Vad ska min valp heta?

hastflicka

Trådstartare
En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig forran jag traffar henne sa klart. Vad tycker ni? Vilket namn passar bast pa en Golden tik?

Antingen Ada-Mae (uttalas Ejda-Mej)
Eller Emma-Sue (dar uttalet ar ganska sjalvklart pa Svenska ocksa :p men jag tror inte att hon kommer att nagonsin komma till Sverige sa det ar inte viktigt att alla vet hur det ska uttalas.)
 
En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig forran jag traffar henne sa klart. Vad tycker ni? Vilket namn passar bast pa en Golden tik?

Antingen Ada-Mae (uttalas Ejda-Mej)
Eller Emma-Sue (dar uttalet ar ganska sjalvklart pa Svenska ocksa :p men jag tror inte att hon kommer att nagonsin komma till Sverige sa det ar inte viktigt att alla vet hur det ska uttalas.)
Jag röstar också för Emma-Sue.
Mest för att jag älskar Emma som hundnamn och jag tycker det passar fint på en ljus golden 😊
 
Just nu lutar det nog mot Emma-Sue ... men det ar mest for att det blir sa latt att kalla henne for bara M. Fast det kan jag ju gora med Ada-Mae too.
 
Ursäkta en lite förvillad norrbagge, men trodde att uppfödaren bestämmer namnet redan vid födseln av valparna och att registreringsbevis levereras till köparen med registrerad namn hos SKK (i norge NKK (Norske Kennel Klubben) vid leverans till köparen vid 8-12 veckors ålder. Hade ingen aning om att valp köpare i Sverige kan bestämma namnet sådär i efterhand (efter överlämnade) och kan/måste registrera hunden själv med namnet köparen bestämt...
 
Ursäkta en lite förvillad norrbagge, men trodde att uppfödaren bestämmer namnet redan vid födseln av valparna och att registreringsbevis levereras till köparen med registrerad namn hos SKK (i norge NKK (Norske Kennel Klubben) vid leverans till köparen vid 8-12 veckors ålder. Hade ingen aning om att valp köpare i Sverige kan bestämma namnet sådär i efterhand (efter överlämnade) och kan/måste registrera hunden själv med namnet köparen bestämt...
Nu bor iofs @hastflicka i USA så jag vet inte hur det fungerar där, men du väljer ju själv vad du vill kalla din hund, oavsett vilket namn det är registrerat under.
 
Nu bor iofs @hastflicka i USA så jag vet inte hur det fungerar där, men du väljer ju själv vad du vill kalla din hund, oavsett vilket namn det är registrerat under.
Vad man kallar hunden privat och vad den registreras som är olika saker. Min hund hette i registreringsbeviset Rayatah of Castlecourt (Morsans kennel namn som uppfödare), men kallades Loppa hemmavid för att hon var så energisk som unghund...
 
Vad man kallar hunden privat och vad den registreras som är olika saker. Min hund hette i registreringsbeviset Rayatah of Castlecourt (Morsans kennel namn som uppfödare), men kallades Loppa hemmavid för att hon var så energisk som unghund...
Ja, det står ingenstan heller att valpen ska registreras med det namnet, å andra sidan är det inte ovanligt heller att man som köpare kan själv få välja namnet djuret ska registreras under. Jag fick t ex själv välja namn på en kattunge före registrering utifrån ett tema som uppfödaren valt. Han döptes till Challenger men kallades för Tjalle.
 
Ursäkta en lite förvillad norrbagge, men trodde att uppfödaren bestämmer namnet redan vid födseln av valparna och att registreringsbevis levereras till köparen med registrerad namn hos SKK (i norge NKK (Norske Kennel Klubben) vid leverans till köparen vid 8-12 veckors ålder. Hade ingen aning om att valp köpare i Sverige kan bestämma namnet sådär i efterhand (efter överlämnade) och kan/måste registrera hunden själv med namnet köparen bestämt...
Grannen fick också bestämma namn på sin jakthund, i förväg som @Mia_R gjorde. Han är registrerad med det namnet (plus kennelnamn om jag minns rätt).

@hastflicka Emma-Sue om det är en gullig liten flicka, Ada-Mae om valpen känns mer.. inte så :p
 
Ursäkta en lite förvillad norrbagge, men trodde att uppfödaren bestämmer namnet redan vid födseln av valparna och att registreringsbevis levereras till köparen med registrerad namn hos SKK (i norge NKK (Norske Kennel Klubben) vid leverans till köparen vid 8-12 veckors ålder. Hade ingen aning om att valp köpare i Sverige kan bestämma namnet sådär i efterhand (efter överlämnade) och kan/måste registrera hunden själv med namnet köparen bestämt...
Kenneln reggar valpen med kennelnamnet. Sedan är det fritt att kalla hunden vad man vill. Min hund har fem namn och det är inget som är vettigt att kalla honom. Så han heter Oskar i alla inofficiella sammanhang.

Inte konstigare än att vi människor ibland har smeknamn som inte det minsta påminner om dopnamnet.
 
Ursäkta en lite förvillad norrbagge, men trodde att uppfödaren bestämmer namnet redan vid födseln av valparna och att registreringsbevis levereras till köparen med registrerad namn hos SKK (i norge NKK (Norske Kennel Klubben) vid leverans till köparen vid 8-12 veckors ålder. Hade ingen aning om att valp köpare i Sverige kan bestämma namnet sådär i efterhand (efter överlämnade) och kan/måste registrera hunden själv med namnet köparen bestämt...
Alla gör olika.
Hos min uppfödare kan man få välja stamtavle namn om det följer några av uppfödarens/kullens kriterier. Tilltalsnamn väljer man väl självklart helt själv 😄
 
En 8-veckors Golden Retriever tik valp hamtas hem Lordagen den 17:de Augusti. Jag har tva namn pa gang men kan ju inte bestamma mig forran jag traffar henne sa klart. Vad tycker ni? Vilket namn passar bast pa en Golden tik?

Antingen Ada-Mae (uttalas Ejda-Mej)
Eller Emma-Sue (dar uttalet ar ganska sjalvklart pa Svenska ocksa :p men jag tror inte att hon kommer att nagonsin komma till Sverige sa det ar inte viktigt att alla vet hur det ska uttalas.)

Jag hade kört på Ada-Mae, rullar lättare av tungan. Sen hade den ändå kallats för tusen saker till i slutändan, om det vore min hund 😁
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 025
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 822
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 854
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 631
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp