Vad ska räknas som bra?

Masse

Trådstartare
Finns ju några trådar där det finns ärliga svar på att vissa ston kanske inte är de bästa i aveln. OM man vill ha fram en bra travhäst.
Så jag undrar var sätter man gränsen för vad som ska kallas en bra avkomma? Eftersom jag precis har börjat med travavel så är det intressant att veta vad som ska kallas för bra ;)

Sv: Vad ska räknas som bra?

Finns ju några trådar där det finns ärliga svar på att vissa ston kanske inte är de bästa i aveln. OM man vill ha fram en bra travhäst.
Så jag undrar var sätter man gränsen för vad som ska kallas en bra avkomma? Eftersom jag precis har börjat med travavel så är det intressant att veta vad som ska kallas för bra ;)
Jag har bara avlat på egna ston, och där ser man ju alltid något som är bra....:crazy:
Men skulle jag köpa in ett så tittar jag på tidighet. Första start som sen 4 åring går inte hem här oavsett stam. Ett sto ska ha startat i tidig ålder (tvååring eller tidig 3) och gjort hyfsat ifrån sig. Hennes mamma och pappa bör också ha startat tidigt. Hingsten ska har hög % startande avkommor, men behöver inte alls tillhöra klicken dyrast eller mest eftertraktad.
Vad som är en bra avkomma är enligt mig princip omöjligt att svara på.
Nu när tvåårs starterna kommer igång sitter jag och bläddrar bland deras stammar, och när vissa hingstar återkommer hela tiden och ibland är det fler än 1 i samma lopp, då är den intressant för mig det kommande året att betäcka med.
gulan

Det finns väl inget "bra" svar på den frågan. De första frågorna som man bör ställa sig är: "Vad är mitt mål?"

Då kan man utifrån detta svar leta ett sto som passar "målet". Ska man föda upp för att sälja, så måste man också tänka kommersiellt. Vad vill marknaden ha? Marknaden är idag äckligt kräsen och det är nästan kört om man inte har "det bästa".

Ska man föda upp för att behålla kan man tänka annorlunda. Det får finnas mer "hjärta" i hingst- och stoval, men samtidigt kanske man ändå bör tänka på kvalité i alla fall.

Det är också viktigt att man är ärlig mot sig själv när man bedömer ett eget stos kvalité. Det är lätt att övervärdera ett sto som inte har meriter på pappret. "Hon tränade ju så bra..." Gjorde hon verkligen det? Fanns det potential att hon skulle kunna gå 1.14 och hålla ihop? Eller gick hon sönder vid 1.20? Kom också ihåg att det är unghästmeriterna som är de som har något värde när man bedömer avelspotentialen i hingstar och ston.

Jag tycker att BLUP är ett bra redskap, utan att det är en lag. BLUP ger en fingervisning av potentialen. OBS! Nedanstående måttstock är ett exempel och GIVETVIS finns det massor av undantag med ston som har lågt BLUP, men ändå lyckats i aveln. Tänk på att en individ sjunker med i snitt 0,9 enheter per år. (Ett sto sjunker generellt sett därför ca två enheter från seminering, tills att du har en 1,5-åring att sälja.) Därför har äldre individer oftast lägre BLUP.

120+ : Ett kanonsto! Fungerar mycket bra att använda kommersiellt.
115-119 : Duger fortfarande bra för kommersiellt bruk.
110-114 : Kan duga kommersiellt, men man får vara mer vaksam. Är stoet gammalt. Är det härstamningen eller tävlingsprestationerna som drar ner? Ett sto i denna klass duger oftast mycket bra för eget bruk.
105-109 : Får det svårt kommersiellt, även om det finns undantag. Duger oftast fortfarande bra för eget bruk.
100-104 : Här är det få ston som duger kommersiellt. Jag skulle också börja tveka för att använda för eget bruk. Hjärta eller hjärna?
95-99 : Kört kommersiellt... Mycket tveksam, om jag skulle använda för eget bruk...
94 - : Har jag svårt att rekommendera för avel. I så fall handlar det mer om reproduktion, än ett uttalat avelsmål.

En annan måttstock som jag hörde att ASVT:s tidigare guru Olle Jönsson hade. "Har stoet vunnit lopp som 3-åring, duger hon oftast bra i aveln."

Återigen, BLUP är ingen lag, men ett bra redskap om att få en oberoende vägvisare om individens potential. Om ett sto har lågt index, så kan man fundera på varför... Har man en godtagbar orsak, så kan man "räkna om".

..men ändras blupen då ? Min ena märr har 118,074 i blup..har ju inte så himla bra meriter själv...men det kan väl gå upp o ner beroende på vilket år det är.

..men ändras blupen då ? Min ena märr har 118,074 i blup..har ju inte så himla bra meriter själv...men det kan väl gå upp o ner beroende på vilket år det är.

Ja! Absolut kan den gå upp eller ner, men generellt sett så sjunker snittet för varje årskull med 0,9 enheter.

Om ditt sto (och hennes närmaste släktingar eller avkommor) har presterat exakt som förväntat, så kommer hon att sjunka med ca 0,9 enheter. Om hon presterar bättre, så kan hon stå kvar. Om hon presterar mycket bättre, så kan hon till och med öka! Skulle hon prestera sämre, så kommer hon förmodligen att sjunka med flera enheter. BLUP är en förväntning av avelspotentialen, sedan justeras den varje år utifrån de nya siffrorna som matas in...

Ditt sto har 118, vilket är riktigt bra! 0,74 är "säkerheten" hur troligt det är att 118 är "rätt". Det är sådeles ett ganska osäkert tal. Vissa avelshingstar har säkerheter på 0,95 och högre = säkert tal. Ett sto kan rimligen aldrig bedömas lika säkert som en avelshingst, i och med att de aldrig kan få flera hundra avkommor... Ett sto med över 0,85 har relativt hög säkerhet i sitt tal och har troligen 6-7 avkommor som är 4 år eller äldre.

ok, kollade och hon har en äldre helsyster(miljonärska) med 119 och ännu en annan helsyster med 111 i blup....samt en med samma blup ...många helsystrar är det :)

Håller med om att blup ger en bra fingervisning. Kom ihåg att de ska jämföras med snittet i sin årskull. 118 är förresten väldigt högt! Sen är mitt tips att släppa prestigen o gå bakvägen istället. Utgå från de som får resultat gång på gång, o försök att kopiera deras tänk. Kanske med nån egen liten förändring/försök till förädling för att det ska bli roligare. Ludde tex är ganska given, sen har du ju Via här som har fantastiskt fina uppfödningar tycker jag. :-) domino är ju en av de bästa i kullen, helt klart. Finns det genvägar så ska man försöka hitta dem anser jag. :-)

Jag förstår att det är svårt att precisera vilket kanske är en av anlednigarna till att också undrar. Jag har ju använt eget huvud efter en massa rådfrågning än så länge. Mina ston som har tidigare avkommor uppfyller i alla fall kraven på start som två- treåring både för sig själv och avkommorna, om det inte kommit skada/sjukdom ivägen. Dessutom är de skador jag känner till inte av träning/tävling utan rena olyckor.
När det gäller blup så har jag haft det som riktmärke. Två av mina ston som nog ändå får räknas som äldre har faktiskt fått höjd blup. Vilket jag väl då får tolka som att det finns lyckade avkommor.
En av dem kvalade in till Derbykvalet och det ska väl vara de allra bästa fyraåringarna? En annan har då nu som treåring på sju starter fyra vinster och lite över 200 000 insprunget. Det bör man väl kanske också räkna som en lyckad avkomma eller?

Men som uppfödare med marknadsläge som det är idag kanske min förstfödde travhäst ska räknas som lyckad. För han är såld nu som ettåring och jag hade flera köpare på honom utan att annonsera. Gick snabbt som tåget till och med. Så nu får jag se om han blir lyckad på banan också för då får han väl verkligen räknas som en bra uppfödning.

Vilka av era avkommor räknar ni som "lyckade" ?

Hmm...är inte uppfödare i första hand. Utan köper/äger hästarna för tävling, men vi föder även upp lite själva nu också... men tycker det är väldigt roligt med just stamtavlor och har ju valt ut alla unghästar som vi har nu utifrån stam. Köpte alla fyra som är födda 08 innan de var födda. Det är första kullen av unghästar vi satsar på. Men kommer ju fler underifrån, även egna då. Mest lyckad är givetvis On track piraten som Eva Koch fött upp, övriga får väl visa framöver om de är lyckade. Men ser bra ut på ett par till av dem tycker jag. Men för att de ska räknas som bra uppfödningar...tja, kvalar de in till något större lopp är det givet för mig. Då är de mer än bra :-) Annars kanske jag skulle sätta gränsen vid en 3-400.000 insprunget i karriären iallafall för att klassas som en bra uppfödning. 150-300 ok. Under det så är det ganska dåligt... nåt sånt är väl min subjektiva uppfattning.

Ja då tycker jag att det känns som jag inte är helt fel ute. Men jag vet ju att det är långt kvar innan jag faktiskt vet vad jag gör.

Jag tittar inte alls på blup, men kan däremot konstatera att blup och jag i många fall är överens.
Undantag finns det dock, tillexemel vår favoritmärr Hillary Clinton. Hon har i dagsläger ett blup på 99 ... Nu är iofs hennes pappa gammal vid det här laget också, men största anledningen till det låga bluptalet är att hennes pappa har verkar i frankrike och alltså knappt har några avkommor med i vår statistik.

