Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

rolig tråd, jag har idag varit och kollat annat stall, så jag har fått mig en upplevelse idag...

i annonsen så fanns det tvättmaskin, torkrum för täcken mm, 10 boxar, fina hagar, det ingick spån, hö,kraft, ca 500m till ridhusets manege, spolplatta och varmt vatten mm
allt lät väldigt bra!!

men.....
när jag kommer in är stallgången och ser golv ytan så är den inte slät utan hålig, som en gammal landsväg, all inredning oerhört nedgången, de murade ytterväggarna i boxarna har vittrat sönder -vilket de kunde fixa genom att sätta upp en spånskiva över...! - gul och dassig gammal färg vilket drog ner standarden på hela stallet. Höga väggar runt om i boxarna endel hade inte fönster, så hästarna kunde knappt se varandra....
ojämna golvytor i boxarna.dammigt och fullt med spindelväv...
plåt tak invändigt i hela stallet, i boxarna hängde det ner vassa plåtkanter som släppt fästet i taket, ingen jättestor takhöjd....
tvättmaskinen såg jag aldrig, torkrummet innebar att man skullesätta upp täckeshängare i stallet så alla kunde hänga sina täcken där med en liten fläkt på golvet, spolplattan befann sig i en annan byggnad (travstallet) golvet där såg ut som om det var nyss ditlagt obränd murbruk...

sedan vill hon inte att man kommer till stallet vid sista högivan, kl 20 00.

nja , tveksam om jag vill ta dit mina ponnisar....
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

rolig tråd, jag har idag varit och kollat annat stall, så jag har fått mig en upplevelse idag...

i annonsen så fanns det tvättmaskin, torkrum för täcken mm, 10 boxar, fina hagar, det ingick spån, hö,kraft, ca 500m till ridhusets manege, spolplatta och varmt vatten mm
allt lät väldigt bra!!

men.....
när jag kommer in är stallgången och ser golv ytan så är den inte slät utan hålig, som en gammal landsväg, all inredning oerhört nedgången, de murade ytterväggarna i boxarna har vittrat sönder -vilket de kunde fixa genom att sätta upp en spånskiva över...! - gul och dassig gammal färg vilket drog ner standarden på hela stallet. Höga väggar runt om i boxarna endel hade inte fönster, så hästarna kunde knappt se varandra....
ojämna golvytor i boxarna.dammigt och fullt med spindelväv...
plåt tak invändigt i hela stallet, i boxarna hängde det ner vassa plåtkanter som släppt fästet i taket, ingen jättestor takhöjd....
tvättmaskinen såg jag aldrig, torkrummet innebar att man skullesätta upp täckeshängare i stallet så alla kunde hänga sina täcken där med en liten fläkt på golvet, spolplattan befann sig i en annan byggnad (travstallet) golvet där såg ut som om det var nyss ditlagt obränd murbruk...

sedan vill hon inte att man kommer till stallet vid sista högivan, kl 20 00.

nja , tveksam om jag vill ta dit mina ponnisar....


Hmmm vad tråkigt när "dom lovar runt men håller tunt":(
Du gör nog alldeles rätt att INTE välja det stallet
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Hej igen!

Kom på lite till:

När stallägaren säjer "bra ridvägar" kolla dels vad det innebär och också hur det är med markägarna runtomkring.. Där jag flyttade ifrån i höstas betydde "bra ridvägar och gärda vi får rida på", skogsstigar man endast kunde rida på när det var ordentligt torrt ute och ett gärde som plötsligt blev åker (ja självklart får bonden göra vad han vill med sina gärden, men då behöver inte stallägaren få det att låta som om det är stallägarens gärde). Vi hade också flera markägare i området som inte tyckte om hästar- så vi hade inte särskilt många bra ridvägar..

Mycket utevistelse kan betyda allt mellan ute 10-15 eller 7-22, ta reda på tiderna, så slipper man överraskningen med att behöva ta in hästen själv trots att det är "fullservice".

Sen är det jättebra om man kan få tag på någon som flyttat därifrån som vill berätta hur de upplevde stallet. Jag pratade bara med den tjejen som skulle stå kvar i stallet när jag flyttade dit och hon trivdes ju. De som flyttade hade helt andra historier att berätta, men då var det ju redan försent..

Jag tror att det bästa sättet att hitta en riktigt bra stallplats är att få den rekommenderad. Stall som är riktigt bra, är enormt svåra att få in sin häst i, dom har oftast kö och sätter mycket sällan ut annons. Annars kanske man kan åka runt och se om man hittar ett stall som verkar bra.

/Lavinia, har sett alldeles för många stall i sitt närområde där hon aldrig skulle ställa hästen
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Förutom det som många redan skrivit är det väldigt viktigt för mig att stallägare/personal är kunnig och pålitlig. Min häst får inte bli lidandes för att de inte visste bättre.
Jag hade nog tagit kreditupplysning på stallägaren också.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Förutom det som många redan skrivit är det väldigt viktigt för mig att stallägare/personal är kunnig och pålitlig. Min häst får inte bli lidandes för att de inte visste bättre.
Jag hade nog tagit kreditupplysning på stallägaren också.

Kreditupplysning?
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Förutom det som många redan skrivit är det väldigt viktigt för mig att stallägare/personal är kunnig och pålitlig. Min häst får inte bli lidandes för att de inte visste bättre.
Jag hade nog tagit kreditupplysning på stallägaren också.

Det är också svårt..

Därifrån jag flyttade verkade jag och stallägaren ha samma syn på vad som är bra för hästen, men när min häst behövde boxvila (pga öppnad hovböld) eller gå i egen hage (pga feber, hon fick gå ute för att magen inte skulle krascha helt pga foderbyte under sommarbete), då blev det ett jäkla liv. Och hon släppte faktiskt ut häst med hovböld trots att jag sa att häst skulle stå inne (lerigt i hagen).

Och de bästa stallägarna jag haft har skulder hos kronofogden, efter en otursam investering och affärspartner som "försvann" när firman började gå dåligt.. Om jag inte minns fel försvann pengarna med partnern.. Men dom va grymma med hästarna!

/Lavinia
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Ja såklart man kan vara grym med hästarna även om man är hos kronofogden. Men jag vill gärna veta att hen är det, så kan jag göra en avvägning sedan. Jag har stått i stall där stallägaren hade betalningsanmärkningar. Hela stallet raserade tillslut då hen inte hade råd att köpa in varesig foder eller halm trots att vi ägare betalade för det varje månad.

Det är nog viktigt att man klickar med stallägaren. Skumt med din häst med hovböld, hon verkade lite knäpp. Synd att man inte får reda på sådant fören det är försent.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Håller med dig om att riktigt bra stallplatser är sällsynta och att man får köa/gå på kontakter. Min nuvarande stallplats hade jag suktat efter i 2 år innan jag kunde flytta dit.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Har inte orkat läsa vad alla andra skriver, är alldeles för trött för det just nu, dom har säkerligen nämnt det redan men iaf. jag hyrde in mig på ett ställe där det inte var sådan bra ventelation, dessutom var det tydligen så att det lilla stallet var ruttet, och nu är det stängt ( detta var ett litet stall på en ridskola, där man hade sina privathästar) min häst hade konisk bronkit, och där blev allt mycket mycket värre, var extra noga med det, hästsäljare ekänner ju inte gärna att hästen är dammallergiker elr hostar lite då och då,
har då med varit i murat stall, inte det bästa.
så bra ventelation är jätte viktigt och inte för dammigt. ett luftigt stall är det bästa !
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Har inte orkat läsa vad alla andra skriver, är alldeles för trött för det just nu, dom har säkerligen nämnt det redan men iaf. jag hyrde in mig på ett ställe där det inte var sådan bra ventelation, dessutom var det tydligen så att det lilla stallet var ruttet, och nu är det stängt ( detta var ett litet stall på en ridskola, där man hade sina privathästar) min häst hade konisk bronkit, och där blev allt mycket mycket värre, var extra noga med det, hästsäljare ekänner ju inte gärna att hästen är dammallergiker elr hostar lite då och då,
har då med varit i murat stall, inte det bästa.
så bra ventelation är jätte viktigt och inte för dammigt. ett luftigt stall är det bästa !

Hur kontrollerar man det, att det är bra ventilation då?
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Håller med dig om att riktigt bra stallplatser är sällsynta och att man får köa/gå på kontakter. Min nuvarande stallplats hade jag suktat efter i 2 år innan jag kunde flytta dit.


Ska titta på ett stall som verkar iaf på pappret super. Två ridhus och alla möjliga finfina saker med 5 fodringar om dagen, ut och insläpp, täckestjänst osv. däremot har jag inte sett bilder på själva insidan av stallet ännu. Lite över 3000 kr i månaden (lite dyrare för området jag bor i) men om det är så fint och bra som det verkar ska vi ställa oss i kö.
 
Hejsan alla! Jag har ridit sedan jag var liten på ridskola och nu ska jag skaffa häst. Jag såg mycket bra tips och hur man ska tänka när man ska välja stallplats. Jag har tittat på en stallplats och det var väldigt fin i stallet och bra med utrymme och det fanns ett ridhus där. Och funderar på om jag ska ta det eller inte. Hyran ligger på tusen kr/mån men har inte riktigt fått svar på allt ännu. Det där med bra ridvägar ska jag fråga om och så ska jag även fråga om vad som ingår i priset och hur det ser ut med rutiner och med mera. Jag hade inte riktigt förberett mig på vilka frågor jag ska ställa så jag frågade inte så himla mycket.
Men jag hade lite svårt att uppfatta vad stallägaren menade för hon babblade på ganska mycket så jag han liksom inte med riktigt men hennes budskap. Gården ligger precis i rätt avstånd också.

Har ni några tips till mig och vad kan jag ställa för frågor till henne? Detta är första gången jag skaffar en häst och fixar en stallplats.
 
Vi ska köpa häst så småningom, vår första häst. Vad ska man tänka på när man hyr stallplats??

om man aldrig tidigare stått installad och det är första gången man skaffar häst så är det primära som några skrivit,
att kontrakt finns och att man betalar vitt.
Utöver det så måste du ju själv tänka igenom vad du har för ide om utifrån din egna inställning till hästhållning på stall sv, och avgöra utifrån det om det kan tänkas passa dig. Många svar i tråden kommer från folk som blandar in långvarig erf av att stå uppstallad dvs i detalj det som skitit sig sen och inte funkat osv. Jag tror inte du riktigt är i det läget så därav svaren. Du lär byta stall några gånger sen när du fått grepp om vad som passar bäst osv, men mitt svar utifrån exakt det du uttryckt just ang detta i dagsläget är att se till att det verkar vettigt och att det finns kontrakt och det är vitt. Resten i fråga om känsla måste du gå på själv.
 
Jag ska titta på ett annat stall också och sedan så ska jag tillbaka till det jag tittade på först och ställa mer frågor. Har fått nya idéer och frågor och tips på vad jag ska tänka på o.s.v. Hade lite svårt attt förstå vad stallägaren menade ibland men hon var väldigt mån om hästarna. Jag tror att stallet verkar i alla fall okej, men det är lite rutiner och sådant som jag behöver få klart tecken på. Stallet ligger precis inom 3 km och det är alldeles lagomt avstånd för mig.
 
Jag ska i alla fall tillbaka till det första stallet jag tittade på och ställa mer frågor angående rutiner och vad man får för hjälp om man blir borta och så vidare. Stallägaren verkade i alla fall mån om hästarna och att det var ett perfekt läge också. Ska även ringa på ett annat stall och kolla läget. Fick mycket bra tips och även nya idéer och vad man ska tänka på när det gäller att skaffa sig en ny stallplats första gången. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 129
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp