Vad ska man tänka på när man köper dressyrhatt?

Sv: Vad ska man tänka på när man köper dressyrhatt?

Tja, jag vågar faktiskt inte svara på det... Men står det på asken så borde det rimligtvis vara så... I min står det iallafall bara Christy's. Och i de kataloger som jag sett hatten i, tex Ingdams, så anger de enbart Christy's, inget om Cavallo...så det verkar lite skumt...

Det finns säkert fler som gör men det är Christy's och Horka som brukar finnas i kataloger och butiker. Marknaden är väl inte så där jättestor kanske...

Överlag så tycker jag nog att de flesta med blå kavaj även har blå hatt. Tror faktiskt inte jag har sett ngn som inte haft det... men det kan kanske vara så att jag inte haft ögonen öppna... :D Teoretiskt sätt så skulle det kunna vara rätt snyggt med en svart hatt och matcha stövlarna. Men det bryter kanske för mkt mot kavajen... Det ser kanske "fel" ut... jag vet inte... :crazy:

traloppan skrev:
Dessutom är de dyrare hattarna gjorda i kaninhår- dvs. inte Hööks och detta innebär att den inte klarar regn... Slokhatt vid regn alltså, mindre kul.. :crazy:

Fast det där kan väl inte stämma , jag har tävlat i flera flera år i min hatt (Horka) och det är alltid värsta regnvädret på fälttävlan jämt, men min hatt ser lika fin ut som när jag först köpte den för 6 år sedan.

Inte dom svenska ft ryttarna iallafall , dom rider med vanliga låga hattar , vissa killar har högre. Peder Fredricson hade värsta skorstenen på huvudet , det såg inte klokt ut med hans enormt långa överkropp.
Men utomlands har nästan dom flesta ftryttare både tjejer och killar hög hatt.
Jag har vant mig vid det och tänker inte så mkt på det längre, men det är knappast snyggt :crazy:

Som sagt, de dyrare hattarna (tex. Horka)- är gjorda i kaninhår- därför tål de regn. ;)

Då finns det kanske två modeller? För de jag sett har varit lite högre än Horkan.

Innan jag själv skulle rida med hatt tyckte jag alla som hade hatt såg urtjusiga ut, men sen när det själv blev dags och jag insåg vad de kostade.. :crazy: så började jag kolla lite närmare.

Kollade också upp olika priser, passform, utseénde osv. Christy och Horka är som sagt vanligast, Horkan nog lite vanligare än Christy. Och av de modeller jag såg folk ha av Christy så tyckte jag Horkan var snyggare.

Saigon- har du ingen bild på din hatt?

Rufsan- jo, jag har sett Fredriks hatt- det var nog bland det fulaste jag sett. Undrade om han ärft den?? :confused: Typ att pappa ridit OS med den så att han tror att den bringar tur o därför använder den.. Eller att han har den som någon form av skämt.. :confused: Ful e den i alla fall, o ser ganska skamfilad ut också.. :smirk:

kommer in lite sent i diss. här men jag hoppas att ngn kanske ser detta...

jag köpte en horka... å min har lixom en rosett i nacken och de två banden hänger lixom ner över brättet. d tyckte jag va urtjusigt! blir dösnyggt m en knut precis under brättet...men men. kanske fler modeller som har det.

Jo, fast det tror jag alla hattar har... jag har iallafall aldrig sett ngn utan... :banana:

Ankiesen skrev:
kommer in lite sent i diss. här men jag hoppas att ngn kanske ser detta...

jag köpte en horka... å min har lixom en rosett i nacken och de två banden hänger lixom ner över brättet. d tyckte jag va urtjusigt! blir dösnyggt m en knut precis under brättet...men men. kanske fler modeller som har det.

Dom har jag klippt bort just för att det ser så jädra fult ut :D

:rofl:

/ en som tycker det är ganska snyggt med den där rosetten faktiskt. ;)

Men om du tittar lite mer ingående på GP ryttarna världen över så ser du att fler än jag (nämligen dom allra flesta) klippt bort dom fula banden :angel:

jodå, Cavallo har hattar de med. Och precis som horkas så är de i kaninhår. Jag har inte ridit i min i regn ännu, men jag tror säkert att den tål det. Den är inte så jättehög heller. Men när jag köpte min så hade jag inte så mycket att välja på så jag vet inte om Hokans kanske är finare. Jag har aldrig jämfört. Men jag tycker iallafall att min är jättefin...

*knapplån*

Nu har även jag köpt hatt!!! Det blev en Christys. Sitter rätt tajt, men det gör inte ont i huvudet. Jag är jätteskraj att den skall ramla av :o . Jag kan dock vända upp och ner på huvudet utan att den ramlar av :D . Kan ni det??? Kan det vara ett säkert tecken på att den kommer att sitta på plats under ritten????? Försäljaren tipsade om att spraya med hårspray inne i hatten innan man satte den på sig för att den skall sitta. Någon som har testat det?

Det finns inga band eller något som man kan använda. Ej heller långa fladdrande rosettband (som på Horkan). Endast en liten veckad rosett längst bak....den brukar ni väl inte klippa bort...eller???

Om du kan vända på huvudet upp och ner utan att den trillar av så tror jag inte att du behöver oroa dig för att den ska blåsa av :D

Min trillar inte heller av upp och ner och jag tror faktiskt att det skulle behövas en orkan för att få av den :D :D

Angående rosetten bak så var det väl den som fio klippt av... men jag håller fast vid att det är snyggt med rosett :banana:

Hårsprays-tipset har jag inte hört tidigare. Tror inte att det fungerar... Om den är så stor att den kan blåsa av så tror jag inte att lite hårspray kan få den att bli kvar... ;)
Men som du själv säger så sitter den tight och då tror jag inte att du behöver vara ett dugg orolig...

Var ska du i helgen!?! *nyfiken* :p

Man har faktist undrat lite hur tusan sitter hattarna kvar :D

Vilken nivå är det oblig att ha en hatt föresten?

Ja det är lite nervöst första gången :o . Maken tycker att jag skall provrida hemma på vallen först. Men det skulle se ut det att rida omkring med hatt så att alla grannar får nå't att prata om.. :D Fast jag kanske smyger ut sent ikväll :p

Man får välja mellan hatt och hjälm från och med MSV. Vet faktiskt inte om/när det är obligatoriskt med hatt.

Det blir aldrig obligatoriskt. Man får alltid ha hjälm om man vill det. Men det är tillåtet att bära hatt from MSV-klass. Och det gör ju de flesta....

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 247
Senast: Lisen82
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: WildHorse
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 566
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar