Vad ska sparas?

Septicemia

Trådstartare
ber moderator flytta tråden omd en ligger fel - var osäker på var den borde ligga.

Är numera hästlös, och komemr vara i minst ett år, kanske väldigt lång tid framöver.
Har utrustning till både ponny och häst, att utrusta en hel ridskola med :angel: känns det som.
Mycket ska säljas, men vad ska man spara? När jag plockar bland alla grejerna vill jag egentligen inte göra mig av med något, skydden jag tycker så mycket om, tränset som är så fint osv...;)

Jag kan omöjligt ha allting hemma, det får inte plats. Jag hade behövt ett helt stall för att få plats med allting känns det som.
Det finns vissa saker som är givna "säljes-prylar" och andra som defintivt ska sparas. Men var drar man gränsen?

Några exempel
Lindor - säljas/behålla? (syftar på lite dyrare, typ equiline)
Lädersenskydd, samtliga över 1000-lappen nya.
Ridtäcken?
Märkesgrejer öht? Schabrak, grimmor, träns?

Hjälp mig! Jag kan inte ha kvar mer än lite småplock. Min fina GS filt ska självklart vara kvar, likaså Stübbentränset samt ponnyns första grimma. Men allting annat? Risken är väl rätt stor att det ligger och samlar damm ett bra tag, och när/om det blir tal om hästar igen, kommer det då vara användbart eller helt onödigt?

Sv: Vad ska sparas?

Jag är en hamster så jag hade sparat det som jag kunde användt till en ny häst så småningom. Defenitivt märkesprylar övrigt hade jag sålt/släng. Ponnyprylar hade jag gjort mig av med samtliga (har iofs en nostalgi grimma från en av mina första ponnys)

Jag har samlat som en hamster från tidigare hästar. Och kommit fram till att det enda jag sparar är de riktigt dyra sakerna som jag tycker så där speciellt mycket om.

Täcken, lindor, schabrak etc känns väldigt ofräscht oh gammalt när nästa häst kommer, då vill jag ändå köpa nytt och fräscht.

Ponnygrejor är ju inget att spara på om du inte tänker skaffa ponny igen. Förutom då de sakerna som har personligt värde för dig, jag har t.ex. sparat en uppsättning ponnylindor och ett schabrak för d-ponny för att jag har sytt dem själv.

När det gäller stor häst så kan man tänka så att det inte är säkert att nästa häst kommer att ha samma storlek på sakerna. t.ex 135 täcken kanske inte passar för hästen har 145 och då är de i 135 inget att ha för dig. Även fast nästa häst kanske inte ska vara större så kan den ju vara annorlunda byggd och därför dra en annan storlek. Saker i strl. full t.ex. träns o sånt är ju troligt att den nya hästen kan ha. Så då skulle jag t.ex. spara något/några finare träns som du tycker är bra. Billigare saker i sämre kvalitet kan du ju alltid köpa nytt. Och dessutom med läder så finns det ju risk för att det far illa om du inte kommer ihåg att smörja eller så. T.ex. en martingal skulle jag inte spara, det kan du köpa nytt och det kostar
inte massor heller (om du inte har någon märkesvärsting dvs.)

Sen kommer det ju alltid nya grejor så t.ex. de täckena du har nu kanske du har tröttnat på om 1 år och vill ha mer moderna eller finare täcken.

Någon grimma kan alltid vara kul att ha för minnenas skull. Jag ångrar idag att jag inte har sparat en grimma från varje häst jag haft.

En annan sak...du kanske dessutom inte köper en ny häst förrän om flera år, saker kan ju komma emellan. Och då kanske det kan vara bra att ha pengarna, du får genom att sälja hästsakerna, till något annat.

Ang. märkesgrejor så skulle jag spara det som jag tycker är det finaste, om något är lädergrejor så skulle jag först fundera över om jag kan förvara lädret och ta hand om det på ett bra sätt tills en ny häst kommer...annars är det som sagt bättre att köpa nytt sen istället.
Sen en annan aspekt är ju andrahands värde. kostar t.ex. benskydden 1500kr nya och man får ut 300 kr begagnat...då tjänar man ju på att behålla dem.

Mycket tankar och funderingar blev det, hoppas du blev något klokare av det :)

Spara på kvalitetsgrejerna i läder som kommer att hålla och gå igenom med jämna mellanrum vilka saker du kan tänka dig att behålla, kanske i samband med att det är lite knapert i kassan... Utrustning av tyg kan börja lukta efter ett tag, men om de inte ska användas på bara ett år (som du skrev), så tror jag inte det är någon fara.

Tycker du ska spara de dyrare märkessakerna, så som benskydd, lindor, täcken osv. Den dagen du får häst igen, är det skönt att ha lite saker, så man inte behöver köpa precis allt på en gång.
Resten av sakerna kan du ju försöka sälja, iaf de saker du tycker är av "säljbar" kvalitet.

Själv sparar jag precis allt. I sommar har jag rensat, och facktist lyckats slänga flera URTVÄTTADE schabrak och vojlockar, och lite andra småprylar. Men mkt blev kvar, kan bara inte med att slänga saker, som facktist kan vara till användning ngngång, fast sakerna är lite slitna och fula.

Jag har sparat nästan allt ända sedan B-ponnytiden. Tur var ju det när jag stod en dag och skulle sätta ett hackamore på den nuvarande hästen. Sidostyckena var ju på tok för långa för att få det att sitta bra. Bara att plocka fram B-ponnyns gamla träns och sno sidostyckena från :idea:

Haha, hamster brukar mor min kalla mig!

Liknande trådar

Äldre Hemmet börjar bli fullt av diverse saker, och frågan är om man behöver allt? Saker som man kan behöva, men inte just nu... Jag menar...
Svar
19
· Visningar
1 036
Senast: Gimlan
·
Utrustning Började plugga på universitet i höstas och flyttade samtidigt hemifrån. Alltså var hästen tvungen att säljas... Skickade med den mesta...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Kaki
·
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 786
Senast: Kratus
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama