Vad skall jag ge för foder?

M

Microbe

Jag undrar lite kring kraftfoder & foder överhuvudtaget. :confused:

Jag har snart ett varmblod hemma, som är ca 157mkh. Jag skall träna och rida 6 dagar i veckan. Två till tre dagar i paddocken, då lätta nivåer med hoppning (ca 1 möjligtvis två gånger, då utbyte med dressyrpass) och dressyr ca 1 eller två dagar. Alltså En dag hopp, en dressyr, samt välja någon utav dom till antingen dressyr eller hopp. Lätta nivåer dock! Hästen är normalstorlek, varken tjock eller smal och har inte lätt för att "rasa" i vikt. Samt inte heller "lägga på sig".

H.J.Ä.L.P!

Sv: Vad skall jag ge för foder?

Du måste ha analysvärdena på grovfodret för att kunna göra en korrekt foderstat. När du har det kan du använda gratistjänsten på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder för att räkna ut en grundfoderstat. När du ser hur hästen svarar kan du vid behov öka/minska fodergivan för att passa din häst. Har du inga analysvärden så får du chansa och "fodra med ögat", då kan en metod vara att ge samma som en annan häst i samma stall, en som verkar lagom i hull och som gör ungefär samma arbete och är ungefär lika stor som din häst.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 796
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka