Vad skule ni göra?

E

Elin-Jansson

Vad skulle ni göra om ni köpt en gård och ska bygga stall i före detta ko ladugård?
De har matbort i mitten och har inte plats på sidorna att bygga boxar (iaf inga godkända fölningsboxar) eller ingen bra stallgång.
Ska man spränga bort matbordet som är i mitten på hela "stallet" eller bara bygga vanliga boxar?
Jag vill ju ha godkända boxar och vill inte bygga lite halvdant och sen göra om vill ju göra rejält när jag ändå är igång. Har ju inte brottom att bygga stall men vill ju ha klart de innan jag flyttar in och de är runt 18-20 dagar.
Tack för alla svar!

Sv: Vad skulle ni göra?

Jag hade tagit bort "matbordet". Skall det göras bör det göras ordentligt, eller hur? :) Det kanske blir lite svårt att fixa iordning ett helt stall på så kort tid, så i första hand hade jag koncentrerat mig på att rusta upp hagarna så att hästarna har någonstans att vara, och annonserat efter någons avlagda vindskydd.

Sv: Vad skule ni göra?

Att ta bort foderbordet är nog en förutsättning för att få ett bra stall, om det inte finns plats för stallgångar på utsidan av boxarna, om du förstår hur jag tänker?

Jag hade nog byggt stallet ordentligt från början, inte gjort tilfälliga boxar som måste byggas om sedan.

Okej, men då måste man väll sementera när man sprängt bort matbordet? så de går att borsta gången som blir sen?
Hagar finns på gården som är iordninggjorda. Jag tänkte bygga 4 boxar först och sedan bygga till när jag har bett om tillstånd.

Foderbordet måste bort först, det är vanligast att man bilar bort. Att spränga innebär risk för skador på byggnaden. Därefter drar man lämpligen vatten och avlopp innan man gjuter nytt golv.

Utan att ha sett din ladugård så törs jag nog ändå säga att det kan bli svårt att hinna bila bort foderbord, gjuta nytt golv och bygga om till stall på 18-20 dagar.
Foderbordet bilar man bort, spränga ska man absolut inte göra. Nu vet jag inte hur kallt ni har det neråt landet, men ska man gjuta vintertid så måste man ha i åtanke att temperaturen i betongen ej får sjunka under 0°C innan den uppnått tillräcklig hållfasthet. Den kan ta permanent skada av för tidig frysning.
Efter 2-3 dygn med minst +5°C i betongen har tillräcklig hållfasthet uppnåtts för att betongen ska kunna tillåtas en temperatur under noll grader.
Om du måste flytta in hästarna om 18-20 dagar, så hade jag, om jag vore du, byggt upp provisoriska boxar (om det finns plats utan att ta bort foderbordet förstås) och sedan väntat till våren/sommaren med att bygga ordentligt. Då kanske du även hinner få ditt tillstånd och kan bygga upp alla boxar direkt.

okej. vatten finns draget in i ladugården och avlopp. jag ska börja den 1 april med att bila bort foderbordet och då är de nog runt 5 plus annars får jag väll sätta på elementen som fanns i ladugården. Jag får hjälp med att bygga stallet. har byggt stall tidigare och 4 boxar tog runt 4-5 dagar att bygga. de är ju hur lång tid de tar att bila bort ett matbord runt 15-20 meter långt och ca 20-30 cm högt?

Beror helt på hur mycket folk och hur bra maskiner ni har. Passa på att rita var ni ska ha framtida spolspilta, rengöring för träns etc så ni drar avlopp och vatten där det ska vara INNAN ni gjuter golv.

Det du nu ger dig in på har vi gjort i vårt stall. Som flera skriver så måste foderbordet bilas bort. Ett tungt och tidsödande jobb. Därefter måste du gjuta så att det blir en hållbar gång. Vet inte vilket K-värde som är standard nu. Lycka till med ditt stall!

avlopp och vatten är redan draget i ladugården...
tack så mycket. :)

Kom ihåg att skall ni bygga för fem hästar eller fler så måste ni ha förprövningstillstånd från länsstyrelsen.

Vi har oxå köpt en gammal kogård :) Vi har inget stort foderbord, men en foderkant vid båsen. Vi skall bila bort den kanten och sedan så gjuter vi ett helt nytt golv ovanpå alltihopa (över gödselränna o tegelgolvet i grisbåsen). Vi har haft gården i ett halvår snart och inet börjat än :angel: Men vi har en fin ligghall där hästarna bor så det går ändå.

Är det ett stort foderbord så har jag hört att det finns en bil-robot, alltså inte en som man måste stå o hålla i själv utan en som går på hjul som man kör med handkontroll.

Jag ska bygga 4 boxar först sen får vi se hur jag vill ha de :)
Vart hittar man en bil-robot?
Men tack så mycket :)

jag hade oxo absolut tagit bort bordet.
vet ju inte hur det är i just din ladugård, o måste medge att jag inte till 100% vet vad bila betyder:o men i svärmors gamla ladugård så är betonglagret i foderbordet inte såå tjockt, det har gått att slå med slägga,o få sönder betongen, sedan är det sand under.

bila betyder typ hacka bort med maskin. Ja det kan vara ett "ihåligt " foderbord men de märker de när de börjar, bilutrustning kan man ofta hyra på vissa firmor.

Vi hade ett grisstall med gamla foderrännor och bord.

Första delen gjorde vi själv genom att hyra en bobcat med skopa och bila som det gick att växla mellan. Tog ca en dag för att hacka sönder golvet i ena halvan (ca90 kvm) Sedan handgrävde vi ut allt för det var så mycket stora stenar som maskinen inte kunde hantera som vi fick gräva NED så det tog ett tag, 5 personer ca 7 dagar. Andra delen av stallet (ca 110 kvm) tog det en kille med bobcat fem eftermiddagar att tömma själv. (Där fanns tack och lov inga småberg i den delen.)

Rördragning, makadam och packning av makadam tog ca tre dagar.

Gjutning gjorde vi i två omgångar, tog knappt två timmar varje gång, men då har vi betongfabriken nära inpå. Gick att gå på dagen efter.

Före:

24813386.jpg

Under arbetet:

24813388.jpg

Grund/makadam:

24813390.jpg

Gjutning:

24813391.jpg

Klart!

25307855.jpg

25307853.jpg

Här hade vi inte satt in belysning än men ändå ljust och lättarbetat.
Spolbox, foderrum, sadelkammare och 4 boxar på 4x3,5 m i ena halvan samt en lösdrift/storbox på drygt 80 kvm i andra halvan.

Blev väldigt bra tycker jag men allt som allt tog det två år för att vi valde att göra i princip allt själva.....

Lycka till med ditt stall!

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin... 2
Svar
28
· Visningar
3 928
Senast: tanten
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 736
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 803
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31