vad ska ni ge för tillskott?

lovehorses

Trådstartare
Är bara nyfiken:p

Vad ska ni ge för foder tillskott i vinter? (vitlök,biotin, oljor m.m)
Varför ska era hästar få det?

Jag brukar alltid ge vitlök på vinter men ni funderar jag på att ha uppehål till februari å ge under sommaren mot fästingar. Har nämligen inte gjort så av någon underlig anledning.

Ska ge biotin för hennes hovar, de håller på att gå sönder hela tiden.sstärka upp dem lite.

Funderar lite på om det skulle finnas någon vitaminkur, med alla vitaminer i. Typ som vi äter multitabs. Hästar behöver väl också det?!

Sv: vad ska ni ge för tillskott?

Jag kommer förhoppningsvis inte att ge något tillskott alls, men det är nog inte troligt att det håller...

I första hand hoppas jag att det räcker med lusern och mineraler, men det kan hända att det behövs något för magen också, jäst kanske?

Vi får se när höanalysen kommer.:)

Lusern är ett måste, annars "försvinner" hästen.
Biovimin för att vara säker på att hon får i sig alla vitaminer och mineraler i tillräcklig mängd.
Foderjäst för magen.

Jag ger E-vitamin och linfrö oavsett analysen, i år kommer dem dessutom få äta kalk. Den ena äter även kiselgur.

Vår analys visar att det bara blir mineraler (främst selen) samt ett mindre proteintillskott till föl och dräktiga i vinter.

Så här tycker jag: Tillskott ska bara ges om det finns en bevisad brist (genom en analys). Många ger tillskott eftersom någon i omgivningen "tycker" att det är bra, det anser jag vara den absolut sämsta anledningen att ge ett foder eller tillskott eftersom det visar att man saknar egen kunskap och förmåga att tänka själv.

Vårt hö har dåliga värden, så ska hon stå på det höt i vinter kommer det att behövas rejält med lusern och även krafft protein alt. krafft pluss grön (har inte bestämt mig än, men lutar åt kpg då hon tycker k.protein är småblä). Sen behövs bara ev. selen, resten av mineralerna får hon i sig genom fodret. Ger jag större mängd kpg behövs inget selen ens, 1 kg tillgodoser hennes behov och det blir nog lite större mängd än så hon kommer att få.

Jag hoppas däremot att hösilaget blir bättre (stallägarna brukar få bra värden på det, andra skörden. Ej slaget ännu). I så fall får hon så mkt som möjligt av den varan och förhoppningsvis behövs inte så himla mkt kraftfoder då. Dock kommer dom ha fri tillgång på höt i hagen, och det kan ju ställa till kvoten en del så jag ändå måste ge nåt litet proteinrikt. Dock inga mängder hoppas jag.
Vårt hösilage har senaste åren haft en kvot på 8-10, hoppas på det även i år.

Hon är dräktig, så ev. nåt vitamintillskott också, men det vet jag inte än. Beror lite på vad jag kommer att ge henne för foder.

Senast ändrad:

Det blir i princip som vanligt.

ADE-vitamin till allihop. Sen beror det på mineralvärdena på hösilaget, men det är väl som vanligt misstänker jag och då blir det krafft miner grön och fosforbalans till samtliga också.

I övrigt ingenting, mer än att fbldonnan får fortsätta äta hovtillskottet (Seaweed & Rosehip).

EV Tokosel om inte selenbehovet blir täckt via mineralerna åt pojkarna.

Motiveringen till tillskottet:

ADE-vitamin: Jag fodrar med hösilage och det serveras inget kraftfoder till 12-åriga valacken eller åringen. Stoet får i sig viss del vitamin via kraftfodret (krafft rehab & hestekraft), men inte tillräckligt. Mineralerna är inte vitaminiserade.

Krafft Miner Grön samt Fosforbalans: Det eviga bekymret, HÖG Ca/P-kvot, och för lite fosfor. Därav miner grön, som har låg Ca/P-kvot. Dock räcker det inte för att täcka varken behovet eller fixa kvoten, så där kommer fosforbalansen in i bilden.

Tokosel OM det inte behövs mineralgiva nog för att täcka selenbehovet.

Och Seaweed & Rosehip till fbldonnans fötter för att de kommer behöva det ett tag för att hämta sig från sommarens äckliga torka =/

Är bara nyfiken:p
Ska ge biotin för hennes hovar, de håller på att gå sönder hela tiden.sstärka upp dem lite.

Biotin är jättebra, men det tar ett år innan det gör riktig nytta så det märks på hovarna. Så det gäller att ha tålamod! :)

Mineraler och sojamjöl. Så länge hästarna tävlar blir det olja och b+e vitamin också.

Motivering:

Mineraler: ger ett mineralfoder som innehåller både mineraler och vitaminer. Ger det främst för att hästarna ska få i sig tillräckligt med selen men också för att justera ca/p-kvoten. Så får man vitaminerna på köpet.

Sojamjöl: Har proteinfattigt grovfoder.

Olja och b+e-vit: För musklerna då hästarna tävlar och tränar hårt.

jag ger alger till alla pållarna då det funkar bättre med analysen samt hästarna tycker bättre om det.
sen blir det vitlök, 2ggr/vecka det får dom året runt
foderjäst, bra för magfloran samt b vitaminrikt.
vetegroddsolja, bra för aptiten samt e vitaminrikt.

sen får min känsliga grabb

nyponpulver, funkar bättre än biotin (på honom) och rek av hovvis.
olivolja för päls och aptit samt han blir lite piggare.
b vitamin för ryggen/länden. (han har haft korsförlamning och blir väldigt lätt stel och öm)

andra tillskott så som betfor, luzern och kli ges oxå till hästarna...

MSM - för leder och muskler, blir lätt stel och knäppig under vintern.
BioMag - Magnesium behövs så gott som alltid, hur jag än räknar blir det aldrig täckt vilket resulterat i en hispig lättstressad häst.
Mineraler - för att täcka selenet. Men det är så bra mineralvärden i år så de täcker behovet på Ca o P. Men har räknat på 30 g minerlaer så selenet täcks, utan att det blir överskott av nåt annat.
Rapsolja - för att få upp energin, sen verkar han ta sig bättre och behålla hullet bättre av just olja när man toppar energin med det.

Sen vet jag inte hur jag ska göra med proteintillskott, hösilaget har kassa värden för min häst. Men än sålänge vet jag att han ska få Spillers Senior Conditioner mix, och hoppas han vill äta det hela vintern. Lucern tröttna han på förra vintern, likaså foderjäst och provar jag igen denna vintern finns det risk han matvägrar allt tills gräset kommer. Denna hästen alltså..:mad:

MSM och olja.

MSM för att den gamla tanten ska behålla sin rörlighet och oljan för energins skull.

Detta får hon fö året runt, dock ingen olja när gräset är som energirikast.

Har inte sett höanalysen än, så eventuella andra tillskott är ännu ej planerade.

Senast ändrad:

Har fått ett kanonbra hösilage så det blir bara 100gram Miner Blå till hösten, annars inget kraftfoder eller annat tillskott.

Biotin är jättebra, men det tar ett år innan det gör riktig nytta så det märks på hovarna. Så det gäller att ha tålamod! :)

Biotin är jättebra OM den dåliga hovkvaliten beror på biotinbrist. Om den INTE gör det är biotin verkningslöst, hur länge man än ger det.

Liksom med alla tillskott som påverkar/ska påverka hovkvalitet så märks resultatet dock inte förrän efter flera månader och man bör ge det ett halvår iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Detta riktas väl kanske främst till alla de som inte tar analyser på sitt hö, utan kör på med ögonmått. Vilka tillskott ger ni...
2
Svar
27
· Visningar
3 610
Senast: yttre
·
Foder & Strö Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: kattan1974
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Amha
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?