Vad ska man ta sig till...?

I

infoseeker

Har en häst som alltid har varit totalt okomplicerad att sko, men nu efter både en hovböld och ett fånganfall så vill hästen absolut inte att hovslagaren gör något med bakhovarna. Kan tillägga att hovbölden satt bak så man tror sig ju kunna se ett samband. Vad fasen gör man när hästen helst skulle behöva ha skor men man inte kan få den skodd. Blir ju svårt att testa sig igenom alla hovslagare som finns tillgängliga men det känns inte som man har speciellt mkt till val. Förväntar mig väl egentligen inga mirakel, ville väl mer kunna ventilera tankarna lite med någon..
Någon som har någon seriös fundering??:confused:

Sv: Vad ska man ta sig till...?

Hästen har fortfarande ont ?
Har du en utbildad och erfaren hovslagare , så ska du ju
inte behöva byta .Kanske bör du avvakta ett tag med att sko

Hej från hambo

Senast ändrad:

min blev också sån efter hovböld, men det är bara att träna, lyft en framhov ooch sätt ner den utan att göra ngt, sen gör du samma sak med andra framhoven osv så fattar hästen snart att det var niog inte så farligt att lyfta på fötterna iaf

En duktig hovis som tar sig tid med hästen är GULD värt!
Vi har en häst som är rejält skrämd när det gäller skoning av vänster bakhov, men med världens snällaste och tryggaste hovis hjälp samt oss som pratade lugnande och stödde hästen på motsatta sidan, så gick det galant att sko igår! Han fick också sätta ner hoven emellanåt för att vila.
Vi hade hästen i ett grimskaft inte uppbunden, i fall han skulle få panik skulle han inte sitta fast.
Vi hade också alla hästar inne när hovis var där, så att flocken var med vilket borde vara en stor trygghet.

Senast ändrad av en moderator:

När det är hästar som är såpass besvärliga så brukar hovslagarna här be ägaren att ta ut en veterinär som kan ge lugnande innan skoning, så att man inte kommer till bråkstadiet. Efter ett par gånger när hästen har märkt att det a) inte gör ont och b) inte blir bråk brukar man kunna sko dem utan större problem.

När det är hästar som är såpass besvärliga så brukar hovslagarna här be ägaren att ta ut en veterinär som kan ge lugnande innan skoning, så att man inte kommer till bråkstadiet. Efter ett par gånger när hästen har märkt att det a) inte gör ont och b) inte blir bråk brukar man kunna sko dem utan större problem.

Tänkte precis föreslå det samma....

Under en period ta hjälp av veterinär vid skoning..

Hej!
Har själv en häst som pga. att han blivit stel i bakbenen inte gillar det här med skoning bak längre. Jag har löst det med att plocka av skorna bak ( han är 24 och skrittas mest!) men det är ju inte möjligt för alla. Så jag vet hur jobbigt det är.Jag hade provat en gel som heter Sedalin som du kan köpa hos veterinär / på recept. det är lugnande medel som funkar på många hästar. Lycka till!

Tackar för era funderingar. Har själv börjat prata med både hovslagare och veterinär om vad man göra för att hjälpa. Hoppas att man kan komma på något som fungerar för alla.

Pröva Vetranquil, det är ett lugnande naturpreparat som funkar utmärkt på en del hästar. Då slipper du ta ut veterinär varje gång. Det finns att köpa hos veterinären. Funkar det inte så kanske du som nån annan sa får ta ut veterinär för att injecera lugnande.

En häst i stallet går det inte att lyfta bakhovarna på öht så när hon ska skos så blir det med vetranquil och brems.

Maria

Har köpt två hästar som inte gått att sko hos tidigare ägare, den ena pga hovbölder bak och den andra pga sömmstick. Den ena gick inte ens att borsta benen på.. Våran hovslagare har lyckats med båda, utan vare sig lugnande medel, eller hammaren i huvudet ;). Men det gäller att hitta rätt hovslagare som har tid och tålamod, som ger hästen förtroende istället för skäller och bråkar på den. Och att man som hästägare övar hemma mellan gångerna!

Efter ett par gånger när hästen har märkt att det a) inte gör ont och b) inte blir bråk brukar man kunna sko dem utan större problem.

Ja, precis så är det :). Våra hästar har gått från omöjliga till lättskodda på bara några skoningar. Gäller bara att ha tålamod..

Kan med glädje meddela att det numera går bra att sko honom igen. Fy hundan vad vi har slitit.. Nu är han äntligen sitt gamla vanliga jag igen

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 387
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat