vad ska man säga....

Sv: vad ska man säga....

Håller med dig! Och ni, förhållanden kan faktiskt ändras. En god ekonomi kan krascha genom arbetslöshet o dyl. Det är så lätt att döma andra.

Jag menar inte banklån nödvändigtvis.

Jag har haft MER än en gång när jag INTE haft 3500 kr till en veterinärräkning. Men jag vet att jag kan låna dem av mina föräldrar. Om jag INTE hade den tryggheten så skulle jag INTE ha djur - alls.

Sen ang banklån, det tar ungefär 5 dagar att få ett beviljat banklån utbetalat, och det tar inte många minuter att få det beviljat/avslaget. Och alla veterinärer har längre fakturatid än 5 dagar. SÅ ett banklån skulle lösa problemet ja. MEN, det går inte att i någon bank jag vet om i alla fall att låna bara 3500 kr, utan de brukar vilja att man lånar minst 15 000 kr någonstans. Så jag har aldrig sett banklån som alternativ.

Men jag står fast vid att om man INTE kan lösa en sådan där situation, så ska man inte ha djur. Och SJÄLVKLART kan en ekonomisk situation förändras snabbt. Och det är därför jag anser att man MÅSTE ha en plan för det med.

I mitt fall att jag vet att jag kan låna av mina föräldrar om det kniper. Naturligtvis är det inte alls roligt att gå till pappa eller mamma och säga 'jo, jag behöver låna 3500 kr till veterinärräkningar', tvärtom. Men hästarna får inte lida pga min ekonomi, därför måste jag ha backuper om min ekonomi går helt åt skogen, så jag löser situationen tills jag hunnit ta bort/sälja hästarna (omd et är en långvarig ekonomisk knipa).

Distriksveterinärerna har 30 dagar på sina fakturer, och brukar vara ganska sega med att skicka ut dem. Och alla kliniker jag har varit på har man kunnat dela upp en räkning på 2 månader om det behövts, eller få lite längre betalningsdatum.

Så jag kan inte någonstans se att det är okej att en häst inte får den vård den behöver. För hon har ju inte råd att avliva den heller..

Dessutom tycker jaga nnonsen mycket tydligt talar om att hästen INTE har mött någon veterinär! Alls..

Jag håller faktiskt med dig till stor del...

När jag skaffade häst så hade jag god ekonomi och mådde som en prinsessa. Så jag skaffade en till och betäckte den. Allt var frid och fröjd tills jag en dag åkte av med dunder och brak.
Det förstörde min rygg och jag blev sjukskriven. Därefter förlorade jag mitt jobb...
Detta var inget jag kunde göra något åt.
Banklån var inget att tala om då jag inte hade någon säkerhet.

Nu har jag alltid kunnat betala för mina hästar och jag har precis som AlexandraW en trygghet i min mamma som ställer upp om det krisar.
Men en av hästarna var sjuk mycket och det var nära att ruinera mig flera gånger om. Jag övervägde till och med för en sekund att GE bort hästen till nån som kunde betala för hans vet.vård.
Självklart är detta inget jag gjorde, men tanken fanns ändock där.

Jag förstår till viss del den stackars ägaren som skrev annonsen. Och jag friar hellre än fäller...

De finns mkt konstigt hästfolk, man hoppas ju att det är ett skämt..men alla kan ju hamna i en krissituation som typ denna och verkligen älska hästen men inga pengar finns för tillfället...och vad gör man då?.....:crazy: :confused: :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Fast Corax, ditt fall anser jag är skillnad. Där handlade det om en behandling som det inte var någon fara med om den fick vänta några veckor t ex. Kolik är ju akutare.

Jag har sett en del annonser om hästar som skänkes/säljes billigt för att ägaren inte har råd att tex fortsatta behandla leder eller liknande. Och sådana annonser reagerar jag inte lika 'starkt' mot. Men just när det gäller akutare saker som hästen behöver vård/behandling för omgående.

Och i ditt fall när du funderade på att ge bort B så var det ju just en sådan behandling som kunde vänta.

/Alexandra - som som bekant också vet hur sjuka hästar fullkomligt kan rasera ekonomin, och som fortfarande betalar av (och lär göra X år till) på banklånet.. Jag & Corax hade förresten ganska avancerade planer på bankrån när hennes B och min K härjade som värst på klinikerna :devil: Och som faktiskt varit i sitsen där jag var fullt beredd att ta bort hästarna eftersom den ekonomiska situationen var så i botten det gick. Men som aldrig skulle lämna en kolik obehandlad, har jag inte pengarna får jag fixa de tills räkningen kommer, på ett eller annat sätt, om jag så ska sälja allt utom det jag står och går i eller sätta mig i pant till vilken ränta det än må vara..

Alexandra_W skrev:
Jag menar inte banklån nödvändigtvis.

Jag har haft MER än en gång när jag INTE haft 3500 kr till en veterinärräkning. Men jag vet att jag kan låna dem av mina föräldrar. Om jag INTE hade den tryggheten så skulle jag INTE ha djur - alls.

Sen ang banklån, det tar ungefär 5 dagar att få ett beviljat banklån utbetalat, och det tar inte många minuter att få det beviljat/avslaget. Och alla veterinärer har längre fakturatid än 5 dagar. SÅ ett banklån skulle lösa problemet ja. MEN, det går inte att i någon bank jag vet om i alla fall att låna bara 3500 kr, utan de brukar vilja att man lånar minst 15 000 kr någonstans. Så jag har aldrig sett banklån som alternativ.

Men jag står fast vid att om man INTE kan lösa en sådan där situation, så ska man inte ha djur. Och SJÄLVKLART kan en ekonomisk situation förändras snabbt. Och det är därför jag anser att man MÅSTE ha en plan för det med.

I mitt fall att jag vet att jag kan låna av mina föräldrar om det kniper. Naturligtvis är det inte alls roligt att gå till pappa eller mamma och säga 'jo, jag behöver låna 3500 kr till veterinärräkningar', tvärtom. Men hästarna får inte lida pga min ekonomi, därför måste jag ha backuper om min ekonomi går helt åt skogen, så jag löser situationen tills jag hunnit ta bort/sälja hästarna (omd et är en långvarig ekonomisk knipa).

Distriksveterinärerna har 30 dagar på sina fakturer, och brukar vara ganska sega med att skicka ut dem. Och alla kliniker jag har varit på har man kunnat dela upp en räkning på 2 månader om det behövts, eller få lite längre betalningsdatum.

Så jag kan inte någonstans se att det är okej att en häst inte får den vård den behöver. För hon har ju inte råd att avliva den heller..

Dessutom tycker jaga nnonsen mycket tydligt talar om att hästen INTE har mött någon veterinär! Alls..

:eek: Hjälp, jag som har 6 hästar och varken har föräldrar eller nån annan att låna av, har heller ingen möjlighet att ta banklån om det skulle krisa till sig. Och inte har jag nåt toppenjobb som betalar ut nån förmögenhet i lön. Inser att jag kanske inte borde ha häst:eek: . Visst har man det tufft ekonomiskt många gånger, men nog ser jag till att hästarna kommer i första hand. Hellre avstår jag nåt själv istället. Och skulle det krisa till sig så får man väl ordna det på nåt sätt, men hästarna tar jag hand om på bästa sätt ändå.

Tycker synd om tjejen som blev tvungen att skriva ut denna annons. Säkert sista utvägen för henne.

I och för sig. Du har rätt...
Men jag tror väl för gott om människor och anser att man bara inte låter ett djur lida. :crazy:

Men du skriver ju själv att du fixar det när det behövs. Då har du ju uppfyllt precis det jag anser är ett krav. Att pengarna komemr fram när de behövs. Sen HUR är eg oväsentligt, men man måste kunna fixa dem när det behövs.

Om det sen är att äta nudlar den månaden, låna i bank, sälja aktier, sälja bilen, låna av privatperson etc det spelar ju ingen roll.

men eftersom JAG vet att min ekonomi iaf har varit sådan att jag INTE har kunnat hosta upp 3500 kr bara sådär, så har jag sett till att jag om det behövs kan låna av mamma eller pappa. Om jag INTE hade det, och visste att jag inte fick banklån etc, då skulle jag INTE ha ett enda djur. För då skulle jag inte kunna garantera deras välmående.

Alexandra_W skrev:
Problemet med försäkring är att du har en självrisk på 2000 kr. Och troligen en rörlig självrisk på 20% för det med. Vilket gör att man kommer upp i minst 2000 kr att betala själv. Och har man inte råd med 3500 kr, så har man nog inte råd med 2000 heller.

Men det är och förblir oacceptabelt att skaffa sig ett djur om man inte har råd ens med det som är basic veterinärvård, försäkring eller ej. Har man inte råd får man se till att man kan låna pengarna eller liknande när de behövs.

Sen, visst är det väl bätte att försöka hjälpa hästen än att låta den gå och lida. MEN, den har för fan kolik, det är ju ett akut tillstånd, och man kan ju inte vänta i flera veckor för att någon annan ska ta hand om hästen och betala!!

Men det är och förblir oacceptabelt att skaffa sig ett djur om man inte har råd ens med det som är basic veterinärvård

:bow: :bow: :bow:

*kl*

Jag förstår hur ni menar men antagligen har inte den här personen någon alls att vända sig till när det gäller pengar, vilket inte alla har.
Som sagt mycket kan ha hänt efter hon skaffade hästen och ser ingen annan utväg än att vädja om hjälp på detta sätt.

Det finns säkert folk som skaffar häst utan att egentligen ha råd och det kan vara så med denna person också MEN eftersom hon söker hjälp genom att tom. skänka bort hästen tycker jag att det visar hennes välvilja gentemot hästen.

Man vet ju inte och därför blir jag så less när en del är så dömande och kritiska eftersom vi inte vet hur det ligger till.

*KL*

Annonsen togs bort igårkväll så jag hoppas att allt ordnade sig för stackars hästen.

Vi är oftast väldigt snabba på att döma, det kan jag hålla med dig om....... Och det är synd innan man igentligen vet orsaken, allt kan ju hända även den bäste....
Men jag tro att man reagera nog väldigt snabbt på sånt här pga att det finns så många hästar idag, runt om i landet som far illa som varken få den vård och skötsel som den behöver...

Men jag hoppas oxå att det ordnade sig för Karlo och hästen, för det var nog inte lätt för henne att skriva hit och be om hjälp, tro faktiskt hon verkligen älskade sin häst och ville den bara väl .........;)

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästmänniskan hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ZOFUS
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: jerseyko
·
F
Träning Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama