bestämd.

Får svara själva också.

Vårt stall är en ombyggd ladugård. Så det jag önskar pappa hade gjort annorlunda är en bredare stallgång.

Det jag skulle vilja ha, har vi inte råd med riktigt. Det är en ordentlig ridbana där nuvarande är samt ett ridhus på en av åkrarna. Ridbana går an men ridhus är lite ekonomiskt svårt :p

Hmmm, att få drömma lite... :)

Jag skulle utan tvekan riva ut inredningen, lägga nytt golv (har trädgårdsplattor o jordgolv nu :crazy:) och sedan skaffa splitternya boxar med skjutdörrar. *drömmer*

om jag fick välja...ta bort gallret vid boxdörrarna så att hästarna kan kicka ut...men gången e så smal så hingstarna skulle komma åt varandra. skulle oxkså sitta fint med fungerande belysning i paddocken...har belysning men den kan bara vara på i 15 minuter annars blir det kortslutning...:(

Vårat stall äen en liten del av ett gammalt får/ko stall. dock så har vi höjt taket så det är inga problem nu =) men om jag fick ända 2 saker skulle det vara

1: Byta alla staket till runda trä stolpar med 4 cm vita el band
2: Bygga om så vi får 5 boxar i stället för 4 kolosala boxar som nu.

detta hade vatt drömmen sen finns de självklar annat små fix att göra men de e de största jag hade velat göra. nu har vi eke stolpar och vanliga el rep men de e så mkt snyggare med band å känns säkrare.

Har liksom många andra här mitt stall i en ombyggd lagård. Är under ständig renovering, men det jag känner jag verkligen skulle vilja ändra men har svårt att göra är att höja innertaket, det är verkligen på minimigränsen för stora hästar som det är nu. Sen skulle jag gärna vilja ha dubbeldörrar in i stallet och bred stallgång så jag kan sela ut hästarna där (har travhästar)

Jag byggde nytt 2004.
l_bild1.jpg

det jag ångrar var att jag inte byggde höloft på stallet. Nu har jag hö i garaget 50 meter bort men gubben vill eg ha garaget till bilarna...
& där det står foder har jag sadelkammare idag utan dörr ut bara dörr in i stallet. Men allt känns bra.

Jag har ett nybyggt stall som jag är jättenöjd med. Elektrikern är inte riktigt färdig ännu bara, men snart så.
Jag skulle nog ha viljat att sadelkammaren kunde varit något större, men den är ändå ok. Vad jag skulle vilja ha är en ridbana, samt ett par grusade större hagar att ha nu när det är så j-a lerigt. Jag skulle också vilja ha mycket mera mark till hästarna. Jag vill absolut ha en stor stock som uppbindningsplats på sommaren. Funderar också på att det vore fiffigt att ha vatten i foderförrådet så att man direkt där kan blötlägga tex. lucernen. Nu måste jag gå in på toan och ta vatten eller spolspiltan. Jag har dock uttag för vatten så det är lätt fixat om jag bara köper en kran & ho.
I sadelkammaren tänkte jag även göra fasta lådor intill två väggar, som även kan funka som sitt-soffa så man kan ha en fikahörna där.
//Jezz

Jag byggde nytt 2004.
det jag ångrar var att jag inte byggde höloft på stallet. Nu har jag hö i garaget 50 meter bort men gubben vill eg ha garaget till bilarna...
& där det står foder har jag sadelkammare idag utan dörr ut bara dörr in i stallet. Men allt känns bra.
Det var klokt att inte ha höloftet ovanpå stallet (brandrisk) Kanske kan sätta upp en lada brevid stallet istället?

Mitt stall då?: Mitt stall byggdes -02 och det jag skulle vilja var att göra om spolspiltan så att den inte är så trång och att lutningen mot golvbrunnen skulle ha varit större. Som nummer två skulle jag vilja ha ett ridhus. Men det får inte plats och dessutom skulle det kosta för mycket. Jag tror inte att jag kan motivera att lägga ner mer pengar på ett ridhus än vad jag någonsin lagt ner på boningshuset:D Däremot sk jag försöka dränera om ridvolten och utöka den så att den blir större. Det blir i alla fall en överkomlig summa pengar.

jag hade velat ha gummigolv i stallgång, och kanske även boxar. såna där rubber tiles som ser ut som gatsten. skitsnyggt, halksäkert och bra för min barfotade gammling.
men det är ju så dyrt och känns inte som ekonomin tillåter sånt slöseri. :p

ridhus vore ju skönt men lite overkill att ha det för en häst. har bra utebana som kan användas året om istället!

annars är jag nöjd, helt nybyggt och stort och luftigt. :)

I mammas stall (var väl "mitt" med så länge jag bodde där!).

*Belysning i paddocken.
*Uppgrusat vissa delar av vinterhagen så att det inte blir en leråker i dessa tider...

Där jag har hästen nu:

*Sadelkammaren dirket bredvid uppbindnings/skötsel plats. I nuläget måste man gå ut och in i ett annat hus.
*Fler utgångar från lösdriften, nu är det bara en i kortänden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 503
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 861
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 042
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar