vad ska man säga....

K

karlo

vad kan man säga när man läser en sådan här hästannons.....

Världens snällaste Nordsvensk - 11 år gammal, bortskänkes nu till någon som kan betala veterinär- kostnader. Hästen har kolik och måste behandlas ganska omgående. Han är lättriden, inkörd, glad, positiv och lätthanterad på alla sätt. Problemet är att han inte är försäkrad, och jag har inte råd att ta ut en veterinär. Beräknad kostnad 3.500:-, om allt går som det skall! Ring för detaljer!!!!

Blir helt mållös...:eek: :devil:

Sv: vad ska man säga....

Om det är någon som behöver behandling så är det ju ägaren:crazy:

Ibland undrar man om hästmänniskor är helt rubbade:mad:

Eller så är det bara nån liten snorunge som satt ut en annons för att driva med sånna som oss som blir upprörda;)

LitenIsa skrev:
Eller så är det bara nån liten snorunge som satt ut en annons för att driva med sånna som oss som blir upprörda;)
Ja man kan ju alltid hoppas!!!!!!

ja antagligen är det ngn som är hjärndöd.. eller någon som skämtar. Vem köper en häst omgående med kolik? Hästen hinner väl dö innan man hunnit åka dit :crazy: . (kanske inte skulle vara så allvarlig kolik men ni fattar principen..)

Jag såg också den där annonsen... man blir alldeles matt. Hoppas det bara är någon tramsig unge som gjort detta på "skoj":mad: , annars är det ju för tragiskt. Stackars häst, om den nu finns!:(

*kl*

Tycker också det är en tragisk annons...MEN man kan se det som så här också...ägaren försöker se sig om efter hjälp för att hon själv inte kan hjälpa den,,,alltså vill ägaren väl om än på ett kanske annorlunda sätt.

Lakrits: Ja men isåfall , varför skaffar man häst in the first place ?

Det kan jag hålla med dig om...har man inte råd ska man inte ha häst...men man ska inte vara så dömande......ägarens situation har kanske ändrats under tiden hon ägde den.

Hon försöker i alla fall ge hästen hjälp istället för att strunta i den och låta den dö.......

Jag blir ju alldeles tårögd! :cry:
Hoppas nu att någon är dum nog att köpa hästen och ge den vård!
Kan man inte betala ska man inte skaffa häst i första taget.

Möjligt,,,,men som jag skrev i inlägget ovan.
Ägarens situation kanske har ändrats under ägartiden....det kan hända alla......även dig.

karlo skrev:
vad kan man säga när man läser en sådan här hästannons.....

Världens snällaste Nordsvensk - 11 år gammal, bortskänkes nu till någon som kan betala veterinär- kostnader. Hästen har kolik och måste behandlas ganska omgående. Han är lättriden, inkörd, glad, positiv och lätthanterad på alla sätt. Problemet är att han inte är försäkrad, och jag har inte råd att ta ut en veterinär. Beräknad kostnad 3.500:-, om allt går som det skall! Ring för detaljer!!!!

Blir helt mållös...:eek: :devil:

:eek: det är förfan ursäkta språket bara att ta ett lån och betala, annars är man helt borta i skallen.

Ibland kan det vara svårt att få ett lån... Men en veterinärvårdsförsäkring kan man få för ca 160:-/månad, jag ser INGEN anledning att ha häst om man inte har råd att lägga 160/mån för att vara säker på att man har råd att behandla vid sjukdom! Om man inte är stormrik förståss, då behöver man ju ingen försäkring :crazy:

Blev också hemskt upprörd av annonsen :mad:

Men snälla ni,,,,,varför är ni så dömande?

Jag håller med att annonsen är konstig och ledsam men vilket är bäst då?

Skita i att ge hästen vård och låta den dö eller få tag på någon som vill ha den mot vetrinärkostnader?

Ägaren försöker åtminstone hjälpa hästen vilket det säkert finns folk som inte hade gjort.

Har du funderat på att ägaren kanske inte kan ta lån?
Ägaren kanske inte har möjlighet till det....

Vet inte hur gammal/gamla ni är men det är inte alltid så lätt att överleva ekonomiskt. Har ni inte kommit i den åldern själva så får ni se när ni blir vuxna och ska ha ordning på er ekonomi istället för att be mamma och pappa om pengar jämt.

Ni får ursäkta min upprördhet men jag avskyr trångsynthet och dömande när man inte är insatt i situationen.

Tänk er hur ni hade gjort istället om ni var utan pengar......

Det verkar som ingen här än så länge förstår att ens ekonomiska situation kan ändras väldigt fort.

Senast ändrad:

skuggi skrev:
Ibland kan det vara svårt att få ett lån... Men en veterinärvårdsförsäkring kan man få för ca 160:-/månad, jag ser INGEN anledning att ha häst om man inte har råd att lägga 160/mån för att vara säker på att man har råd att behandla vid sjukdom! Om man inte är stormrik förståss, då behöver man ju ingen försäkring :crazy:

Blev också hemskt upprörd av annonsen :mad:

Problemet med försäkring är att du har en självrisk på 2000 kr. Och troligen en rörlig självrisk på 20% för det med. Vilket gör att man kommer upp i minst 2000 kr att betala själv. Och har man inte råd med 3500 kr, så har man nog inte råd med 2000 heller.

Men det är och förblir oacceptabelt att skaffa sig ett djur om man inte har råd ens med det som är basic veterinärvård, försäkring eller ej. Har man inte råd får man se till att man kan låna pengarna eller liknande när de behövs.

Sen, visst är det väl bätte att försöka hjälpa hästen än att låta den gå och lida. MEN, den har för fan kolik, det är ju ett akut tillstånd, och man kan ju inte vänta i flera veckor för att någon annan ska ta hand om hästen och betala!!

Vi vet faktiskt inte varför hästen inte är försäkrad.Det kan ha blivit nån miss nånstans, visst ska man väl kolla upp sånt, men vi är ju inte perfekta och alla kan göra fel någongång.
Men jag tycker inte om att man ska döma någon utan att veta all fakta.
Hon kanske visst hade råd att ha hästen när hon skaffade den, men kan ha ändrade förhållanden nu.

Jag råkade själv ut för en miss av försäkringsbolaget då en av mina hästar blev sjuk och fick åka in till Strömsholm akut. Tänkte att det är ju tur att han är försäkrad. Ja, visst när jag ringde försäkringsbolaget så visade det sig att han inte var försäkrad. Alla andra hästar var försäkrade utom honom. Jag vet till 100 % att jag ringde försäkringsbolaget ca 6 månader tidigare då jag köpte hästen och teckande försäkring på honom, samtidigt som jag höjde försäkringsbeloppet på ett par av mina andra. Dom hade varken registrerat nån höjning eller fått in nån försäkring på honom, så förmodligen hade handläggaren "missat" att trycka nån uppdatera knapp knapp efter mitt telefonsamtal.
Trots att jag hävdade att dom gjort en miss där, och varför skulle jag ha 5 hästar försäkrade och inte den 6:e så hjäpte det inte, det var bara att betala dom 9 000 kr på strömsholm som det kostade.
Försäkringsbolaget tyckte att jag borde ha sett det på mina brev dom skickar ut varje månad. Men jag har autogiro och utdraget dom skickar ut papprerna på så står det Försäkring, samling häst. Vilket då betyder att jag har flera hästar försäkrade. Hade dom kunnat åtminstone skriva dit att det stått Försäkring 5 hästar så hade jag ju reagerat att jag bara haft 5 hästar och inte 6 hästar försäkrade.
Så visst kan det ske misstag.

Men Hallå??????

Nu har ni missat åter igen efter mina tre inlägg

Människans ekonomi har kanske förändrats under tiden...............

Skulle hon gå till banken och få ett lån så kan jag tala om att det är inget som sker på en timme heller.....

Hon försöker ju åtminstone även om situationen är akut.......

Varför inte ringa upp tjejen och fråga hur det är istället för att döma...Såg själv annonsen och tänkte arma människa,här står hon med en sjuk häst ock kan av nån anledning inte betala vet. räkningen. Förmodligen älskar hon sin häst och vill den bara väl,hästen kanske har fått akut hjälp, pengar som hon har lånat ihop och måste betala tillbaka, därför gör hon så här, döm inte, ta reda på fakta istället!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästmänniskan hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ZOFUS
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: jerseyko
·
F
Träning Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama