Vad ska vi ändra?

H

Happy

En vän har en häst, 8 år, 172 cm i mankhöjd, 75% fullblod och 25% halvblod. Runt 650 kg? Valack i mycket lätt träning. Just nu rids han ca 20-30 min i skritt och lite trav, ska ökas på sakta. Hästen köptes i underhull i sep/okt och har sedan dess inte gått upp i hull, men inte ner heller. Med underhull menar jag att det är för lite fett över revbenen, det är inte katasrof och hästen är pigg och glad, men ägaren vill ha mer! Avmaskades igen i december, men tänderna vet vi inte. Från början gick han på 12 kg hö, 1 kg Krafft grund och 0,5 kg Krafft protein =113 MJ och en kvot på 6,2.
Nu äter han 14 kg hö, 1 kg Krafft Pluss Grön och 0,2 kg Krafft protein =124,4 MJ och en kvot på 6,4. Nuvarande foderstat har han haft i snart 2 månader, den första sedan oktober. Står på spån.

Varför går han inte upp i hull? Behöver han ännu högre MJ? Vad bör man ändra på?
Höet har 8 MJ och 38 g smb rp per kg foder. (Mineraler minns jag inte.) Han kan äta mer om han får, men det är svårt när han går med en tjockis i hagen. Är ute minst 9-11 h per dag i stor hage. Pigg och glad att rida.

All hjälp är bra hjälp! :)
 
Sv: Vad ska vi ändra?

Din häst låter mycket lik min, så jag kan dela med mig av mina erfarenheter.
Min häst är lika stor som din och lika gammal, även han med fullblod i sig.
Jag har haft honom i tre år och två av dom åren har han varit tunn. En period var han på gränsen till mager. :cry:
Han har varit väldigt svår att få upp i hull, trots att jag har haft lucernhack, soja, hippo alfa och dylikt kombinerat med ett normalhö.
Sista året har han dock tagit sig enormt bra i hull.
Största anledningen tror jag är att jag har fodrat med hösilage av mycket högt proteinvärde senaste året.
Han ligger på en kvot på 7-8 idag.
Aptiten är mycket bättre, nu får han i sig minst 12-14 kg hösilage per dygn. I övrigt äter han bara lite havre och betfor.

Idag är han dock på gränsen till fet (faktiskt). :angel:
Delvist beror det på att han är skadad och rör sig väldigt begränsat (tränas inte, skrittas bara).
Det konstiga är att han har musklat på sig över korset, trots att han inte tränas. Så jag utgår ifrån att det är helt foderrelaterat.

Några saker jag har lagt märke till som verkar haft betydelse på min häst är att grovfodrets kvalitet är a och o.
Han hade svårt att gå upp i vikt så länge det var liten och begränsad giva i hagen även om den totala dygnsgivan var den samma. Det blev bättre så fort det fördelades jämnare över dygnet.
Jag hade en tandläkare som behandlade honom. Han hade lite hakar i munnen.
Jag har bytt stall till en stallmiljö som är bättre på alla sätt.

Några tips till dig; :idea:
Låt en tandläkare kolla tänderna för säkerhets skull.

Ta ut "tjockisen" ur hagen under några timmar och låt din häst äta mer i hagen. Det är många timmar i hagen....
Alternativt hitta en mer "fodermässigt" bra hagkompis.

Höj kvoten till minst 7-8 i foderstaten. Lucernhack är alltid ett bra komplement om du inte har möjlighet att få tag på bättre grovfoder.
Komplettera med olja.
Öka kraftfodret.
Ge fri tillgång på grovfoder (helst i hagen också).

Till sommaren, var försiktig med att släppa på betet.
Kolla honom regelbundet så han inte tappar hull.
Fullblod med känsligt skinn är mer känslig för insekter och rör sig därför mer.
Stalla ev upp honom delvist under dygnet.
Låt honom inte enbart gå på bete efter juli. Stalla upp och stödfodra så du kan ge minst 2 mål i stallet.
Stödfodra hela betesperioden.

Sist, men inte minst räkna med att det tar tid med stora hästar.
Om hästen var i underhull i oktober så kan man räkna med att den gick för länge på bete och att det delvist beror på det.

Hoppas det kunde vara till lite inspiration. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska vi ändra?

JÄTTEBRA HJÄLP!!! TACK SÅ MYCKET!!! :bow: :bow: :bow:

Tyvärr är det svårt att byta hagkompis, men den andra hästen behöver egentligen mer hö, så jag kan nog kanske få henne att öka på lite... Annars ska jag prova alla dina råd!! Tack Tack Tack igen! :bump:
 
Sv: Vad ska vi ändra?

Happy skrev:
JÄTTEBRA HJÄLP!!! TACK SÅ MYCKET!!! :bow: :bow: :bow:

Tyvärr är det svårt att byta hagkompis, men den andra hästen behöver egentligen mer hö, så jag kan nog kanske få henne att öka på lite... Annars ska jag prova alla dina råd!! Tack Tack Tack igen! :bump:

Oj, de tipsen VAR till stor glädje. :o Vad roligt! :)

Munkorg kan kanske vara ett (grymt) alternativ till hagkompisen som inte lider av underhull. :crazy:
Eller det kanske bara var ett vidrigt tips. :crazy: Stackars häst! :cry: Skojade bara :p

Hur som helst, lycka till och hör gärna av dig om du har mer frågor på vägen. Det vore roligt!
 
Sv: Vad ska vi ändra?

Haha, tjockis-hästens matte skulle svimma om vi la fram ett förslag om munkorg! ;)

Jag ska prova dina tips så berättar jag hur det går, och frågar om jag behöver.... Så roligt med "folk" som ställer upp! :)

Tack igen!! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp