Vad skall ni göra med hingst åringarna

Rotterö

Trådstartare
Skall ni kastrera dom eller ej?
Vad tränar ni på nu när de kommer hem från betet?
Berätta lite vad ni har planerat.

Själv har jag inte bestämt mig än. Skall man kastrera eller ej??
Kan han ¨gå med dräktigt sto under vintern? + 2 vallackar

Om en åring fått tre grund vacsinationer sista i aprill skall han ha nästa 2005 aprill ? Eller skall han ha spruta nu igen ?
En massa dumma frågor som jag funderar på. Skall hämta honom från betet 1 sep :confused: :confused: :confused:

Jag ska behålla min hingstar oskurna. Tanken med dem är att de ska visas på hingstpremiering. Hade det inte varit så skulle jag ha skurit dem nu i höst.

I höst och vinter ska jag tömköra dem och vänja dem vid skaklar för att framåt våren spänna för dem.

Är stoet bara dräktigt så är det inget problem att de går ihop med henne.

Men om stoet resorberar/kastar så finns det ju stor risk att han betäcker sin mamma...
Jag skulle INTE rekommendera någon att ha hingstar ihop med ston, speciellt inte om dom är så nära släkt.

Ja hon är dräktig. Hon går med 2 vallackar nu. men skulle villa ha åringen där också. Om jag kastrerar honom då är det inga problem??
Skulle igentligen visat honom i maj. Men det går inte om jag kastrerar honom.
Har inga andra möjligheter.
Vissa säger att det inte går att ha dräktiga ston och hint årig hingst ihop ??

Jag har haft hingst gående ihop med dräktigt sto och det gick alldeles utmärkt. Han lärde sig att inte vara allt för framfusig.

Jag skall inte kastrera min åring. han har fått så bra kritik att vi (jag/nästa ägare) skall spara honom till nästa höst och visa på hingstpremiering då.
Det är en ponny - welsh cob - ej halvblod. :love:
han skall gå med en valack i vinter och flyttar den så får han gå själv.

Problemet är att bara för att det fungerat för dig så är det inte säkert att det fungerar för någon annan.
Jag skulle då INTE ha en hingst ihop med en fölmärr..

AM

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka