Vad ska man tänka på vid träning av en unghäst till westernridning?

C

CindyLou

Jag har nyligen köpt för 2 1/2 vecka sedan en arabhingst (kastrerad för en vecka sedan). Han är 1 år 7 månader.Jag själv har aldrig ridit western men ska gå över helt till det nu. Jag undrar nu hur jag ska lägga upp träningen för honom? Vad ska man tänka på? Hur lär man hästen stå stilla utan att vara bunden? Tränar man hästar för westernridning på ett annat sätt än för tex dressyr. Jag tycker att westernhästar ger ett mer harmonsikt och lugnt uttryck-dom ser mer tillfredsställda ut.

Ska jag börja med träns och sadel nu?

Hur är det med tömköring och longering?

*Än så länge så tränar vi på att inte kasta upp huvudet när grimman skall på.
*Hanteras i både box och uppbunden i stallgången.
*Smeker med händerna över hela kroppen dagligen.
*Går även ut på promenader i skogen runt träd. Dock vill han gå om mig på grusvägar och protesterar lite.
*Han hällsar på allt med mulen jag nuddar min hand vid tex soptunna,trappa,mina amerikanska bilar, stegar m.m.
*Även om jag inte använder täcke på honom så tränar jag lite med att ta på och av honom ett iaf.

Sv: Vad ska man tänka på vid träning av en unghäst till westernridning?

Ingen som har några tipps eller egna erfarenheter?

Ingen som har några tipps eller egna erfarenheter?
SMÅ tipps.
1. Träna den för att stå uppbunden och låta sig vara hanterbar över hela kroppen.
2. Lastträna den , ska sen kunna gå in själv bara du lägger grimskafftet över halsen.
3. Halterträna, showmanshippträna OFFTA, rygga, ställa upp sig, framdels, bakdelsvndning, gå jogga olika mönster.
4.Fyll en Ikea kasse m tyg, dra den över hela kroppen LUGNT tills hästen har förtronede för det, led den med kassen i marken bredvid sig.
5. Longera den tills han kan kommandoorden för stopp, ex, trav mm.
6. Vänj den för tränset, tömkör den tills han förstår tygeltagen(mjuk hand)
7. Vänj honom vid sadeln (OBS! FÅR INTE STÅ UPPBUNDEN I BÖRJAN)
8. Hästen är nu kanske 2,5 år. Vid uppsittning låt ngn leda hästen och HÄNG över honom i början, går det bra och han är lugn sätt dig över honom LUGNT. Skritta ngra varv och kliv av och klappa krama om med beröm.
Tänk på att det är en unghäst då bör man inte träningspassen vara långa då de kan bli mkt trötta i huvudet, 10-15 min räcker åt gången. PLUS, leta upp en SERIÖS DUKTIG Westerntränare med god erfarenhet av unghästar när du har börjat att rida honom. Dressyren och westernridningen har många likheter i träningen.
Hoppas att mina SMÅ tipps kan hjälpa dig lite. Skriv gjärna och berätta hur det går. OCH HA EN GOD FORTSÄTTNING PÅ ÅR 2007:idea: :love:

Senast ändrad av en moderator:

SMÅ tipps.

3. Halterträna, showmanshippträna OFFTA, rygga, ställa upp sig, framdels, bakdelsvndning, gå jogga olika mönster.

5. Longera den tills han kan kommandoorden för stopp, ex, trav mm.

Hur tränar man fram och bakdelsvänding,bakdelsvändning, hur hästen skall jogga bakom mej utan att springa om mej? Skall hästen gå bakom eller framför?

Vilka komandoord andvänder man i western? Tex när den ska stanna osv?

Har smått börjat träna lite longering i skritt och haft padd med täckesgjord på. Köpte även ett träns idag som jag hade på i boxen i ca 10 minuter vilket han tyckte vad döläskigt att få på sej men när det väl var på så var det så där med bara tuggande. Har även börjat att täcka honom idag och prassla med täcken.

Hur tränar man fram och bakdelsvänding,bakdelsvändning, hur hästen skall jogga bakom mej utan att springa om mej? Skall hästen gå bakom eller framför?

Vilka komandoord andvänder man i western? Tex när den ska stanna osv?

Har smått börjat träna lite longering i skritt och haft padd med täckesgjord på. Köpte även ett träns idag som jag hade på i boxen i ca 10 minuter vilket han tyckte vad döläskigt att få på sej men när det väl var på så var det så där med bara tuggande. Har även börjat att täcka honom idag och prassla med täcken.
Du kan använda en haltergrimma med kedjan under hakan eller en repgrimma. när du tränar för halter och showmanshipp. Bakdelsvändning/ Använd dig av tryck på sidan av bogen och en lätt förhållning i grimman åt det håll han ska förflytta sig åt, ge EFTERGIFFT i grimskafftet och beröm så fort han flyttar sig rätt. Framdelsvändning/ förhållning i grimman och tryck med handen nära ljumsken. Led honom med huvudet nära din axel och träna på att han ska stanna ,rygga, jogga, trava på kommando orden och alltid vara uppmärksam på DIG . Kommandoorden kanske är lite olika ryttare emmelan men det vi använder oss av är vid stopp/whooah, rygga/back, trava/2 smackningar, jogga/eeessss, galppera/2 pussljud, bakdelsvändning (spinn)/ "kluckljud", skritt / 1 smackning. Ha det kul med träningen!!:rofl:

Kommandoorden kanske är lite olika ryttare emmelan men det vi använder oss av är vid stopp/whooah, rygga/back, trava/2 smackningar, jogga/eeessss, galppera/2 pussljud, bakdelsvändning (spinn)/ "kluckljud", skritt / 1 smackning. Ha det kul med träningen!!:rofl:

Ursäkta TS om jag kapar lite här:o ....men vill inte starta ny tråd för det..
Men det här var intressant och läsa just om de olika röstkommandon westernryttare anv....
Finns det fler variationer?

Jag anv: whoo/stopp, ryggn/back, skritt/kluckljud, jogg/sss, trav/ssss.....(slutar vid lagom takt), galopp/ pussljud, vändningar/klickljud, avsakta/heeeej...smacka gör jag bara om hon har en "dålig" dag och inte kommer igång med skritten när vi kör...
Så nästan lika va det...

Nähä, inte det heller...:angel:
Undra vad jag gör för fel?:(

Liknande trådar

Hästhantering Nu har drömmen slagit in! Jag har fått min unghäst, en liten söt 2-årig arab valack! Han är som sagt 2 år och jag har haft honom 1...
Svar
19
· Visningar
3 501
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Hästhantering Hejsan! Jag ska nu i sommar börja träna min 2 åriga frieserhingst mer ordentligt. Jag har ägt honom i 1 år och därför valt att lära...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Tourney
·
L
Träning Hej! jag har nyligen skaffat en treåring som jag hade tänkt ha som skogs/tränings häst. Det jag försöker klura ut nu är hur jag ska rida...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka