Sv: Vad ska räknas som bra?
Det finns väl inget "bra" svar på den frågan. De första frågorna som man bör ställa sig är: "Vad är mitt mål?"
Då kan man utifrån detta svar leta ett sto som passar "målet". Ska man föda upp för att sälja, så måste man också tänka kommersiellt. Vad vill marknaden ha? Marknaden är idag äckligt kräsen och det är nästan kört om man inte har "det bästa".
Ska man föda upp för att behålla kan man tänka annorlunda. Det får finnas mer "hjärta" i hingst- och stoval, men samtidigt kanske man ändå bör tänka på kvalité i alla fall.
Det är också viktigt att man är ärlig mot sig själv när man bedömer ett eget stos kvalité. Det är lätt att övervärdera ett sto som inte har meriter på pappret. "Hon tränade ju så bra..." Gjorde hon verkligen det? Fanns det potential att hon skulle kunna gå 1.14 och hålla ihop? Eller gick hon sönder vid 1.20? Kom också ihåg att det är unghästmeriterna som är de som har något värde när man bedömer avelspotentialen i hingstar och ston.
Jag tycker att BLUP är ett bra redskap, utan att det är en lag. BLUP ger en fingervisning av potentialen. OBS! Nedanstående måttstock är ett exempel och GIVETVIS finns det massor av undantag med ston som har lågt BLUP, men ändå lyckats i aveln. Tänk på att en individ sjunker med i snitt 0,9 enheter per år. (Ett sto sjunker generellt sett därför ca två enheter från seminering, tills att du har en 1,5-åring att sälja.) Därför har äldre individer oftast lägre BLUP.
120+ : Ett kanonsto! Fungerar mycket bra att använda kommersiellt.
115-119 : Duger fortfarande bra för kommersiellt bruk.
110-114 : Kan duga kommersiellt, men man får vara mer vaksam. Är stoet gammalt. Är det härstamningen eller tävlingsprestationerna som drar ner? Ett sto i denna klass duger oftast mycket bra för eget bruk.
105-109 : Får det svårt kommersiellt, även om det finns undantag. Duger oftast fortfarande bra för eget bruk.
100-104 : Här är det få ston som duger kommersiellt. Jag skulle också börja tveka för att använda för eget bruk. Hjärta eller hjärna?
95-99 : Kört kommersiellt... Mycket tveksam, om jag skulle använda för eget bruk...
94 - : Har jag svårt att rekommendera för avel. I så fall handlar det mer om reproduktion, än ett uttalat avelsmål.
En annan måttstock som jag hörde att ASVT:s tidigare guru Olle Jönsson hade. "Har stoet vunnit lopp som 3-åring, duger hon oftast bra i aveln."
Återigen, BLUP är ingen lag, men ett bra redskap om att få en oberoende vägvisare om individens potential. Om ett sto har lågt index, så kan man fundera på varför... Har man en godtagbar orsak, så kan man "räkna om".