Hillary som då ligger under medel enligt blup har lämnat två V75 hästar varav en har tjänat strax över 800 000. Treåringen har vunnit och tvååringen är redan kvalad. En av avkommorna i startbar ålder är ostartad, vilket beror på hållbarhetsproblem pga att hon ser ut som hej kom och hjälp mig i benen. Det gör dock ingen annan av avkommorna, så det skyller vi på hingsten ;-) Alla övriga avkommor har segrat.
Detta tycker inte jag är en märr som ska ha ett blup på 99.

Zelda som har lämnat Alfas Domino samt en V75 häst, har endast 103 i blup.

Jag tittar inte heller på blup. Jag har ett sto med ett blup på 94 - hon har lämnat en avkomma som vunnit & placerat sig i stora lopp som 2- & 3-åring och som nu har ca 1,5 mkr på kontot. En annan avkomma går troligen V75 innan året är slut om inget oförutsett händer. Han var dock inte tidig. Två avkommor har förolyckats unga.

Ja ditt sto är ju en märr som vem som helst skulle vilja ha i avel.

Oj, vill hon inte ta sig? Så himla tråkigt! Hoppas att det går vägen iallafall!

Oj, vill hon inte ta sig? Så himla tråkigt! Hoppas att det går vägen iallafall!
Nä, hon vill inte ta sig i år. Hon tog sig inte förra året heller men det kan hända när hon har föl vid sidan. Just nu känns det inte värt pengarna att försöka nästa år om det inte tar sig nu...:cry: Tack och lov fick vi stoföl (äntligen!) förra året så det är ju ändå en tröst.

Undantag finns det dock, tillexemel vår favoritmärr Hillary Clinton. Hon har i dagsläger ett blup på 99 ... Nu är iofs hennes pappa gammal vid det här laget också, men största anledningen till det låga bluptalet är att hennes pappa har verkar i frankrike och alltså knappt har några avkommor med i vår statistik.

Hillary som då ligger under medel enligt blup har lämnat två V75 hästar varav en har tjänat strax över 800 000. Treåringen har vunnit och tvååringen är redan kvalad. En av avkommorna i startbar ålder är ostartad, vilket beror på hållbarhetsproblem pga att hon ser ut som hej kom och hjälp mig i benen. Det gör dock ingen annan av avkommorna, så det skyller vi på hingsten ;-) Alla övriga avkommor har segrat.
Detta tycker inte jag är en märr som ska ha ett blup på 99.

Zelda som har lämnat Alfas Domino samt en V75 häst, har endast 103 i blup.
Hillary: Ja, And Arifant har inte lämnat så mycket av värde med sina avkommor som är födda i Sverige. Därför drar han ner henne. Vi vet, vilket inte BLUP tar hänsyn till, att And Arifant varit lyckosam i Frankrike.
V75-hästar har sällan någon påverkan på BLUP-talet, eftersom det oftast är prestationer som äldre och de har låg arvbarget. Kvallopp har heller inget utslag i BLUP. Att 3-åringen har segrat i år påverkar inte BLUP:en ännu. Däremot är det säkert positivt när BLUP-talen räknas om vid årsskiftet och 3-åringarna (de födda 2008) också kommer in i "systemet".

Zelda: Har nog bra chanser att öka sitt BLUP när Alfas Domino får sitt BLUP-tal vid årsskiftet. Synd bara att han galopperat bort så mycket pengar. BLUP tar inte hänsyn till grymma upphämtningar och bortgalopperade förstapris. Det är bara själva resultaten som räknas...

Jag tittar inte heller på blup. Jag har ett sto med ett blup på 94 - hon har lämnat en avkomma som vunnit & placerat sig i stora lopp som 2- & 3-åring och som nu har ca 1,5 mkr på kontot. En annan avkomma går troligen V75 innan året är slut om inget oförutsett händer. Han var dock inte tidig. Två avkommor har förolyckats unga.
Nu vet jag inte vilket sto du har, men V75-meriter sällan någon påverkan på BLUP om hästen inte segrar där som 3- eller 4-åring. I viss mån även som 5-åring, men inte så mycket. Om han inte var tidig, så drar han ju ner BLUP. Lika så bör ju meriterna från 3-åringsloppen dra upp BLUP. Det är som sagt många faktorer som vägs samman i BLUP.

Att två avkommor förolyckats som unga drar ju ner BLUP, eftersom de kommer att räknas som ostartade.

Mitt sto ligger på 105 0.74 +21.

Vad står +21 för?
Jag antar att du hämtat dessa siffror från Blodbanken.

+21 står i så fall för "dev". Det är en formel som Per Johnsson konstruerat på Blodbanken. Kortfattat är det ett tal som visar hur bra avkomman blivit i förhållande till förväntningarna. +21 innebär att hon presterat långt bättre än förväntat!

Här finns en utförligare förklaring till "dev"
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?type=message&mID=6054&breed=warm&lang=swe

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 566
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka