Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

M

MamaJustify

Vi ska köpa häst så småningom, vår första häst. Vad ska man tänka på när man hyr stallplats??
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Hur mycket man vill betala, vad man vill ha för service, osv.

Sen kan man ju kolla upp om det finns folk i samma ålder som du själv och folk som har samma intresse, dvs hoppning, dressyr, island osv. Hur bra hästarna verkar må där. Om de går på lösdrift eller uppstallade. Om det ingår sommarbete och skötsel under den tiden, Eller om de står på boxa året runt. Om ridbana finns, rivägar och ridhus.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Att det är ens seriös uthyrare. Att det finns försäkring. Att stället drivs vitt. Att kontraktet är väl utformat (och finns!), att viktiga punkter står med i kontraktet.

Jag tycker det är viktigt med bra hagar, det är där hästarna (bör) vistas mesta tiden. Bra ventilation och bra foder med grovfoderanalys tycker jag sparar mycket pengar åt mig som hästägare. Det är så trist om hästen faller ur och jag inte kan träna och rida som tänkt, för hästen får för dålig mat.

Att stallhållaren och jag har samma syn på hästeri hjälper också upp situationen. Vill stallhållaren ha hästarna ute 4 timmar/dag och alltid när det regnar eller är dåligt väder, kommer det inte att hjälpa hur fina boxarna är.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Vi ska köpa häst så småningom, vår första häst. Vad ska man tänka på när man hyr stallplats??
Att stallet är bra, ventilationen är tillräcklig, rent och snyggt, ordning och reda och en engagerad uthyrare som visar vem det är som bestämmer (och därmed kan ta ansvar). Om foder ingår ska uthyraren kunna garantera att fodret är bra och hygieniskt okej. När jag lyssnar runt verkar detta vara ett vanligt problem (dvs "dammigt" hö eller mögel i ensilaget).

Hellre en frisk häst och jag får transportera/rida en bit till eventuellt ridhus än en sjuk och hostig häst och ett superfint ridhus på gården.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Oj oj oj...

Det beror ju helt på vilka krav man har..

Det man behöver fråga sej själv (eller tidigare ägaren?) är tex
*hur mycket vill hästen vara i hage /stall.
*vad äter den idag, hur mycket brukar den behöva äta av grov - och kraftfoder? är höet analyserat?
*Dricker den ut vattenkopp, eller bara ur hink (ja, vissa hästar vägrar lära sej, jag har en sån).
*vatten i hagen?
*flocksammansättning? flera flockar eller en? vad händer om en valack börjar betäcka eller en häst inte funkar i flocken, kan man flytta runt hästarna?

Sen kommer ju även dina krav på stallet tex:
*kostnad.
*vad ingår.
*Om det är fullservice, vad räknas in då? (mockning, ut/insläpp, täcken på/av)
*är fodret begränsat (om det ingår), kan man köpa till mer vid behov eller ta in eget?
*ridbana/ridhus, hur är underlaget, funkar det året om?
*ridvägar- om man vill rida ut, man ska gärna be att få se vägarna, vissa stallägare har en ganska alternativ bild av vad som är "bra" ridvägar.
*om mockning ingår, hur ströas det? (här lär man sej den hårda vägen att alla inte anser att en häst måste ha ett torrt lager under sej).
*förrådsutrymmen, var kan man hänga/ställa sina saker?
*är sadelkammaren låst?
*Finns varm/kall-vatten?

och det absolut viktigaste av allt som jag lärt mej: Om man ofta ser ett stall med annonser ute och det låter för bra för att vara sant, ja då är det oftast precis så. Även om man bli "kär" i stället/ägaren bör man försöka tänka kritiskt och gärna ta referenser- oj vad jag har lärt mej det med!

Jo just det- självklart vill du ha kontrakt också!

/Lavinia, "otur" med stallplatser, men nu börjar jag lära mej vad som är viktigt för mej och hästen
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Mitt råd är att skriva en lista på vad ni känner att ni MÅSTE ha och prioriterar i ett stall. Skriv också ner vad ni absolut INTE vill ha. Sen kan man komplitera med vad som kan vara önskemål men som inte är nödvändiga. Min såg ut såhär:

MÅSTE:

Max 1 mil fr bostaden.
Box
Naturliga hagar
Sommarbete
Bra ridvägar
Mycke utevistelse
Uppvärmd sadelkammare
Trevlig stämning
Minst en ridkompis

INTE

Ej för stort stall
Ej ihop med boskap
Inte lösdrift ( passar inte min häst)
Ej hingst i samma stall

Önskemål: Paddock och spolspilta


Nu har jag hittat det och flyttar troligtvis innan jul. Lyckades banta ner avståndet från 1,4 mil från mitt nuvarande stall till 2,5 km plus stor paddock :laugh:

Om det ingår foder där ni skall stå så ta reda på hur kvalitén är samt hur mycket ni får ta. I vissa fall får man ta max 10 kg/ dag ex och så får man köpa till resten av stallägaren. Likadant kan det vara med strö. Ibland är det så att det är en kärra i veckan som gäller och har man en gris som jag så räcker det inte på långa vägar. Då kan det bli billigare att fixa ströt själv än att betala överpris till stallägaren.

Kolla också hur möjligheterna ser ut för att förvara hö och strö om du måste stå för det själv.

Hör dig för hur deras rutiner ser ut. När hästarna kommer ut och sedan in samt när de får mat. Fråga vem som gör det och om man förväntas ta vissa stallpass och hur ofta i så fall. Ska man ta vissa stallpass är det viktigt för mig i alla fall hur de andra hästarna är att hantera. Har tvingats hantera en stor unghäst i ett år nu som jag inte rår på och det har blivit en stark orsak till att jag tillslut ville byta stall.

Sen är det bara att sätta sig och räkna ihop alla kostnaderna plus bensinen så får man se den egentliga slutsumman för stallet. Jag bytte ju upp mig till ett dyrare stall nu men sparar hela 700 kr månaden på bensinen.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Vi ska köpa häst så småningom, vår första häst. Vad ska man tänka på när man hyr stallplats??

Nu har jag faktiskt ingen som helst erfarenhet i att stalla in hästar hos andra utan har från det vi bestämde oss för att skaffa häst haft dom på egen gård... MEN, skulle jag behöva stalla in tror jag att följande skulle vara viktigt för just mig å veta

*Tider för in/utsläpp
*Fodrings/vattenrutiner
*Hagsituationen
*Ventilation
*Inriktning och allmän hästfilosofi

För mig personligen gör ridhus/ridbana/paddock ingen skillnad men däremot vill jag verkligen inte att hästarna ska vistas längre inne på box än ute i hage.. och i ärlighetens namn så tror jag faktiskt inte att jag skulle platsa på ett elittänkande ställe eftersom jag är en glad amatör som gillar att skogsluffa...
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Att det är bra människor i stallet är a och o tycker jag. Människor man trivs med. Självklart är allt det där andra också viktigt men med en dålig stämning i stallet spelar det ingen roll hur bra det övriga är.

Min egna erfarenhet är att det är bäst att stå i ett stall där de övriga ryttarna har ungefär samma intressen och mål med sitt hästägande. Är du skogsmulle o hamnar i ett stall där alla andra tävlar är det som gjort för konflikter o vice versa.

Att blanda trav o ridfolk är också en kombination som bör undvikas...:D
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Börja med att fundera på vilka krav ni ställer på stallplatsen.
Några exempel är:
# Hur lång resväg ska det vara? Krävs kollektiva resmöjligheter?
# Ridmöjligheter? Ridhus, ridbana, uterittsvägar, körmöjligheter?
# Krav på hästens levadsstandard - hagar, hagkompisar, utevistelse, stall, etc.
# Pris. Vad är man villig att betala och vad ska ingå?
# Kollektiv/hel-/halvinackordering. Vill ni att all skötsel ingår eller är det mer värt med ett lägre pris?

Vill man träna med sin häst kan ju ridbana eller ridhus vara ganska fördelaktigt. Stora, bra hagar med hagkompisar bör ligga högt på listan efter som att hästen ska spendera alla dygnets timmar där. Och att hästarna får vara ute mycket är också viktigt anser jag.

När ni hittat några potensiella stall så är det bästa att åka och hälsa på, låta stallägaren få visa en runt och berätta om stallet och dess invånare. När ni tittat på några stall bör ni få en känsla för vilket som passar er bäst. Viktigt tycker jag är att stallägaren och övriga hyresgäster är ödmjuka och trevliga, att stämningen är bra och det kan också vara bra om man är lite lika i sin ridning - tex om man kör mkt är det roligt om andra i stallet också håller på med körning, är man en skogsryttare kanske man vill ha skogsrittskompisar och tävlar man mkt vill man kanske stå med andra som också tävlar. Om folket är bra brukar man trivas i det stora hela, det är viktigt tkr jag.

Är målet att rida mycket ute i skog och mark kan man kanske vara extra noga med att fråga hur relationen med markägarna i området är. Det kan finnas massor av fina marker, men med griniga markägare är det inte mycket att hänga i julgranen. Man får berätta för stallägaren vad man är ute efter och fråga om deras stall kan passa.

Sen kanske det inte finns så många stall att välja på, då får man ta det som finns tills vidare.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Helt ot, men varför inte med boskap?
kl
Annars håller jag med, skriv en lista över vad du vill ha, resp inte vill ha.
Personligen tycker jag att ridvägar är det viktigaste, det är svårast att ändra på, det mesta andra kan gå att diskutera en lösning på, men ridvägar finns eller ej.

Sen beror det jättemycket på vad du köper för häst, vilken stallplats som du ska leta efter! Vissa hästar trivs bäst på större ställen där det händer mkt (min tex), andra måste stå i lugna, små stall.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

För att de luktar starkt och jag vill inte få så stark lukt i mina kläder. Kläderna ska kunna förvaras hemma utan att det sprider sig ( om man bor trångt) Har märkt att lukten sätter sig i bilen och det är inte kul att åka på långsemester i en bil som luktar får eller ko. Fjäderfän kan bära med sig sjukdommar som man inte vill ha till hästen.

Jag vill att stallet ska vara ett riktigt stall. Sen får det gärna finnas djur på samma gård men inte i sammalokal. Vill inte ha kor i samma hage heller men det är för att jag har lite koskräck och tycker det är jobbigt att ta in hästen :D
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Det enda som jag vill tillägga är att jag tycker du ska prata - utan stallägaren närvarande - med de som står i stallet om hur det egentligen funkar, om rutinerna är så som det sagts eller om t.ex. tider för intag/utsläpp varierar efter när stallägaren är hemma, fodring sköts när/om stallägaren har lust osv. (jag lovar, det har hänt oss!). Be om referenser helt enkelt!

Det kan se jättebra ut på papperet och när man kommer och "kikar" på stället, men det kan vara katastrof! Om stall ägaren glatt svarar att "det löser vi", så betyder det kanske; jag gör som jag vill när du flyttat in...

Prata också med andra hästägare runt omkring och försök gärna få tag i sådana som inte längre står kvar i stallet - de kanske kan känna sig friare att berätta om stallets egenheter och så kan du själv fundera över vad det skulle betyda för dig/om du kan stå ut med det.

LITA på din magkänsla. Man kan "se" mycket av hur stallet ser ut och hur stämningen är och vifta inte bort det med "det är nog inte så farligt". Om du reagerar på något när du bara ser det, så kommer du definitivt inte gilla det bättre när du levt i det några månader... Det är trots allt du som ska fungera ihop med människorna, känner du att det inte klickar så kan det vara bättre att välja ett stall som kanske inte verkar lika käckt från början.

Å andra sidan är det inte fel att prova sig fram - vi bytte stall av olika anledningar måånga gånger under vårt första år som hästägare - inte bara för att stallen var dåliga; ett funkade inte med en konvalescent häst och ett lades ner(!) - och vi lärde oss av alla ställen; vad vi tyckte var bra/dåligt och hur vi ville ha det. Nu när vi har eget stall så känns det som vi har rätt bra koll på vad som är viktigt för oss och vad som inte är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Att det är bra människor i stallet är a och o tycker jag. Människor man trivs med. Självklart är allt det där andra också viktigt men med en dålig stämning i stallet spelar det ingen roll hur bra det övriga är.

Min egna erfarenhet är att det är bäst att stå i ett stall där de övriga ryttarna har ungefär samma intressen och mål med sitt hästägande. Är du skogsmulle o hamnar i ett stall där alla andra tävlar är det som gjort för konflikter o vice versa.

Att blanda trav o ridfolk är också en kombination som bör undvikas...:D

Jag har också tänkt att vi vill in i ett stall där det inte är för tävling/elitinriktat...
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Börja med att fundera på vilka krav ni ställer på stallplatsen.
Några exempel är:
# Hur lång resväg ska det vara? Krävs kollektiva resmöjligheter?
# Ridmöjligheter? Ridhus, ridbana, uterittsvägar, körmöjligheter?
# Krav på hästens levadsstandard - hagar, hagkompisar, utevistelse, stall, etc.
# Pris. Vad är man villig att betala och vad ska ingå?
# Kollektiv/hel-/halvinackordering. Vill ni att all skötsel ingår eller är det mer värt med ett lägre pris?

Vill man träna med sin häst kan ju ridbana eller ridhus vara ganska fördelaktigt. Stora, bra hagar med hagkompisar bör ligga högt på listan efter som att hästen ska spendera alla dygnets timmar där. Och att hästarna får vara ute mycket är också viktigt anser jag.

Ja det var bra att tänka på, hur ridvägarna är och var man får rida så vi inte står i ett stall utan så stora möjligheter att rida ut när det är det vi kommer göra mest...

När ni hittat några potensiella stall så är det bästa att åka och hälsa på, låta stallägaren få visa en runt och berätta om stallet och dess invånare. När ni tittat på några stall bör ni få en känsla för vilket som passar er bäst. Viktigt tycker jag är att stallägaren och övriga hyresgäster är ödmjuka och trevliga, att stämningen är bra och det kan också vara bra om man är lite lika i sin ridning - tex om man kör mkt är det roligt om andra i stallet också håller på med körning, är man en skogsryttare kanske man vill ha skogsrittskompisar och tävlar man mkt vill man kanske stå med andra som också tävlar. Om folket är bra brukar man trivas i det stora hela, det är viktigt tkr jag.

Är målet att rida mycket ute i skog och mark kan man kanske vara extra noga med att fråga hur relationen med markägarna i området är. Det kan finnas massor av fina marker, men med griniga markägare är det inte mycket att hänga i julgranen. Man får berätta för stallägaren vad man är ute efter och fråga om deras stall kan passa.

Sen kanske det inte finns så många stall att välja på, då får man ta det som finns tills vidare.

Ja det var bra att tänka på, hur ridvägarna är och var man får rida så vi inte står i ett stall utan så stora möjligheter att rida ut när det är det vi kommer göra mest...
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Mitt råd är att skriva en lista på vad ni känner att ni MÅSTE ha och prioriterar i ett stall. Skriv också ner vad ni absolut INTE vill ha. Sen kan man komplitera med vad som kan vara önskemål men som inte är nödvändiga. Min såg ut såhär:

MÅSTE:

Max 1 mil fr bostaden.
Box
Naturliga hagar
Sommarbete
Bra ridvägar
Mycke utevistelse
Uppvärmd sadelkammare
Trevlig stämning
Minst en ridkompis

INTE

Ej för stort stall
Ej ihop med boskap
Inte lösdrift ( passar inte min häst)
Ej hingst i samma stall

Önskemål: Paddock och spolspilta


Nu har jag hittat det och flyttar troligtvis innan jul. Lyckades banta ner avståndet från 1,4 mil från mitt nuvarande stall till 2,5 km plus stor paddock :laugh:

Om det ingår foder där ni skall stå så ta reda på hur kvalitén är samt hur mycket ni får ta. I vissa fall får man ta max 10 kg/ dag ex och så får man köpa till resten av stallägaren. Likadant kan det vara med strö. Ibland är det så att det är en kärra i veckan som gäller och har man en gris som jag så räcker det inte på långa vägar. Då kan det bli billigare att fixa ströt själv än att betala överpris till stallägaren.

Kolla också hur möjligheterna ser ut för att förvara hö och strö om du måste stå för det själv.

Hör dig för hur deras rutiner ser ut. När hästarna kommer ut och sedan in samt när de får mat. Fråga vem som gör det och om man förväntas ta vissa stallpass och hur ofta i så fall. Ska man ta vissa stallpass är det viktigt för mig i alla fall hur de andra hästarna är att hantera. Har tvingats hantera en stor unghäst i ett år nu som jag inte rår på och det har blivit en stark orsak till att jag tillslut ville byta stall.

Sen är det bara att sätta sig och räkna ihop alla kostnaderna plus bensinen så får man se den egentliga slutsumman för stallet. Jag bytte ju upp mig till ett dyrare stall nu men sparar hela 700 kr månaden på bensinen.


Mycket bra, det ska vi göra, ska skriva lista...och sen får man se om man kan göra avkall på något eller om man kan vänta med stallplats.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Det enda som jag vill tillägga är att jag tycker du ska prata - utan stallägaren närvarande - med de som står i stallet om hur det egentligen funkar, om rutinerna är så som det sagts eller om t.ex. tider för intag/utsläpp varierar efter när stallägaren är hemma, fodring sköts när/om stallägaren har lust osv. (jag lovar, det har hänt oss!). Be om referenser helt enkelt!

Det kan se jättebra ut på papperet och när man kommer och "kikar" på stället, men det kan vara katastrof! Om stall ägaren glatt svarar att "det löser vi", så betyder det kanske; jag gör som jag vill när du flyttat in...

Prata också med andra hästägare runt omkring och försök gärna få tag i sådana som inte längre står kvar i stallet - de kanske kan känna sig friare att berätta om stallets egenheter och så kan du själv fundera över vad det skulle betyda för dig/om du kan stå ut med det.



LITA på din magkänsla. Man kan "se" mycket av hur stallet ser ut och hur stämningen är och vifta inte bort det med "det är nog inte så farligt". Om du reagerar på något när du bara ser det, så kommer du definitivt inte gilla det bättre när du levt i det några månader... Det är trots allt du som ska fungera ihop med människorna, känner du att det inte klickar så kan det vara bättre att välja ett stall som kanske inte verkar lika käckt från början.

Å andra sidan är det inte fel att prova sig fram - vi bytte stall av olika anledningar måånga gånger under vårt första år som hästägare - inte bara för att stallen var dåliga; ett funkade inte med en konvalescent häst och ett lades ner(!) - och vi lärde oss av alla ställen; vad vi tyckte var bra/dåligt och hur vi ville ha det. Nu när vi har eget stall så känns det som vi har rätt bra koll på vad som är viktigt för oss och vad som inte är det.

Ja det är nog rätt viktigt, att ta god tid på sig, jag är impulsiv, tur att min man är precis tvärtom, han får bromsa. Det kan ju vara knöligt att hålla på och flytta hästen också, bättre om man hittar någorlunda rätt på en gång
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Den enda som egentligen kan svara på din fråga är du själv.
Fundera på vad som är vikrigt för dig.
Vilka saker är ett måste och vilka saker är bara bonus.
Skriv en lista och åk sedan ut och kika.
När du tittat kan du göra en lista till (:idea:) och skriva upp det som var plis och vad som var minus.

I inläggen här ovan får du många bra tips på vad som kan vara bra att fundera på om det är viktigt eller ej.

Lycka till med framtida häst och stallplats!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Aha, intressant hur olika man resonerar....jag har tänkt ju fler djursorter dess bättre. Vi har kor och får på samma ställe där jag har hästen, inte i samma hage eller byggnad, men staket i staket i princip. Jättebra tycker jag, hästen blir van vid alla sorters djur, och man slipper problem om man behöver passera en kohage under ridtuten....

Fjäderfäuppfödare vill nog inte släppa in andra på sin gård, jättekänsligt med folk som kan dra med sig smitta..samma gäller nog de flesta svinuppfödare.

Jag gillar att ha hästen på ett levande lantbruk, där det rör sig djur, traktorer och andra maskiner, för miljöträningens skull.
Men sen jobbar jag själv inom lantbruket - med mjölkkor - så jag har lukten i kläder å bil iaf!

Ursäkta OT!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Det är ju så jag också tycker är ok..att de finns på gården. Men jag vill inte att allt ska lukta ko eller får.

Det stall jag flyttar till har lite gäss, hönor och kaniner men inte i stallet. Får ska komma till våren och maskiner finns det gott om. Men i stallet är det häst som gäller, och snyggt och prydligt och anpassat på ett stalls vis.

Eftersom jag måste åka direkt till jobb eller dagis efter morgonutsläpp så är det bra om jag tar med mig så lite lukt som möjligt :)
 
Sv: Vad ska man tänka på när man väljer stallplats?

Den enda som egentligen kan svara på din fråga är du själv.
Fundera på vad som är vikrigt för dig.
Vilka saker är ett måste och vilka saker är bara bonus.
Skriv en lista och åk sedan ut och kika.
När du tittat kan du göra en lista till (:idea:) och skriva upp det som var plis och vad som var minus.

I inläggen här ovan får du många bra tips på vad som kan vara bra att fundera på om det är viktigt eller ej.

Lycka till med framtida häst och stallplats!

Tack "för lycka tillet":)

Det är dock positivt att höra er med mer erfarenhet, vi är nybörjare och lyssnar gärna på goda råd men självklart är det bara vi som kan välja rätt när det väl är dax:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 129
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp