vad skall jag tänka på sen då?

vinkelina

Trådstartare
idag skall jag äntligen skicka iväg min lilla tös till hingsten. hoppas att hon är brunstig, de syns int så bra på henne, men bakbenen börjar vara lite kladdiga.

men vad skall jag tänka på sen, när hon kommer hem tillbaka, skall stanna 3-4 dagar om de är i rätt fas.

så mycke har ja förstått att hon skall ta de lugnt de 30? första dagarna så att fostret fastnar. men vad menas med lugnt. ingen ridining alls, promenadridning, lättare arbete

Sv: vad skall jag tänka på sen då?

Det är ju inte självklarhet att hon tar sig på första brunsten.

Mitt sto är iväg nu, blev inte dräktig på första och hon är i andra brunsten nu och blir betäckt igen (för hand). Hon stannar hos dem tills hon blir dräktig, inget åkande fram och tillbaka.

Rida kan du nog göra men inte iväg och tävla/träna eller utsätta hästen för situationer där hon kan bli stressad osv.

vet att de kanske inte lyckas på första försöket, hon har lite åldern emot sig.... men man måst ju planera som om de skulle gå :)

Givetvis!
Hur gammal är hon då? Är det första?

Min är 13, det är första fölet. Hoppades hon skulle ta sig på första brunsten men får väl hoppas på denna nu då! Hon får minsann gå kvar tills det lyckas, jag SKA ha fölis :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 810
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 948
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka